Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1127 ggr
[HundochKatt]
2016-11-01 13:44

Teknik Färgpennor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag började med färgpennor så tyckte jag att det var väldigt tråkigt med de där "pennstrecken" som blev. Det blev inte snyggt och det krävde så mycket av mina handleder för att få bort dem, dvs. trycka hårt. Och när jag gjorde det så kunde jag inte lägga på några mer lager för pappret blev mättat. 

Jag såg då på någon video att man använde sig av något som de kallade för Mona Lisa odourless mineral spirit. Ja, det finns ju inte att tag på här, så jag sökte efter något likvärdigt och hittade Beckers "A".

Det man behöver är då Beckers "A", en burk av något slag som man kan ha en mindre mängd i. 

Penslar, gärna av olika storlekar och så hushållspapper eller liknande.

Annons:
[HundochKatt]
2016-11-01 14:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bilden är nog inte den bästa men jag hoppas att skillnaden skall synas. 

Till vänster har jag bara använt mig av färgpenna, Polychromos. Till höger med Beckers "A". Tekniken fungerar i alla fall med Polychromos och Caran d'ache Luminance. Har ingen aning om hur det fungerar med billigare färgpennor. 

Till vänster och överst, har jag målat 3 lätta lager med cirklande rörelser med färgpenna, men den till höger har jag använt Beckers "A" med en liten pensel. Det svåra är att ha rätt mängd av lösningen på penseln, för har man för mycket så tar man bort färg istället för att sudda ut det. Jag brukar dippa penseln i lösningen och torka av överflödet på hushållspapper. 

Jag "målar" med penseln med små cirklande rörelser för att få bort en del av "pennstrecken". Låter det torka. OBS! Använd inte hårtork till detta utan låt det självtorka. Brukar inte ta så lång tid. 

Nederst till vänster har jag målat nu med 6 lätta lager och man ser fortfarande pappret lysa igenom ganska så starkt.  Till höger på samma cirkel har jag använt mig av "Burnish" tekniken. Tryckt hårt i 2 lager (vilket känns i min handled). När det är gjort så kan inte jag lägga på några fler lager, som fäster ordentligt. Pappret är mättat. 

Nederst till höger har jag målat 3 lätta lager. Suddat med Beckers "A". Torkat och lagt på 3 lätta lager igen och suddat med lösningen.  Till höger i samma cirkel har jag lagt på ytterligare 3 lätta lager och jag kan fortsätta att antingen sudda mer med nästan torr pensel, låta torka och lägga på fler lager. Eller också fortsätter jag att lägga på fler lager för pappret är ännu inte mättat. 

Det är en teknik som sagt var att ha rätt mängd lösning på penseln, men det är bara att prova sig fram och lägger man på lätta lager så kan man fortsätta lägga på lager på lager ett tag till.

CeciliaW
2016-11-04 17:20
#2

Hur många g/m2 är pappret du använder? (:

[HundochKatt]
2016-11-04 18:03
#3

300 g. (140 lbs) Här har jag använt Fabriano Extra White HP Satiné.

Vanilj2008
2017-01-09 17:00
#4

Faber-Castell polychromos funkar jättefint tillsammans med vanlig matolja :D

[HundochKatt]
2017-01-09 20:22
#5

#4 Inget jag rekommenderar om man ska sälja sina alster. Vet att en del använder babyolja, men inte heller det rekommenderar jag.

Vanilj2008
2017-01-10 15:13
#6

#5 varför inte? :o

Annons:
Vanilj2008
2017-01-10 15:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här har jag använt vanlig matolja tillsammans med färgpennorna. Är det inte lika hållbart eller så? Tacksam för svar!:)

[HundochKatt]
2017-01-10 16:57
#8

Jag kommer inte riktigt ihåg vad det var men något sådant. Lösningsmedel som ex. Beckers "A" avdunstar medan babyolja alt. matolja ligger kvar på pappret på ett annat sätt.

Vanilj2008
2017-01-10 20:09
#9

Ok :)

Upp till toppen
Annons: