Annons:
Etikettkritik-lätt
Läst 1370 ggr
Derrtag
2017-09-17 21:13

Kritik önskas-porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 Vad tycker ni? (är 12 år…)

Egentligen är det mycket mörkare på de svarta delarna, men på foton  är det så här blek😐

Originalbild:

https://i.pinimg.com/736x/1c/06/fa/1c06fa2c02c786e9cb4d475960cd1d03--pencil-art-drawings-amazing-pencil-drawings.jpg

Annons:
[HundochKatt]
2017-09-19 11:07
#1

Ett väldigt fint porträtt tycker jag. Du har en lovande framtid som tecknare/konstnär. 

Men ska jag ge dig lite tips på vägen så la jag märke till två detaljer som du kan tänka på till nästa porträtt. 

Ögonbrynens strån får du vara lite uppmärksam på. Dvs. vilket håll det går åt. Du har säkert gjort helt rätt men om man tittar på hennes vänstra sida (höger från oss sett) så ser det ut som att stråna går åt fel håll. Kanske om du mjukar upp det hela så ser det bättre och mer korrekt ut. 

Munnens konturer bör du vara försiktig med. Normalt så tecknar man inte linjer runt munnen utan mer skuggar fram formen. Lite mjukare konturer alltså på läpparna. 

Men helt fantastiskt jobb du har gjort! Och jag ser fram emot fler teckningar gjorda av dig.

westlina
2017-09-21 21:07
#2

Wow riktigt fint porträtt!! Du har verkligen fångat känslan i ansiktsuttrycket och man berörs av blicken. Tycker själv att tipsen Hund och katt skriver om munnen och ögonbrynen är bra men svåra, jag gör de felen hela tiden också. Men bara att öva så kommer det hoppas jag.. Något som jag märker ger lite extra till en teckning i slutskedet är Kontraster. Att göra de mörkaste detaljerna på teckningen ännu mörkare och använda så många olika "hårdheter" som möjligt och hela tiden förstärka med lager på lager. Kanske till och med använda en kolkrita till de stora mörka partierna och en vit penna till de ljusaste. Jag är bara amatör så kanske inte alls är by the book men jag tycker det är roligt! Ser att du skriver att de är mörkare i verkligheten också så du arbetar säkert redan mycket med Kontraster :)

Derrtag
2017-09-24 15:44
#3

Tack så mycket HundochKatt samt westlina! Vilka riktigt bra tips jag fick här!🙂

Jag har en fråga angående blyertspennor; var kan man köpa bra pennor till bra pris? (Nu tänker jag mest på online-sidor för här i närheten finns det inga "konstbutiker")

[HundochKatt]
2017-09-24 20:11
#4

Du kan köpa på Penstore, Hammarö ramverkstad, Artistica, Zinkvit och det finns säkert många fler. 

Jag rekommenderar Faber Castell 9000 pennorna.  Art setet tror jag det heter och de kostar ca 130 kr. Men väl värda sitt pris tycker jag, som hade billigare varianter till en början, men det var inte så bra blyerts, ibland som grusbitar. 

 Tror att Penstore har billigaste frakten och dessutom så har de inte någon minimumsumma man behöver köpa. Snabb leverans också.

Upp till toppen
Annons: