Annons:
Etikettallmänt
Läst 831 ggr
[HundochKatt]
2017-10-16 01:39

Om kopiering.

Här är en rätt intressant artikel angående "kopiering". Tyvärr på engelska, men om man orkar läsa så är det intressant. 

https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/master-class-69130767/

Vare sig man använder sig av referensfoton/bilder, tecknar av live människor/djur/natur så kopierar man ju det man ser. För mig personligen är det ingen skillnad vilket "verktyg" man använder.  Dvs. om man har ett foto/bild eller om man har objektet framför sig. 

Även stora konstnärer som ex. Salvador Dali, Picasso har kopierat. Da Vinci hade en modell när han målade berömda Mona Lisa (foton fanns inte på den tiden). 

Att kopiera stora konstnärers verk som artikeln nämner handlar mycket om färg och teknik. Av varje teckning/målning man gör så får man ju lärdomspengar, som man tar med sig till nästa teckning/målning. 

Man lär sig inget av att kopiera menar en del. Men faktum är att det är då man lär sig att se, man lär sig att se proportioner och andra detaljer.  Man måste ju ha någon form av modell, oavsett om det är foto eller live, för att kunna lära sig att teckna tex. en människa. Hur ska man annars kunna lära sig teckna proportionerligt? Och teckna realistiskt om det är målet?

Att kopiera det man ser, är ju konstnärens vardag. Det hör liksom till att kopiera. Man lägger märke till saker och ting som man inte tänkt på tidigare. 

Hur många är det inte tex. som tecknar ögon och låter ögonvitan vara just vit? Men tittar man noga på ett öga så är faktiskt inte vitan vit, utan det innehåller många färger som ex. blått, grått, rosa, gult. Ja, allt beroende på vilken människa man tecknar av.

Annons:
rossy
2017-10-16 21:53
#1

Jag tycker det är spännande att hitta olika lösningar för att få fram en slutprodukt.  Själv har jag ofta en tröskel att passera för att komma igång så processen kan vara lång om jag ska göra en realistisk teckning.

Att "kopiera" en bild, modell eller att hitta andra sätt som underlättar och ger ett bättre slutresultat tycker jag är ok.  Detaljer upptäcker man hela tiden så man blir aldrig "färdig" eller fullärd vilket är en del av tjusningen. 

Annars tecknar jag helst i serietecknarstil utan förebild och nästan med hjärnan frånkopplad.

[HundochKatt]
2017-10-17 10:36
#2

#1 Just därför har jag provat på och arbetar med olika medium (är ju lite materialnörd också), för resultatet blir inte likadant för alla medium. Det är ju olika typer av arbetssätt och gör också så att man inte tröttnar, när man varierar sig. 

Ja, "nya" detaljer lägger man märke till hela tiden och det är intressant. Likadant kan det vara när jag är ute i naturen numer, sedan jag tog upp tecknandet, vilka detaljer jag lägger märke till tex. på ett blad, en svamp, ett träd. Sådant som gick mig mer förbi tidigare. Man tränar verkligen upp sitt öga för detaljer och som du säger så blir man aldrig fullärd utan utvecklingen och seendet förändras hela tiden.

Många AHA upplevelser har man efter vägen.

Upp till toppen
Annons: