Annons:
Etikettövrigt
Läst 1284 ggr
Wellcraft
12/11/16, 1:07 PM

Ta betalt för min konst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu såg jag att det fanns fler liknande trådar, men jag hoppas innerligt att det går bra att jag gör en ny tråd.
För på senaste tiden har jag börjat rita igen, och många vill ha bilder av mig.
Och jag ritar och ritar, gratis förstås.
Men jag har insett att jag inte kan fortsätta såhär. En bild tar nästan en hel dag för mig! Dessutom sliter det på mina pennor som är väldigt dyra osv.
Då ritar jag hellre saker som jag VILL, än att rita andras djur osv, eller så vill jag ha någon ersättning, egentligen. För mig som är arbetssökande och knappast har särskilt mkt egna pengar så skulle jag bli glad bara över typ 50spänn.
Jag har enormt svårt att ta betalt.

I hela mitt liv har jag jobbat mycket gratis just för att jag känner mig som en riktig tjuv om jag tar betalt (tränat andras hundar, vaktat andras djur, städat osv)
Finns t.om tillfällen då jag sålt saker på blocket och sen när köparen kommit för att hämta så har jag inte velat ha pengar, just för att det har varit svårt att ta emot pengar..

Så, är mina bilder ens något att ta betalt för? Kanske ritar jag inte tillräckligt bra och det är okej att säga det.
Men om, vad skulle ni vilja ge?
Jag bifogar exempel på både Digital konst och traditionell.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Annette
12/11/16, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min dotter begärde och fick 2000:- för detta porträtt.

Wellcraft
12/11/16, 1:12 PM
#2

#1 Den bilden var alldeles fantastisk. Absolut värd sitt pris.
Din dotter ligger nog några nivåer över mig i tecknandet tror jag, sådär realistisk och "okladdigt" lyckas jag inte med ännu :) 
Har hon Deviantart?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Anne.K
12/11/16, 1:26 PM
#3

Du ska minst ta betalt för materialkostnaderna som gått åt för att skapa bilden som någon beställt av dig så att du får tillbaka pengar för att kunna hålla uppe den kvalité du önskar bland ditt teckningsmaterial såsom pennor, papper etc.. Sedan på det så ska man även ta betalt för tiden/arbetet man lagt ner på att göra bilden. Och där blir det ju ganska fritt att välja vad man känner att ens tid och arbete är värd. Det är klurigt det där. Jag kämpar själv med att hitta rätt prisbalans när jag ska ta emot beställningsjobb. Men har äntligen hittat en prislista jag känner mig nöjd med och som jag använder mig av när folk vill beställa något av mig. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Odd
12/11/16, 1:27 PM
#4

Du skulle definitivt kunna ta betalt, testa att börja med 150-350kr kanske? =) Tills du känner dig mer bekväm med att höja priserna och du ser att intresset finns. Jag beter mig precis som du dock och tar alltid för lite betalt och ger bort nästan allt xD

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annette
12/11/16, 1:35 PM
#5

#2. Jag vet inte vad Devintart är ☺️.

Här kan man se mer av hennes konst. Tyvärr uppdaterar hon dåligt ;)

[HundochKatt]
12/11/16, 1:38 PM
#6

Ja, som nämnt i tidigare trådar så är det jättesvårt med det här med prissättning. I synnerhet om man inte har gjort sig ett namn i konstvärlden utan är bara en amatör. 

Men jag tycker absolut att man ska ta betalt för sina verk. Sedan om det är en hundring eller flera tusenlappar, beror ju helt på vad det är man gjort, vilket medie man använt, vilken tid det tagit, hur detaljrikt det är, hur stort eller smått det är, hur efterfrågad din konst är osv.

Men ge aldrig något gratis, även om det är bara en 50 lapp/hundring du begär!

Konstnärsmaterial av hög kvalité som också är ljusäkta kostar ju en hel del. Inte ens papper är speciellt billigt och man ska absolut ta betalt för materialet samt lite för arbetet. 

Det enda jag ger bort är sådant som är inom familjen, de allra närmaste som ex. när jag tecknade av mina barnbarn. 

Annat som jag sålt har inte varit beställningar, men det har jag tagit 100 - 200 kr för. Och egentligen är det väldigt billigt med tanke på antal timmar som jag suttit med dessa teckningar. Dessutom är ju varje alster unik!

Är det någon som tycker att priset är dyrt så kan de ju köpa på IKEA en tavla eller fråga dem om de själva skulle kunna tänka sig att jobba helt gratis? 

Mitt råd är att kanske börja lite lågt i pris och sedan öka på vartefter. Det är ju svårare att börja kanske för högt och sänka priset. 

Jag gillar föresten din stil Wellcraft!

Annons:
Katniss
12/11/16, 2:55 PM
#7

Har samma problem xD Läste att det är bättre att höja sina priser än att sänka dem, så börja med rum för prishöjning (men tillräckligt mycket för att täcka materialkostnader iaf) 300-450 kanske hade varit en bra plats att börja på? Bara en tanke från min sida dock, du ska välja det som känns bäst för dig (men inte under 100 i alla fall)

R.I.P. Anton 💔

Wellcraft
12/14/16, 7:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för all feedback. Jag bestämde mig tack vare er för att ta tjuren i hornen så att säga och helt enkelt förklara för folk som har beställningar att jag tar betalt..
En kompis till mig som också är konstnär (dock poesi etc) gav mig en beställning och sade även hon att det var självklart att jag skulle ta betalt, då hon gör konst själv så vet hon hur det är när alla förväntar sig att det ska vara gratis.

Denna bild ritade jag klart idag i raktfart, nu är det dags att börja på beställningen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: