Annons:
Etikettövrigt
Läst 1126 ggr
Katniss
2016-12-10 21:16

Sätta pris på målningar

Ja, hur gör man? Vad för pris brukar ni sätta och hur kommer ni fram till det priset? Tänkte börja med beställningar till nästa år nämligen, och behöver då ha en mall så att jag kan sätta priser. Så här kommer ett par stycken :) Börjar man med ett 'startpris'? Isåfall, hur mycket? Ungefär hur mycket bör man ta per timme? Med materialkostnader, om vi säger att jag köper färg för ett par hundralappar, så har jag Ju inte använt all färg, så hur vet jag vad jag ska lägga till där? Tacksam för svar :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Katniss
2016-12-10 23:45
#1

Bär jag skrev 'så här kommer ett par stycken' så menade jag frågor. Gömde visst lägga till det 😂

R.I.P. Anton 💔

[HundochKatt]
2016-12-11 00:22
#2

Jag målar ännu inte i olja eller akryl, så jag vet faktiskt inte. 🤔

Dock tycker jag inte att man kan räkna in timpenning i det hela, i synnerhet om man är som jag ganska långsam av mig när jag tecknar och målar.  🤪Skulle bli vääääldigt stora summor.  

Det är också svårt att säga exakt samma summa för alla alster man gör. Ja, jag skulle nog tycka det i alla fall. 

Kan du inte googla lite och se vad andra tar för priser? Jämföra lite hur du målar och som amatör lägga dig på ett pris som känns ok för dig och dina presumtiva kunder. Det är bättre att börja ganska lågt och sedan öka priset än vara för dyr på en gång.

Katniss
2016-12-11 02:44
#3

#2 tack för svar! Ja, jag läste en och annan artikel om det och sett vad någon satt för pris och så Ja det kanske du har rätt i. Jobbar dock relativt snabbt tror jag. Jobbade på en målning idag och igår och den gick på ungefär tre timmar eller så. Var kanske inte den mest detaljerade tavlan men men Vill ju helst att det i alla fall ska räcka kostnader och så att jag kan köpa nytt material. Kan lägga till att målningarna är (iaf främst) i akryl. Funderar på att sälja prints också men vet inte, först behöver man ju potentiella kunder då :P Priset måste ju vara attraktivt både för mig och kunden. Det måste ju fungera rent ekonomiskt för mig men är det för dyrt så funkar det ju inte heller… Får fortsätta googla, men de som säljer tavlor får gärna berätta vad de säljer för, på ett ungefär!

R.I.P. Anton 💔

Odd
2016-12-11 07:54
#4

När jag började sälja teckningar låg mitt pris runt 250-500kr, 500kr för porträttbeställningar. Då var jag 15-16 och alla mina kunder var bekanta eller lärare på min grundskola =P Alla teckningar var då i A4. Efter att ha blivit bättre och gjort lite mer reklam för mig själv (lagt upp lite bilder på Deviantart och visat bilder på forum för kompisar jag spelade med) fick jag en del kunder både utomlands och i Sverige, då låg mina priser mellan 500-1500kr för en teckning, A5-A3. Gjorde också några tatueringsbeställningar, men de satte jag ett separat pris på, 200-700kr, var baserat på storlek och detalj. Nu ligger mina priser på 500-1500kr för A5-A4 hög detalj och A3 skiss/låg detalj, 1000-2500kr för A3 hög detalj och runt 4000kr för en stor tavla. Jag säljer dock inget längre och har inte gjort på ett tag, så måste antagligen bygga upp min kundkrets om jag börjar igen, men då kommer priserna ändå inte ändras. Men jag är också väldigt flexibel i mina priser och pratar mycket med kunden för att få en känsla av vad de är villiga att betala, verkar någon snål erbjuder jag ett av mina billigare alster som inte kräver så mycket energi av mig. Jag ger också rabatt till kunder som är jätte intresserade av mina saker eftersom då är chansen större att de kommer tillbaka för fler beställningar och sprider mitt namn =) Nu drog jag bara upp det positiva, kan ju tillägga att det är mycket som säljs billigt eller ges bort bara för att jag inte blev nöjd, även om den kanske var värd mer =P

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Katniss
2016-12-11 10:53
#5

#4 Tack för svar! Målar ni i akryl också eller är det andra metoder som gäller? :-)

R.I.P. Anton 💔

Odd
2016-12-11 13:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Mina tavlor målar jag i akryl, men när jag jobbar på papper är det akvarell eller grafit (blyerts). Fast jag gillar att experimentera och kan ofta blanda medie när jag jobbar med färg =) Katten här har jag gjort med akryl, väggfärg, akvarell och oljepastellpennor, några posca pennor använde jag säkert också. Men det blir så omständigt om man ska rabbla upp allt helatiden, så jag brukar bara säga akryl eller mixed media eftersom basmaterialet är akryl =P

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Katniss
2016-12-11 22:56
#7

#6 åhhhh vad fin Jag brukar hålla mig till en medie i taget, oftast blyerts eller akryl, men får nog testa att blanda någon gång, ser ju jättecoolt ut. Fast en del av mig tänker att jag är för dålig för att kunna sälja målningar xD alla andra är ju så mycket bättre!

R.I.P. Anton 💔

[HundochKatt]
2016-12-12 03:32
#8

Katniss, så får du ju inte tänka! Konst kan se olika ut och det är betraktaren som avgör om det är något den gillar eller inte. 

Det finns ju etablerade konstnärer som jag tycker målar väldigt "fult och barnsligt" (som om ett barn har suttit och lekt lite med färger -  Carolina Gynnig som ex.), men ändå säljer de av sin konst och för ganska stora pengar. Så uppenbarligen finns det de som gillar det, medan andra inte gör det. 

Det viktigaste är ju att du själv gillar det du gör/gjort. Det är ju din stil det handlar om och alla har sin egen stil eller provar sig fram för att hitta sin egen stil som man trivs med.

horribleatnames
2016-12-12 16:08
#9

#0
En del inom stickning/virkning/syhantverken kör med formeln: material x3 + lite till. 

#7

Du är inte dålig! Ta död på den där självkritikern, eller åtminstone tysta den, och låt kreativiteten flöda! :D

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Katniss
2016-12-13 00:22
#10

#9 ok! Får på något sätt lista ut hur mycket materialet kostar totalt xD minns verkligen inte hur mycket min färg kostade 😂 Tack ❤️

R.I.P. Anton 💔

horribleatnames
2016-12-13 10:20
#11

#10

Kolla upp på nätet vad liknande färg, papper, material kostar och utgå från det 🙂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Katniss
2016-12-13 20:15
#12

#11 jo alltså jag het hur mycket en originalförpackning kostar (dessa jag köpte var mindre fast typ 20 olika färger) grejen ör att jag knte vet just hur MYCKET jag använder per tavla på ett ungefär

R.I.P. Anton 💔

[HundochKatt]
2016-12-13 20:52
#13

#12 Så exakt behöver du inte vara, utan höfta lite. Det varierar väl också från verk till verk hur mycket färg man använder.

Annons:
Katniss
2016-12-14 06:43
#14

#13 ok :) ja jag får försöka räkna ut det nästa gång jag målar

R.I.P. Anton 💔

Katniss
2016-12-30 15:30
#15

Har några 15-20 cm tavlor nu (kvadratiska), målade i akryl. Tänkte att de skulle kosta 300kr utan ram och 400kr med, vad tror ni om det?

R.I.P. Anton 💔

[HundochKatt]
2016-12-30 16:16
#16

Det tycker jag låter som ett bra pris till en början!

Katniss
2016-12-30 18:47
#17

#16 vad bra :) sedan så blir det ju exklusive frakt, eftersom jag har bestämt mig för att inte köra bara Sverige/Europa och det kan kosta en hel del annars.

R.I.P. Anton 💔

Upp till toppen
Annons: