Allmänt

Vad tycker ni bäst om att teckna/måla?

2018-01-06 14:26 #0 av: HundochKatt

Vad eller vilken stil tycker ni bäst om att teckna eller måla?

Utveckla gärna om varför. 

Vilket medium föredrar ni? Varför?

Själv gillar jag mest att teckna djur av alla de slag. Och gärna så realistiskt som möjligt. Det är inte så svårt då att räkna ut att jag älskar djur. Kär

Jag har väl inte direkt något favoritmedium men jag älskar mina färgpennor just pga att jag kan få den detaljrikedom jag är ute efter på mina teckningar. Olja är mitt andra medium. 

Bifogar bild på det jag håller på med nu. 

Sajtvärd på Teckning iFokus

Anmäl
2018-01-06 14:44 #1 av: KatarinePierce

Jag tycker mest om att rita spooky grejer eller bilder där saker är gömda. Jag gömmer också min signatur alltid någonstans i bilden. Jag tycker bara om att rita sånt. Ibland ritar jag manga.

Hjärta Ett hej kan göra så mycket Hjärta

Anmäl
2018-01-06 14:45 #2 av: HundochKatt

#1 Låter intressant. Kan du inte visa vad du har gjort? 

Anmäl
2018-01-07 00:04 #3 av: KatarinePierce

#2 gör det så fort jag kommer hem,från Grekland.

Hjärta Ett hej kan göra så mycket Hjärta

Anmäl
2018-01-07 12:02 #4 av: westlina

Jag gillar mest att teckna porträtt. Älskar alla små detaljer och vinklar som gör att vi känner igen vem det är. Och så uppskattar jag verkligen skuggningen!

Här är mitt senaste porträtt som blev en julklapp till föräldrarna.

Anmäl
2018-01-07 12:04 #5 av: HundochKatt

#4 Åh, så sött! Och så vältecknat. Är blyerts ditt medium?

Anmäl
2018-01-07 12:20 #6 av: westlina

Tack #5! Ja blyerts är mitt främsta medium. Använder kol till de mörkaste detaljer och vit penna till att förstärka de ljusaste detaljerna.

Har precis börjat testa akvarell också men kan inte teknikerna ännu..

Anmäl
2018-01-07 12:36 #7 av: HundochKatt

#6 Den är fin den med. 

Akvarell tycker jag är svåraste mediumet. Har sett så fina akvareller, men jag kommer inte ens i närheten av det. Men kanske med mer träning så småningom. Kul i alla fall att ha lite medier att variera med tycker jag. 

Anmäl
2018-01-07 15:58 #8 av: lydisleon

Jag tecknar nog oftast djur.. det har egentligen alltid varit så, har alltid haft ett stort djurintresse. Men jag försöker öva på mänskliga porträtt också, vill verkligen bli bättre på det.

Anmäl
2018-01-07 17:01 #9 av: HundochKatt

#8 Ja, övning ger ju färdighet heter det ju. 

Vad använder du för medium då? 

Anmäl
2018-01-10 19:19 #10 av: vevve89

Gillar att rita porträtt på djur och använder mest vanlig stiftpenna med HB-stift.
Har nu även börjat jobba med Pan Pastel och Polychromos.

Anmäl
2018-01-10 21:53 #11 av: HundochKatt

#10 Så fin häst du håller på med! Hoppas du visar det färdiga resultatet sedan. 

Anmäl
2018-01-11 10:59 #12 av: lydisleon

#9 mest färgpennor och blyerts, men även en del akvarell och akryl.

Anmäl
2018-01-11 15:56 #13 av: vevve89

#11 tack!
såhär blev lille Gilbert. Första försöket med Pan Pastel.

Anmäl
2018-01-11 16:13 #14 av: HundochKatt

#13 Blev riktigt fin!

Det tar ett tag innan man vänjer sig vid Pan Pastel, för det är ju ett annat sätt att måla. Men med träning så går det ju riktigt bra och för dig var det ju ett jättebra första försök!

Anmäl
2018-01-11 19:14 #15 av: vevve89

#14 jo det är helt annat än vad jag är van vid. Men blev glatt överraskad och de var lika bra som jag förväntat mig. Är inte helt kompis med enbart färgpennor. Men kombin med Pan Pastel kommer bli bra!
Tack! Ska öva mer när tiden finns. 😊

Anmäl
2018-01-17 20:37 #16 av: CamillaS

Jag tecknar mest djur. Antar att det bara råkat bli så sen jag var liten. Är ju en djurälskare så det har fallit naturligt för mig. Blyerts är nog det medium som jag känner mig bekvämast i men har även målat lite med pastell och färgpennor. 
Mitt mål är att hoppa ur min bekvämlighetszon och börja måla mer med färg och testa på olika tekniker.
Men ibland är det också så att tiden inte räcker till då jag har så många intressen, som t.ex nåltovning. :)
Här är min senaste teckning som var en beställning. 

Anmäl
2018-01-17 20:55 #17 av: HundochKatt

#16 Jag var inte heller bekväm med färg i början. Försökte med det som ung, men gick inte så bra så jag tecknade bara med blyerts. På den tiden tyckte jag väl också att blyertsteckningar var finast. Men jag gav mig tusan på att lära mig att teckna med färg som ex. färgpennor när jag tog upp tecknandet igen. I början blev det inte så bra men jag tror att jag börjar få grepp om det nu. Tror att jag tänkte för mycket på att det skulle vara "rätt färg", men så fungerar det inte riktigt. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.