Annons:
Etikettallmänt
Läst 5654 ggr
[HundochKatt]
2017-10-04 00:52

Aphantasia - afantasi

För bara några dagar sedan råkade jag på ordet aphantasia, eller afantasi på svenska. Jag hade inte en aning om att ordet ens fanns eller vad det betyder, så jag har googlat lite och kort och gott innebär det att man inte har förmågan att visualisera bilder i huvudet. 

Tyvärr har jag inte hittat speciellt mycket på svenska utan jag har läst det mesta på engelska och gjorde även detta test och vad jag förstår som lekman och utifrån testet att jag  kanske har afantasi. Till viss del i alla fall. 

http://www.bbc.com/news/health-34039054

När jag tänker på det här så förstår jag lite mer varför jag har svårt för att rita något ur huvudet. Jag kan liksom inte få fram den där bilden och hålla den kvar.  Men vad som är normalt eller inte har jag förstås  inte en aning om för jag har ju bara en enda hjärna. 

Som sagt var, jag kan till viss del "frammana" en bild, men den är suddig och oklar och försvinner ganska fort.  Minnesbilder från barndomen och till dags dato är alltid väldigt svaga och glimtar bara till, om jag kan uttrycka det så. Jag har alltså väldigt svårt för att få fram de där klara bilderna, som jag förmodar att de flesta kan. 

Som ni vet så tecknar jag ju och jag använder mig av referensfoton och det fungerar alldeles utmärkt men som nämnt jag har svårt för att få fram en bild och behålla den så jag kan teckna den från huvudet, som jag förmodar att många av er kan?

Dock har jag ett bildminne. Inte så att jag går och tänker på en bild, men jag som har amatörfotograferat hela livet känner igen mina fotografier när jag ser dem. Dvs. jag känner igen dem när jag ser dem och vet att det där fotot har jag tagit. Men det är inte så att jag kan frammana mina foton i huvudet som om jag bläddrade i ett fotoalbum. 

Läser jag böcker så kan jag till viss del fantisera ihop hur människorna ser ut, mijön osv. men det är aldrig några klara bilder där jag ser färgerna och skärpa. Och jag kan verkligen inte hålla kvar bilderna i huvudet utan de kommer och går. 

Men vad som är normalt, det har jag inte en aning om men tänker att detta kanske kan vara en förklaring till varför jag har så svårt för att teckna något ur huvudet utan jag behöver oftast referensfoton. 

Någon mer som känner som jag? Och hur ser ni som kan det här med att teckna ur huvudet bilderna i era huvuden?

Annons:
Choklad
2017-10-04 10:31
#1

Jag som trodde att alla kan se bilder i huvudet 

Jag kan se bilder i huvudet, ibland blir de ett kaos och jag får massor av ideer jag vill utveckla,men jag behöver få se detaljer och  en del vinklar, det tränar jag på , skulle vilja se mer , men kanske det är en träningsfråga.

U R us

[HundochKatt]
2017-10-04 11:22
#2

#1 Tyvärr vet jag inte hur det är för den normala människan det här med bilder i huvudet och jag har alltid trott att det lilla jag kan se är normalt. Men det verkar ju inte vara så enligt allt vad jag har läst mig till då det gäller afantasi. 

Jag önskar så att jag kunde få fram dessa bilder i huvudet, men det är väldigt svårt.

 Men jag får fortsätta som förut och använda referensfoton och kopiera det jag ser. Trots allt så behöver det ju inte vara ett handikapp, utan man får göra det man kan av situationen. Men nu förstår jag ju lite mer varför jag är som jag är och andra är som de är.

rossy
2017-10-04 12:31
#3

Jag ser bilder ofta. Det kan vara något jag läser eller något som sägs. Tänkte på det nu att ibland när jag hör något kul eller dumt så fastnar en humoristisk bild i skallen och den sitter kvar tills jag tecknat den. Snacka om att jag är annorlunda. Men man utgår annars ofta från sig själv och tror andra upplever bilder på samma sätt. Förstår att det kan vara svårt att inte se detta, men i ditt fall HundochKatt klarar du teckning utmärkt ändå.

[HundochKatt]
2017-10-04 12:51
#4

#3 Är så avundsjuk på er som verkligen kan få fram dessa bilder och jag har väl aldrig tänkt på att det kan vara annorlunda från person till person heller förrän jag läste om det här. Jag har trott att jag saknar fantasi, men ju mer jag tänker på det så förstår jag att det kan ha med afantasi att göra. 

Jag har försökt att frammana en bild på min särbo, som jag träffade i helgen. Helt omöjligt! Ja, det glimtar till och så är den borta. Helt otroligt och vad jag förstår så kan den "normala" människan få fram klara bilder. 

Som tur är så kan jag ju teckna ändå, göra något som jag tycker är kul, men som sagt var för mig krävs det referensfoton i de flesta fallen.  Och bara det att få en förklaring till mina svårigheter är ju faktiskt riktigt skönt.

rossy
2017-10-04 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Visar ett exempel på hur min bildhjärna fungerar. På huvudkontoret skröt de om sina nya gardiner för alla besökare, då kom denna bilden i min skalle. "Högsta chefen med fru på besök".

[HundochKatt]
2017-10-04 18:29
#6

Haha, önskar jag hade din hjärna!

Annons:
Omorika
2017-10-18 12:52
#7

Jag tycker att testet var lite intressant. För de första frågorna handlade om man kan se sina nära och kära och jag som troligtvis är ansiktsblind kan inte se det alls men jag kan däremot föreställa mig allt de frågar, om jag ersätter nära och kära med mina katter.

Människor är alltid som i en dimma för mig. Kan definitivt inte föreställa mig ett ansikte inte ens sambons eller min egen mors. Jag kan se utvalda detaljer som min mors näsa.

Däremot ser jag allt annat i bilder. Kan ofta vrida och vända på saker i 3D. Föreställa mig hur olika vyer blir med olika tekniker som akvarell, akryl, blyerts mm. Säger någon "stol" ser jag oftast en grön pinnstol i huvet sen när man börjar fokusera kommer alla möjliga stolar fram.

[HundochKatt]
2017-10-18 13:56
#8

#7 Visst var det intressant och ännu intressantare skulle det vara om man visste hur andra "normala" ser en bild i huvudet? Som nämnt så ser jag bara skuggor i gråtoner, inga färger och inte speciellt tydligt. Inte ens om jag tittar på ex. min katt och blundar efter en stund kan jag få fram någon bild av honom. Och skulle jag mot all förmodan få fram en ynka bild så är den väldigt, väldigt svag, inte en bild alls egentligen. 

Hur som helst är det intressant att veta att våra hjärnor fungerar så här olika.

rossy
2017-10-19 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har funderat mycket på hur olika vi ser "det realistiska". Det som  några tycker är rätt och normalt gäller inte för andra  för de har annan syn på vad som är verkligt. Och hur olika vi upplever detaljer mm. Kunde inte låta bli att göra en snabbskiss på hur mina tankar spårar ur.

[HundochKatt]
2017-10-20 01:31
#10

#9 Som vanligt så kan jag inte låta bli att dra på smilbanden rejält när jag ser dina teckningar Rossy!!  😂

Ska man vara helt korrekt så är ju realismen indelat i flera olika kategorier kan man säga. Det finns något som heter hyperrealistiskt (photorealism) och då ser man knappt skillnad på en teckning och ett fotografi.  Man får i princip använda lupp för att särskilja teckningen och fotot åt. 

Realism i övrigt är realistiskt tecknat, men man ser att det är tecknat eller målat. Dock inte abstrakt, tecknade figurer som ex. dina roliga teckningar, manga osv. 

Hur resultatet av en realistiskt teckning blir beror väl mycket på kunskaperna man har införskaffat i sitt tecknande och vilken stil man har. En realistisk teckning behöver inte alltid vara fullklottrad med detaljer men det behöver ju vara en likhet av det man vill att teckningen ska föreställa.

rossy
2017-10-20 04:48
#11

Försöker inte raljera över ämnet med mina skisser, hoppas ingen ser det så. Är mycket självironi, jag har svårt att teckna realistiskt men vill gärna lära mig. 

Sen är det väl en konst i sig att kunna skala av detaljer för att bibehålla realismen i bilden. Det finns konstnärer som är duktiga på detta. 

Undrar hur de gamla mästarna såg bilder i huvudet? De hade troligen olika tydlighet i sitt bildseende, och tog till hjälpmedel för att få fram den på duken. Kom in på "Camera obscura" (låda som fungerar som ljusobjektiv) när jag sökte på nätet. Tekniken användes från 1500-talet till att göra skisser.

[HundochKatt]
2017-10-20 08:29
#12

Ja, precis. "Camera Obscura" är ju föregångaren till dagens kameror och den användes ju av konstnärer för att "tracea/spåra" konturer bla på målarduken. 

Så det är definitivt ingen modern teknik att använda sig av tracingmetoden, även fast saker och ting har moderniserats genom åren. 

Nackdelen med Camera Obscura är att de fick ju motiven felvända, men det spelar ju egentligen mindre roll när man för över konturerna. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Camera_obscura

Sleepy E
2018-06-24 02:10
#13

Jisses… vad jag känner igen mig, HundochKatt. Det mesta jag kan föreställa mig är flyktiga suddiga konturer.  Vissa saker som jag sett "på riktigt" kan jag frambringa under en kortare tid, om än inte vidare tydligt. Vilken udda sak att helt plötsligt bli varse om efter att ha levt med det så länge. Förklarar så många saker.

Annons:
Niiinah92
2018-06-25 11:43
#14

Wow, jag känner igen mig väldigt väl. Kan inte rita eller teckna något ur minnet då bilderna jag får upp är suddiga och det går liksom inte att greppa nånstans att börja. Därav blir det även problem när nån ber mig beskriva något eller någon ur minnet om det så bara var en liten stund sedan jag såg det/dem.

Vanilj08
2018-06-25 17:45
#15

Tänker inte så mycket på detta att måla ur fantasin. När man ska måla i realistisk stil använder man i regel alltid en referens och utifrån det kan man alltid specksa till det med coola färger och så. Har aldrig upplevt att jag behöver ha en bild i huvudet

Polivier
2019-03-16 09:07
#16

Jag hittade nyss det här forumet när jag googlade om afantasi som jag precis upptäckt att jag har. Jag letar efter folk som drabbas av det för att kunna prata om det. Är några intresserade av att starta en Facebook group på svenska?

Upp till toppen
Annons: