Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1002 ggr
Snurrig
2017-04-24 16:05

Vad är det här för färger?

Hej!
Jag har kommit över en massa (gamla) färger, och bestämt mig för att börja måla. Jag har noll kunskap, så har lite dumma frågor..

Jag börjar väl helt enkelt att ladda upp bilder så kan ni kanske hjälpa mig?

Täckfärg? Det påminner om såna vattenfärger man använde i skolan, men vet inte om det är samma sak? Använder man det på samma sätt?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Snurrig
2017-04-24 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Här får ni bläddra lite bland bilderna.

Som ni ser på vissa bilder är det lite utsmetat här och där, men är locket stängt så är väl färgen fortfarande användbar? Jag vet ju inte HUR gammalt allt är, en del ser ju väldigt gammalt ut. Kan det bli gammalt? Märker man det isåfall?

Är träplattan till för att blanda färgerna på?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2017-04-24 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Som ni ser så står det aquarelle på framsidan av den stora, trodde det hade någonting att göra med sån där färg på tub?

<---- idiot

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2017-04-24 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#3

Tror det här bara är akrylfärg? Måste man ha speciellt papper för att använda den här typen av färg? Hur skiljer den sig mot den förra där det stod "oil colour"?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2017-04-24 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#4

'Blackboard chalk' Förutom det uppenbara, är det något som är bra att ha/kul att använda när man ritar/målar?

Oil pastels och andra kritor.. stod visst aquarelle på någon där också.

Oil colour och oil pastels, är det något man använder ihop? eller är det bara namnen som är liknande pga hur dom är gjorda eller så?

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2017-04-24 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Vad är dom svarta gjord för?

Hur fungerar den där pennan egentligen?

'For overhead projects' Något man kan använda när man målar/ritar? Dom fungerar inte som vanliga tusch-pennor, men i kontakt med vatten verkar det bli en massa färg..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snurrig
2017-04-24 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Är det som vattenfärger i rutorna? Det fanns en liten "ruta" som var oöppnad, och det stod 'Water colours' på den. Men dom är så smååå.

och så fanns det en oöppnad 'Oil Colour'. När man tittar på bilden så verkar det vara två burkar med någon vätska i, olja? Är det något man behöver ihop med själva färgerna? Tänkte på dom tidigare, där det redan är öppnat.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Annons:
Snurrig
2017-04-24 16:34
#7

Jag har säkert missat något nu, men man kan väl börja såhär..

Jag tänker alltså börja rita/måla/teckna/nått, men vet inte om någon typ av färg är enklare än någon annan? Eftersom jag varken har kunskap eller är någon naturbegåvning.. jag har inte gjort något sedan jag gick i skolan, och då var jag väl bland dom sämre.. haha. Men övning ger färdighet, right? Så alla tips är välkomna!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

[HundochKatt]
2017-04-24 20:36
#8

#0 Är vattenfärger/akvarell. Ser ut att vara av varierande kvalité, Men det mesta ser ut att vara av enklare varianter men kan vara bra att börja att träna med. Tänk på att akvarell är bland det svåraste mediet som finns och kräver träning. 

# 1 Ser ut att vara oljefärg ja. Har det inte torkat ihop helt i tuben så går det att använda att måla med. Träskivan är en palett som man kan blanda färger på men jag föreslår att du tar ugnsfolie och lindar den med och använder det som palett. Då är det lättare att göra rent, bara ta bort och kasta (använder själv folie på en dukpannå). 

#2 Det som det står Aquarelle på är akvarell pennor. Då kan du måla med pennorna och sedan ta en pensel och vatten och "måla på", eller också väta papper med pensel och sedan måla. Tänk på att använda akvarellpapper, som tål att vätas, även med de färgerna i #0

Det andra ser ut som att det kan vara vanliga färgpennor men kolla på pennorna, finns det en pensel på så är det akvarellpennor, annars är det färgpennor eller kan också vara pastellpennor. Testa om det går att smeta ut, då är det pastell, annars är det vanliga färgpennor. 

#3 Står det att det är akrylfärg så är det det. Dessa kan du kombinera med oljefärg. Alltså, när du målar en tavla så kan du börja med akrylfärg. När det har torkat så kan du måla med oljefärg ovanpå. OBS! Det går inte att göra tvärtom. Till akryl använder man vatten och till oljefärg kan man använda någon form av medium, t ex. liquin original (Winstor & Newtons snabbtorkningsmedium och som gör färgerna lite lösare - använder detta själv) eller linfröolja. 

#4 Crayola är vanliga skolkritor, wax baserade tror jag. Oljefärg och oljepastell är inget man använder ihop. Jag tror att det är två olika pastellfärger du har där, oljepastell och torrpastell. Oljepastell är krämigare än torrpastellen. 

#5 Det svarta kan vara kolkrita/kolpenna, men lite svårt att se och de ser lite blanka ut för att vara det, men kan vara fotot. Testa på ett papper och se om det lätt smetar ut sig och gör "allt svart". Om det är kol så är det användbart att göra kolteckningar med eller skissa upp sitt motiv på en målarduk/pannå. 

Pennan är väl en stiftpenna. Antingen är den förfylld eller också använder du den att doppa i bläck (ink) med och skriva tex. kalligrafi. 

Tuschpennorna är sådana som man ritar med på plast, du vet i skolan har de ju något som heter overhead (en fyrkantig makapär som det är lampa på) och den lyser upp på en filmduk. Vet inte om man kan använda det till annat men du får leka lite med det kanske. Watersoluble betyder att den är vattenlöslig. 

#6 De "små rutorna" är akvarellfärger av bättre kvalité än i det första. 

Det andra är som du själv skriver oljefärger. Förmodligen är det linfröolja och terpentin i flaskorna. En del använder detta med oljefärger, jag gör det inte. Jag har som jag skrivit ovan Liquin Original, när jag målar och sedan när jag gör rent penslar emellan färgerna har jag en burk med Beckers "A" lösningsmedel som är mer eller mindre luktlös (terpentin luktar betydligt mer). Gör jag rent penslarna för kvällen så använder jag också Masters Brush Cleaner. 

Hoppas att du blev lite klokare, annars är det bara att fråga mer.

[HundochKatt]
2017-04-24 20:40
#9

Av dessa medier så är ju givetvis pennor ganska lätta och så oljefärger, enligt min åsikt. Akryl då måste man vara snabbare i sitt sätt att måla för det torkar väldigt fort, så man kanske inte hinner med att blanda och få bort penseldrag och så. 

Oljepastell och torrpastell har jag inte använt (mer än lite PanPastel), så jag vet inte riktigt hur det är att måla med. Det knepiga är att det smetar av sig och behöver i de flesta fall fixeras ordentligt med fixativ eller ramas in på ett speciellt sätt.

[HundochKatt]
2017-04-24 20:50
#10

Blev så mycket på en gång, så jag missade lite. Till både oljefärg och akryl så kan du använda dig av målarduk eller dukpannå. Men kolla så att det fungerar på båda medier. Är det akrylgrundat så kan du använda det till båda, men är det oljegrundat så ska det inte fungera så bra att använda till akryl. Då det fungerar inte som nämnt tidigare att måla akryl på olja, men olja på akryl går bra. Tror att det ska finnas någon form av papper som man kan måla akryl på men är osäker på om det fungerar med olja. Själv använder jag duk och pannåer (pannåer är billigare än duk).

Snurrig
2017-04-24 22:29
#11

#8 #9 #10 Åh, vad glad jag blir att jag fick svar! Tack! 

Så akvarell = vattenfärg? Den där du trodde var en stiftpenna ser skum ut, men jag tror det kan vara en "reservoarpenna", eller något liknande. Det finns någon form av påfyllning, ska testa imorgon och se om jag förstår hur den ska användas.. 

Jag testade lite med vattenfärgerna från mitt första inlägg, men det var nog inget för mig. Alldeles för svårt att få det bra, speciellt med ostadig hand.. men ska testa pennorna och ev. kritorna imorgon.  Skippar nog tub-färgerna nu i början, känns för "fint" och komplicerat för mig, haha!

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

[HundochKatt]
2017-04-24 23:24
#12

Förlåt jag skrev fel angående stiftpenna, det är en kalligrafipenna. Blev väl för mycket på en gång. 😎

Akvarell betyder vattenfärg ja. I Sverige är det vanligt att vi säger vattenfärg, men den egentliga benämningen är akvarell eller aquarelle.

Att måla i akvarell kräver en hel del träning. Det som är bra med akvarell är ju att man kan använda hårtork mellan lagren, då minskar man risken att färgerna blandas. Det är också skillnad på kvalité. Själv började jag med något billigt på Dollarstore för att träna lite, men när jag köpte en sats av bättre kvalité så blev det genast lättare, men som sagt var, man får träna mycket för att man ska lära sig tekniken. 

Jag tycker inte att du ska vara rädd för att prova på oljefärger. Det är mycket enklare att använda dem än akryl. Jag håller på att skriva en artikel hur man börjar eller hur jag gör, men är inte klar med den. Det som är fördelen med olja är att man kan torka av det som blev fel och prova igen eller vänta på att det torkat och sedan måla över. Det är ett förlåtande medium med andra ord och lätt att korrigera som sagt var, jämfört med tex. färgpennor. Och jag rekommenderar verkligen Liquin Original, då det gör att det torkar fortare så man behöver inte vänta i veckor på att ett lager ska torka. Oftast räcker det med ett dygn ungefär innan man kan gå på nästa lager. I synnerhet om man har tunna lager med färg dvs. mer Liquin Original och mindre färg.

Upp till toppen
Annons: