2017-11-22 17:09 #0 av: KatarinePierce

Här kommer jag skriva 5 rittips,finns ingen ordning men jag hoppas att ni får hjälp och kan använda tipsen när ni ritar.

1. Använd en spegel. Du sitter och ritar ett porträtt och något är fel men du kan inte sätta fingret på vad det är? Ta fram bilden t ex via mobilen och kolla på den då kan du lättare se vad som är fel eftersom du ser det från ett helt annan "vinkel"

2. Fixa stomphern,alla har någon gång använt en stomph det är som en papperspenna,du skuggar med hjälp av dem men tillslut kommer dem bli fulla av färg och man kan inte använda dem längre,då kan man ta en sax och dra stomphen mot saxens blad,då vässas stomphern!

3. För att undvika att smeta ut det som du precis har ritat finns det knep,och du behöver inte hålla på med massor av papper under armen,var bara noga med vart du börjar,jag som är vänsterhänt börjar från höger,och det blir ju tvärtom för högerhänta börja från vänster när du ritar.

4. Väldigt många använder tjockt papper när dem ritar med markers t ex Promarkers för att inte färgen ska gå igenom,det är helt fel då tar pennan slut mycket snabbare! Så undvik tjockt papper och rita på marker papper som t ex  https://www.penstore.se/daler-rowney/marker-paper-a3 färgerna blir super fina!

5. När man ska rita ögon är det viktigt att veta att ögonvitan inte är helt vit,lägger man till en grå skugga med vit i så ploppar blänket upp mycket bättre!

Detta var mina drawing tips :)