Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1256 ggr
FrostSparkle
2/18/17, 10:23 AM

Prismacolor eller Caran d'Ache Luminance?

Hejsan
Jag tänkte börja gå över från blyerts till färgpennor när jag målar mina porträtt. Jag har kollat upp vilka pennor jag känner motsvarar det jag vill ha och har kommit fram till att det antingen är Prismacolor eller Caran d'Ache Luminance. Men nu till frågan är det någon som använt några av dessa pennor? Vilka rekommenderar ni eller vilka tycker ni är bäst?

Annons:
[HundochKatt]
2/18/17, 2:12 PM
#1

Prismacolour har jag inte använt men har några Luminance förutom Polychromos. 

Det jag vet med prisma är att de går lätt sönder när man vässar dem vilket medför onödigt vässande. Så välj hellre Luminance eller som jag har polychromos, som jag är helnöjd med. Några färger, bla den vita har jag i Luminance och är ett måste för mig liksom Derwent drawing chinese white. Polys vita är ganska värdelös, men fungerar jättebra på svart papper. Men svårt att få vitt när man målar med färgpennor. 

Fördelen med att köpa poly och eller luminance är att de går att köpa styckvis, så det är lätt att komplettera när någon börjar ta slut. Prisma har jag inte sett styckvis någonstans.

Vanilj2008
2/20/17, 9:26 PM
#2

Polychromos funkar bra tycker jag, har aldrig använt de andra :/

Evelinaaa
2/21/17, 7:34 PM
#3

Luminance! Helt klart. Dom är dyrare än Prismacolor, och har färre färgnyanser. Men dom är så mycket bättre. Det är både bättre kvalite och ger bättre resultat. Det blir inte heller lika "vaxigt" eller vad man nu ska säga. Prismacolor har en tendens att bilda så pass mycket vax att man kommer till det stadiet att man inte kan göra fler lager. Och man behöver inte oroa sig över att det inte finns lika många färgnyanser för med Luminance kan man lätt bilda nyanserna själv eftersom man kan göra fler lager.

Evelinaaa
2/21/17, 7:37 PM
#4

#2 jag har använt båda två. Jag anvönde mig av prismacolor i 2 år innan jag provade Luminance. Och jag gillar resultatet av Luminance mycket bättre än det jag får med prismacolor. Ett tips är att köpa ett 12set av båda och prova vilken du gillar böst innan du beslutar dig för att köpa det stora.

[HundochKatt]
2/21/17, 11:20 PM
#5

Skillnaden mellan polychromos och luminance är att förutom att poly är oljebaserad och den andra vaxbaserad så får man lättare spets på pennan på polyn, den är  något hårdare och bättre för detaljritning än luminance. Luminance har dock lite andra färger som är användbara.

Upp till toppen
Annons: