Annons:
Etikettövrigt
Läst 1380 ggr
[Tismon]
10/5/17, 11:29 PM

"Talang"

Så, jag tänkte starta upp en tråd som åtminstone jag kan tycka är ganska viktigt för alla konstnärer. Detta som kommer skrivas är min åsikt men jag har hört andra tycka likadant. Det är även ganska bra för folk som inte tecknar att veta, likaså.

När man är duktig brukar man oftast prata om "talang". Jag har fått höra otaliga gånger att "Åh vilken talang jag har!" Jag är "naturligt begåvad". Det är nästan som att jag fötts med någon konstig förmåga att teckna och inte tränat upp den?

Missförstå inte mig, det är inget ont menat när folk påstår att man är talangfull, det är oftast menat i god anda. Samtidigt kan jag tycka att just den betydelse "talang" har fått är väldigt negativ. Jag tycker att det är ganska tråkigt - även om det sker omedvetet - att mitt arbete som konstnär elimineras. Alla hundratusentals timmar jag lagt ner och slitigt själen av mig, det viftas bort och det påstås att jag inte alls jobbat för det, jag har bara alltid varit duktig. Betydelsen av detta ord skadar inte bara sk. talangfulla människor har jag märkt, det skadar även andra. Jag skojar inte när jag säger att jag bokstavligt talat hört människor säga att de önskar att de kunnat ha min "hand" (eftersom det är den jag ritar med) och att de gärna velat rita, de är bara inte duktiga nog. Hör ni hur tokigt detta låter? De påstår att de inte har talang för det. "Talang" hindrar andra från att ens försöka…

Nu vill jag inte påstå att talang inte existerar för visst kan vissa människor ha lite enklare för vissa saker, men det betyder inte att de inte jobbar lika hårt som andra människor. Bara för att man har talang så klarar man inte allt galant, man lägger ned lika mycket tid, energi, själ, arbete och tårar i arbetet som  "folk med ingen talang". Det är inte nödvändigtvis lättare för oss. Folk som inte har det enklare för vissa saker har det enklare för andra saker, trots det kan de bli lika duktiga (om inte mer) än sk. talangfulla personer.  Jag gillar att jämföra detta med tex. Skyrim. För er som inte vet vad Skyrim är så är det ett videospel där man själv skapar en kraktär för att sedan följa spelets story. När man skapar sin gubbe så får man själv customize utseende och "ras". Beroende på vilken ras man är så har man enklare för vissa saker. Tillexempel så har High Elves lättare för att lära sig magi, men det betyder inte att de inte kan bli asgrymma warriors. Man föds med förutsättningar, men man väljer själv hur duktig man vill bli. Man kan ha det lättare för konst och ha vad man skulle kalla en talang, men tränar man inte och arbetar med det så blir man helt enkelt inte "duktig". Talangfulla människor måste nödvändigtvis inte vara "duktiga".

Jag hoppas att denna tråden kan inspirera andra till att göra det de vill och jag hoppas att folk kan inse att "duktighet" är något alla kan achieve. Samt hoppas jag även att man uppskattar ens dedikation och arbete istället för ens "talang". Det är synd att ordet talang har förvrängts till något negativt. Låt oss börja använda det i dess sanna syfte istället!

Annons:
[HundochKatt]
10/6/17, 12:08 AM
#1

Jag håller med dig till punkt och pricka.

Att vara konstnär handlar bara om en ynka bråkdel av talang. Nästan ingenting för de flesta. Den största biten består av träning och åter träning. Att öva och lära sig av sina misstag. Men det tar olika lång tid för människor att komma någonstans i tecknandet, allt beroende på hur mycket tid man lägger ner på att öva. Övar man varje dag, så kommer man ju till "mål" fortare än om man övar en gång i månaden. 

Talang för mig är sådana personer som besitter något utan att ha övat in det. Som tex. gehör som musiker oftast har. Tänk att lyssna på en låt och sedan kunna ta ut den på pianot tex. utan noter. Det är talang!

Det är många som sagt i min bekantskap att jag har sådan talang för mitt tecknande men då tackar jag och svarar att det är inte talang, utan övning och åter övning och jag lär mig fortfarande. Och jag brukar också säga att alla kan lära sig att teckna, det tar bara olika lång tid beroende på intresse och engagemang och den tid man lägger ner på att öva.

rossy
10/6/17, 4:17 PM
#2

Jag tror mycket beror på intresse om man ska lära sig något. Då söker man själv kunskap och vill prova och öva. Får man beröm för det man gör tror jag det uppmuntrar till att fortsätta. Jag får ibland höra kommentarer som, varför kan du rita så bra för? Vet ej om man ska säga ursäkta då. Tyvärr är många rädda för att rita, sjunga, prata eller vad det kan vara för att de har dåliga erfarenheter från skola eller någon annanstans. Finns kanske de som har talang för teckning men håller med övriga om att det gäller att öva för att bli bättre än tidigare. Sen tror jag en del har lättare för vissa saker men det måste finnas intresse och vara kul.

Michis 08
10/7/17, 5:38 PM
#3

:) Rolig tråd . 
Det stämmer att det inte finns något som heter talang /medfött. 
Allt handlar om intresse och övning och motivation.  

Läste en en bok "PEAK" - Där fick jag svaret på att alla kan bli bra på det dem vill .  
Men graden av hur prestationen blir beror på tid och engagemang. 

Med andra ord … övning ger färdighet. ;)

[Tismon]
10/8/17, 1:20 AM
#4

#1 Jag skulle nog inte ens vilja påstå en ynka bit. Bestämmer du dig för att bli bra, jobbar för det, så blir du bra! Du behöver inte ens vara någorlunda bra i början, du kanske bara börjar med jättekladdiga streckgubbar liksom. Sedan skulle jag heller inte vilja påstå att man kan spela piano utan mycket träning, det är mycket att man ska ha kontroll över sina fingrar. Det kräver träning. För att kunna höra vilka toner så måste man ändå träna sina öron, liksom ha kunskapen om vilken ton det motsvarar. Men självklart finns det människor som har en naturlig känsla för musik, de kan dock inte komma långt utan träning de med. Rent musikaliskt har jag alltid haft en naturlig känsla för det, men jag besitter inte kunskapen dessvärre. Har alltid blivit nekad av alla, sagt att jag inte haft talang (ganska sorgligt men folk sa det alltid till mig, tyvärr) men när jag på egen hand tränat upp tex min röst så har folk bara "wow vad fint du sjunger". I början sa alla att det lät kasst. Så ingen är bra i början :) De som oftast anses vara "bra i början" (talang utan övning) är personer som övat, övat, övat sedan de var små bebisar, så därför har de alltid legat steget före. Men man inser inte vilken träning de lagt ner även om de var bebisar vid det tillfället, man anser att de var födda så, vilket ingen är. #2 & 3 Jo men precis! Allt handlar bara om förutsättningar, allas hjärnor fungerar olika så vissa har lättare att lära sig grejer, men de lägger ändå ned TID och TRÄNING bakom det, vilket det tyvärr oftast viftas bort.

[HundochKatt]
10/8/17, 2:19 AM
#5

#4 Normalt kan man inte spela piano utan mycket träning, men det finns faktiskt de som inte är skolade på något sätt som suttit och klinkat på piano utan en massa noter och tagit ut låtar efter att bara hört dem. Dvs haft gehör från början (vilket jag nämnde), lärt sig att höra vilka toner som finns på ett piano. 

Bla kan jag förtälja om en blind kille jag hade på en förskola (6 år) gammal som alltså inte kunde se några noter givetvis, men kunde lyssna på en låt tex på radio  och sedan spela den på piano. Visst, ja, han var blind och givetvis hade han mer utvecklad hörsel, men ändå, 6 år gammal. 

Det finns även icke blinda som inte kan läsa/kan en enda not men spelar ändå på gehör och för mig är det en talang de inte behövt jobba för speciellt mycket, den är medfödd helt enkelt och de har i princip bara lyssnat på musiken och hur tonerna låter på tex. piano, gitarr. Och sedan kunnat spela i princip det mesta bara genom att lyssna.

[Tismon]
10/8/17, 3:06 AM
#6

#5 Jaha, förstod först inte att gehör var ett ord! Nämen precis, gehör skulle jag kalla en naturlig instinkt för musik. Många har den, vissa mer än andra. Trots det kräver det ändå träning att kunna återge tonerna via sång eller instrument. Jag känner en snubbe bland annat som kan höra låtar och återspela dem på pianot, men det krävde ändå att han övade upp sina piano skills. Blinda personer kan ju obviously inte noter men de måste ju ändå lära sig var tangenterna sitter och vilken tangent som är vilken ton. Det kräver som sagt ändå träning :) När jag pratar om träning menar jag nödvändigtvis inte skolad träning, man kan träna på egen hand. Ingen föds med vetskapen om hur ett piano fungerar eller fingerfärdigheten att kunna spela invecklade låtar. Har man medfött gehör men inte lärt sig sång/instrument så kan man ändå inte återspela det. Man har ändå den talangen, dock så är man inte considered "talangfull" eller "lyckad". Självklart är dessa personerna som du pratar om talangfulla men de har ändå lagt ned tid och träning vilket jag tycker är viktigt att understryka. Ens hårda arbete bör vara recognized vare sig man har talang eller ej, talang är ingen fuskväg som innebär success.

Annons:
[Tismon]
10/9/17, 3:06 PM
#7

https://youtu.be/Ldt7AhhLkeg En väldigt bra video som tar upp liknande grejer av det jag försöker säga. Man måste inte på något sätt behöva nå en viss nivå för att vara en konstnär eller att hindra sig själv genom att inte tycka man är bra nog. Talang innebär inte success.

[Tismon]
10/9/17, 3:10 PM
#8

Till exempel så kan ju jag säga att jag brukade hata min konst, right. Hade det inte varit för en väldigt supportive bildlärare som uppmuntrade mig, hade jag antagligen inte kommit så långt i min konst som jag har idag. Många ser min konst och tänker att jag är talangfull och att jag inte haft svårigheter, det är långt ifrån sanningen. Många gånger har jag nästan slutat, jag har slängt arbete, hatat det, gråtit och varit frusterad. Idag är jag inte rädd för att säga att jag kan tycka om vissa bilder jag gör och även om jag inte gillar andra bilder själv, så lägger jag ändå upp det.

Michis 08
10/9/17, 6:59 PM
#9

 …. Hmmm … Även om jag förstår att du är vass. 
Så gjorde det mig lite glad att höra att jag inte är ensam om att nästan gråta över vad jag åstadkommer. 
Öva öva … mata mata … är det som finns i mitt huvud nu. 
Sedan vet jag att det inte finns något som heter medfött/talang. 
Lite så tröstar jag mig med då jag nöter på ….  😈
Är djupt tacksam för att den här sidan finns … det har givit mig mod. 
Vem vet … snart kanske jag också vågar visa vad jag ritat /målat … ;)

[Tismon]
10/9/17, 7:21 PM
#10

#9 Hmm jag skulle nog kalla mig rätt okej. Folk säger duktig men det känns fel för mig att själv kalla mig duktig då jag inte ens befinner mig i närheten av den nivå jag vill vara i. Jag har nog mest bara accepterat att man alltid kommer vilja lära sig mer, vilken nivå man än befinner sig i :) Finns sjukt duktigare människor än mig (egentligen ska man inte jämföra sig med andra, hahaha) Jag har precis som andra jättelätt att överkritisera mitt arbete men genom att bara finna sig i att man alltid kan göra bättre och det alltid finns bra aspekter i varje bild har jag kunnat lätta lite på trycket. Brukade hata att visa mina bilder, men nu känner jag mer att det spelar ingen roll hur lyckad bilden är, det finns bra saker och dåliga saker med den precis som allt annat. Nästan alla bilder jag ritat i inktober tråden hatar jag, men jag får bara finna mig i att de har sina bra aspekter ändå. Är jätteglad att du känner så! För du är verkligen inte ensam! Att vara konstnär är inte så enkelt och roligt som det låter, alla kämpar och vi alla har kännt oss dåliga någon gång. En annan grej som är jättehärligt med just konst är att det spelar ingen roll om det är en super duktig konstnär, den har gått igenom samma stadier som man själv går igenom. Den har en gång i tiden varit på ens egna nivå. Du är aldrig ensam! Och jag hade nog bara älskat att se dina bilder så du ska inte vara rädd! Det är alltid inspirerande med konst :)

Michis 08
10/12/17, 4:48 PM
#11

Hmmm… ?? 
Jag skrev men det inlägget är borta ?? ;) 
Om du inte lyckats tagit bort de så klart …. 
Skriver ett pm ….  ;)

[HundochKatt]
10/12/17, 5:36 PM
#12

#11 Det är bara jag som kan ta bort inlägg här och det är ingenting som har blivit borttaget.

[Tismon]
10/12/17, 8:56 PM
#13

Jag har inte tagit bort något (är ej admin så kan ej) men såg meddelandet du skickade :p

Annons:
[EM_L]
10/28/17, 4:47 PM
#14

Har inte läst svaren=)

Talang är bara en liten del av konsten=)

Den stora delen enligt mig är fantasin och även viljan till att göra det.

Jag ritar för att det är kul och för att det är en hobby.

Upp till toppen
Annons: