Annons:
Etikettteckna-djur
Läst 1731 ggr
[Malin28]-4
12/21/16, 4:56 PM

Börja teckna

Hej jag hade tänkt att jag skulle börja lära mig teckna och jag har en bok med djur steg för steg och lära sig teckna. Men ska man börja med nåt enklare i början och vad i så fall nån dom har idéer ?

Annons:
[HundochKatt]
12/21/16, 5:45 PM
#1

Det viktigaste tycker jag är att du tecknar sådant som du tycker om. Gillar du djur så teckna sådant, gillar du Stilleben så tecknar du det osv. 

Det är nog där de flesta börjar och upptäcker hur roligt och givande det är. 

Spara också varenda teckning du gör, även fast du inte är nöjd med det du hitills åstadkommit så är det roligt att gå tillbaka och titta på hur man tecknade i begynnelsen och se utvecklingen. 

Visst är det bra övningar att teckna enkla saker som en boll, skrynklad servett och lära sig skuggteknik etc. Men som sagt var, gör det du tycker är roligast. Ofta brukar man välja ett referensfoto som man "känner för" och försöka ge sig på att teckna av det. 

Ju mer du tecknar av, desto mer detaljer kommer du att se och få med i dina teckningar.

[Malin28]-4
12/22/16, 6:40 AM
#2

Okej. Tack. Jsg tränar på former och sånt som är i boken i kapitel 1 så får ta ett steg i taget.

[Malin28]-4
12/23/16, 8:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Här kommer en bild jag gjorde alldeles nyss på en katt, bild två försökte jag få till mer ditaljer som päls på katten. Vet inte om det blev bra säg vad ni tycker

[HundochKatt]
12/23/16, 11:16 AM
#4

Tycker det blev en bra början. Träning ger ju färdighet så öva på!

[Malin28]-4
12/26/16, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Här kommer tre nya katter bilder jag gjort dom senaste dagarna. Får säga vad ni tycker jag tränar nästan varje dag med just katten.

[HundochKatt]
12/26/16, 5:01 PM
#6

Om du tecknar morrhåren mindre markanta - bara tunna streck så kommer den biten att se bättre ut. Ser också att du tecknat pälsstrån i utkanten vilket ser bra ut, men det kommer att lyfta bilden om du tecknar lite strån här och var på katten också. Försök att teckna av katten mer som du ser på bilden i boken. Träna på att få det så likt som möjligt. Börja med huvudet och gör den klar innan du fortsätter med kroppen. 

Men för övrigt bra jobbat! Man ser förändringar i ditt tecknande, även fast det är små sådana.

Annons:
[Malin28]-4
12/26/16, 6:16 PM
#7

Jag försöker verkligen följa boken så gott det går och är ganska ny på att teckna så jobbar på. Men tack för tipsen och tack att du tycket det med pälsen dog bra ut.

[HundochKatt]
12/26/16, 6:58 PM
#8

Det är bra! Alla är vi nybörjare och de flesta av oss har nog börjat som du och tränat och åter tränat för att bli bättre. Ju mer du tecknar (helst varje dag), desto bättre kommer resultatet att bli. Ditt seende kommer att ändras, dvs. du kommer att lägga märke till fler och fler detaljer och din teknik att använda pennan, skugga med servett eller stompfar etc. kommer också att förbättras. Hur fort utvecklingen går varierar från person till person. Men mest beror det på hur mycket tid man lägger ner på träningen. Om man tex tecknar en timme i månaden så kommer utvecklingen att gå väldigt långsamt, men tecknar man lite varje dag eller åtminstone några gånger i veckan så blir man lite snabbare bättre på det. 

Det är bra att börja enkelt som du gör. Gör heller inte för stora alster, för då kan det bli övermäktigt och man bara rusar fram och tappar detaljseendet. Det var därför jag skrev att teckna bara av huvudet och få med så många detaljer som möjligt innan du går vidare med kroppen. Titta gärna tillbaka på teckningen du gjort efter någon dag och kika lite på vad du kan förbättra för att det ska bli bättre. Dock kommer det mer och mer med träningen att man ser efteråt vad man kan göra för att förbättra en teckning. 

Som sagt var det är bara att träna och träna!

[Malin28]-4
12/26/16, 7:17 PM
#9

Tack för alla råd det uppskattar jag mycket.

[Malin28]-4
12/27/16, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Här kommer det bilder hur det ser ut i boken med katten. Så förstår ni nog att det inte är lätt att göra precis lika som den.

[HundochKatt]
12/27/16, 11:49 AM
#11

Nej, det är nog inte så lätt att göra exakt som den för en nybörjare. Men det kommer ska du se! Och du har en bra början, men behöver träna mer! Men det är nog vad alla behöver göra, hela tiden, för att utvecklas.

[Malin28]-4
12/27/16, 11:51 AM
#12

Ja. Det svärta för mig är nos delen den ovala cirkeln till nosen jag inte får till. Det andra går att få till men är judt nos delen som är svår

[HundochKatt]
12/27/16, 3:41 PM
#13

Träna bara på den delen som du tycker är svårast!

Annons:
[Malin28]-4
12/27/16, 6:05 PM
#14

Okej så jag ska bara träma på att göra huvudet och nosen?

[HundochKatt]
12/27/16, 6:54 PM
#15

Det största felet man gör är att teckna bara sådant som man är bra på, men det är viktigare att träna på det man tycker är svårt och kanske lite tråkigt men man måste för att få till hela bilden. 

Så ja, träna bara på huvudet och nosen. Då blir inte känslan av att det blir för stort och övermäktigt. Det kan du ju göra flera gånger på samma papper. När du känner att du börjar få till det hela så kan du lägga till kroppen.

Du kan också titta på andra kattbilder tex. på Pixabay där bilderna är helt gratis att använda (utom de som det står shutterstock på). Då får du också lite variation och det blir inte så tjatigt att teckna samma om och om igen. 

Men huvudsaken är att du tycker att det är roligt att teckna!

[Malin28]-4
12/28/16, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här kommer en ny bild

[HundochKatt]
12/29/16, 12:56 AM
#17

Nospartiet och munnen har du fått lite mer detaljer på. Det börjar bli en riktig kattnos. Dock har ögonen hamnat lite snett, det ena lite för högt över det andra. 

Använder du dig fortfarande av stegen? Hur fungerar det om du struntar i stegen och tecknar av det du ser på sista bilden? Försöka att "kopiera" så mycket som möjligt? 

Teckna löst, så är det lätt att sudda tills du får det helt rätt.

[Malin28]-4
12/29/16, 9:52 AM
#18

Jag följer alltid stegen i boken är det den är till för. Jag kan inte följa den färdiga bilden då blir det fel. Utan jag följer alla steg i boken den heter lär dig teckna djur steg för steg.

Kaninhoppare
12/29/16, 11:05 AM
#19

Jag vill bara tipsa om samma sak som HundochKatt; att pröva att teckna av den färdiga bilden direkt. Jag förstår att du vill följa boken, vilket du självklart får om du vill, men jag tror vi är många som lärt oss teckna just genom att bara försöka teckna av bilder direkt. Jag hade en liknande bok för några år sedan och jag tyckte den bra bra just för att få till formerna i början, men min verkliga utveckling i tecknandet startade när jag började försöka att rita av färdiga teckningar eller bilder. Du kan ju bara testa och se hur det går. :)

Medarbetare på Jättekanin

[Malin28]-4
12/29/16, 12:27 PM
#20

Okej ska testa men är ganska svår bild att teckna av men ska testa lite olika. Tyvärr det blev lite väl svårt för nybörjare som jag och teckna av en färdig bild.

Annons:
[Malin28]-4
12/30/16, 8:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Den här bilden har jag försökt så gott det går att tecknat av en av katterna mina föräldrar har hemma

[HundochKatt]
12/30/16, 11:32 AM
#22

Bra jobbat! Men tänk på att inte teckna konturerna med päls så kraftigt. Det blir bättre om du tecknar några få tunna strån som sticker ut. Nu ser det ut som en ring runt katten.

[Malin28]-4
12/30/16, 11:41 AM
#23

En katt har mycket päls och den ligger i en slags korg men jag gör om men vad då nå få strån menar du lite här och var

Vanilj2008
12/30/16, 11:44 AM
#24

Eeh, alltså jag ser ingen av dina teckningar, måste vara något fel… Alla kommentarer är synliga men inte teckningarna (?)

[Malin28]-4
12/30/16, 11:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Lägger upp bilden på nytt har ändra lite på den. Om man har mobil versionen på iFokus så ser man inte bilderna då måste välja den vs liga versionen på ifokus

[Malin28]-4
12/30/16, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här kommer en till bild jag gjorde men inte följt nån bild eller foto.

[HundochKatt]
12/30/16, 2:01 PM
#27

#23 Titta på dina senaste teckningar så har du ritat mycket och kraftiga strån i utkanten av katten. Detta gör att det ser ut som en ring runt katten. Jag personligen får känslan av att du har klätt in katten i grankvistar. 😉

Men om du tar och tecknar strån lite glesare runt om och på själva katten så kommer helheten av hela katten bli bättre. 

När man tecknar päls så ska man ge en illusion av att den har  päls, då det är omöjligt att teckna alla strån katten har i verkligheten. Det gäller också att teckna strån på själva kroppen och inte bara konturerna. Strån ska också ligga åt rätt håll (titta på familjens katter hur stråna ligger) och alla strån ska inte vara lika långa, kraftiga och inte heller peka åt samma håll. Något strå här och var som kurvar sig lite grann och speciellt på en katt som har längre hår lyfter det hela. 

Tyvärr har jag inte riktigt tiden nu, annars skulle jag ha tecknat upp något så du förstår vad jag menar. 

Ser att du ändrat lite på en teckning och det blev bättre som helhet.

Annons:
Vanilj2008
12/30/16, 2:07 PM
#28

Jag ser dina senaste bilder. Bra jobbat! Men det finns alltid saker som man kan förbättra. Du ska nog inte göra så markanta, tydliga linjer runt ögonen. Försök istället framhäva att de sitter i ett "hål" och försöka få de runda. Nu ser det lite ut som man har klistrat på platta pappersbitar om du förstår hur jag menar. Allt det där kommer sen men viktigast av allt är att du förstår hur motivet du ritar är uppbyggt så att du kan utgå från det liksom :)

[Malin28]-4
12/30/16, 2:31 PM
#29

Jag blir lite ledsen när man försöker så gott det går sen så lägger man ut och då får man höra att saker är fel att få Ögren i ett hål och päls lite och var i inte lätt så nu stänger jag ner det hela.

[HundochKatt]
12/30/16, 2:53 PM
#30

Det var lite tråkigt att Malin28 tog det så hårt, så att hon lämnade oss.😕 Det ÄR enormt svårt att ge konstruktiv kritik. Man vet aldrig hur mottagaren tar det…

Men man får heller inte glömma att man försöker hjälpa någon att utvecklas genom att ge förslag på förbättringar, vad man kan tänka på i kommande alster osv.

Alla har vi börjat någonstans och jag tror de flesta känner igen oss i den här tråden. Det var så vi tecknade i början och med träning och åter träning så har vi alla utvecklats och gör det fortfarande. 

Tillägger också att även fast vi alla vill ha en massa ros, så är det inte av det vi lär oss mest av. Utan det är träning och åter träning som gäller och gärna att andra pekar på sådant som man själv inte ser eller har sett. Vilket är nog svårast som nybörjare att se.

[Malin28]1
12/30/16, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#31

Har gjort om alla bilder hoppas dom blir bra

[HundochKatt]
12/30/16, 4:14 PM
#32

Välkommen tillbaka Malin28! 🙂

Jag tycker absolut att teckningarna blev bättre med de ändringar du har gjort!👍

Och jag hoppas att du fortsätter att träna och träna. Om ett år kan du blicka tillbaka på dina teckningar du gjort nu och se hur mycket du har utvecklats under tiden.  Men det förutsätter att du tränar och tränar som sagt var och bli inte ledsen för konstruktiv kritik. Vi har alla varit där du är nu och försöker hjälpa dig framåt i utvecklingen och det är inte illa menat något av det.

Vanilj2008
12/30/16, 7:48 PM
#33

Oj, förlåt! Kanske lät lite hårt. Men jag gick med i iFokus för att kunna utvecklas! Och det tycker jag att jag har gjort. Du måste vara beredd på att få kritik för det hjälper verkligen. Se det som lite pepp istället! Du blir bättre och bättre, tänk så. Precis som HundochKatt säger :)

Upp till toppen
Annons: