Annons:
Etikettallmänt
Läst 1764 ggr
[HundochKatt]
1/6/18, 2:26 PM

Vad tycker ni bäst om att teckna/måla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad eller vilken stil tycker ni bäst om att teckna eller måla?

Utveckla gärna om varför. 

Vilket medium föredrar ni? Varför?

Själv gillar jag mest att teckna djur av alla de slag. Och gärna så realistiskt som möjligt. Det är inte så svårt då att räkna ut att jag älskar djur. 😍

Jag har väl inte direkt något favoritmedium men jag älskar mina färgpennor just pga att jag kan få den detaljrikedom jag är ute efter på mina teckningar. Olja är mitt andra medium. 

Bifogar bild på det jag håller på med nu.

Annons:
[KatarinePierce]
1/6/18, 2:44 PM
#1

Jag tycker mest om att rita spooky grejer eller bilder där saker är gömda. Jag gömmer också min signatur alltid någonstans i bilden. Jag tycker bara om att rita sånt. Ibland ritar jag manga.

[HundochKatt]
1/6/18, 2:45 PM
#2

#1 Låter intressant. Kan du inte visa vad du har gjort?

[KatarinePierce]
1/7/18, 12:04 AM
#3

#2 gör det så fort jag kommer hem,från Grekland.

westlina
1/7/18, 12:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag gillar mest att teckna porträtt. Älskar alla små detaljer och vinklar som gör att vi känner igen vem det är. Och så uppskattar jag verkligen skuggningen! Här är mitt senaste porträtt som blev en julklapp till föräldrarna.

[HundochKatt]
1/7/18, 12:04 PM
#5

#4 Åh, så sött! Och så vältecknat. Är blyerts ditt medium?

westlina
1/7/18, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack #5! Ja blyerts är mitt främsta medium. Använder kol till de mörkaste detaljer och vit penna till att förstärka de ljusaste detaljerna. Har precis börjat testa akvarell också men kan inte teknikerna ännu..

Annons:
[HundochKatt]
1/7/18, 12:36 PM
#7

#6 Den är fin den med. 

Akvarell tycker jag är svåraste mediumet. Har sett så fina akvareller, men jag kommer inte ens i närheten av det. Men kanske med mer träning så småningom. Kul i alla fall att ha lite medier att variera med tycker jag.

lydisleon
1/7/18, 3:58 PM
#8

Jag tecknar nog oftast djur.. det har egentligen alltid varit så, har alltid haft ett stort djurintresse. Men jag försöker öva på mänskliga porträtt också, vill verkligen bli bättre på det.

[HundochKatt]
1/7/18, 5:01 PM
#9

#8 Ja, övning ger ju färdighet heter det ju. 

Vad använder du för medium då?

vevve89
1/10/18, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Gillar att rita porträtt på djur och använder mest vanlig stiftpenna med HB-stift. Har nu även börjat jobba med Pan Pastel och Polychromos.

[HundochKatt]
1/10/18, 9:53 PM
#11

#10 Så fin häst du håller på med! Hoppas du visar det färdiga resultatet sedan.

lydisleon
1/11/18, 10:59 AM
#12

#9 mest färgpennor och blyerts, men även en del akvarell och akryl.

vevve89
1/11/18, 3:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 tack! såhär blev lille Gilbert. Första försöket med Pan Pastel.

Annons:
[HundochKatt]
1/11/18, 4:13 PM
#14

#13 Blev riktigt fin!

Det tar ett tag innan man vänjer sig vid Pan Pastel, för det är ju ett annat sätt att måla. Men med träning så går det ju riktigt bra och för dig var det ju ett jättebra första försök!

vevve89
1/11/18, 7:14 PM
#15

#14 jo det är helt annat än vad jag är van vid. Men blev glatt överraskad och de var lika bra som jag förväntat mig. Är inte helt kompis med enbart färgpennor. Men kombin med Pan Pastel kommer bli bra! Tack! Ska öva mer när tiden finns. 😊

CamillaS
1/17/18, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag tecknar mest djur. Antar att det bara råkat bli så sen jag var liten. Är ju en djurälskare så det har fallit naturligt för mig. Blyerts är nog det medium som jag känner mig bekvämast i men har även målat lite med pastell och färgpennor. 
Mitt mål är att hoppa ur min bekvämlighetszon och börja måla mer med färg och testa på olika tekniker.
Men ibland är det också så att tiden inte räcker till då jag har så många intressen, som t.ex nåltovning. :)
Här är min senaste teckning som var en beställning.

[HundochKatt]
1/17/18, 8:55 PM
#17

#16 Jag var inte heller bekväm med färg i början. Försökte med det som ung, men gick inte så bra så jag tecknade bara med blyerts. På den tiden tyckte jag väl också att blyertsteckningar var finast. Men jag gav mig tusan på att lära mig att teckna med färg som ex. färgpennor när jag tog upp tecknandet igen. I början blev det inte så bra men jag tror att jag börjar få grepp om det nu. Tror att jag tänkte för mycket på att det skulle vara "rätt färg", men så fungerar det inte riktigt.

CamillaS
1/20/18, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Det svåraste jag tycker med färgpennor är dom vita partierna, att t.ex lämna vitt för vit päls osv och lagertekniken. Med blyerts kan jag sudda fram så det blir någorlunda vitt men svårare med färgpennor. Har förstått också att mycket av resultatet beror på vad du använder för papper. Om det är slätt eller grovt, Textur som sandpapper eller inte osv. Har inte hunnit testa så mycket då jag som sagt har mycket annat att hålla på med. Men när det lugnar sig så ska jag ta upp det igen och lära mig mer om tekniken. Den här bilden är inte klar, den skulle behöva jobbas mer på och jag har garanterat gjort miljoner fel i den. Men ja det är en teckning i färg.😃
Ja du ritar/målar underbara bilder och man ser verkligen hur du utvecklas. :)

[HundochKatt]
1/21/18, 1:30 PM
#19

#18 Bra jobbat med kaninen. Tycker den ser jättefin ut! 👍

Jag lämnar aldrig vitt faktiskt. Utan använder mig av Luminance White  och Derwent Drawing Chinese white till det vita med lite ljusgrått och blått inblandat. 

Polychromos vita är svår att använda till sådana projekt, men det fungerar jättebra på sandat papper eller svart papper. 

Och för de där riktigt vita partierna eller highlights så använder jag numer B & P Titanium white mixat med touch up texture. 

Ja, det är svårt i början när man inte kan sudda som med blyerts men man kommer över det med erfarenheten, men jag förstår vad du menar för jag hade samma problem i början. Lite frustrerad att jag inte kunde sudda. Men det mesta går att fixa till ändå.

rossy
1/23/18, 11:03 AM
#20

När jag var liten tecknade jag djur och då gärna hästar. Indianer var något annat jag fastnader för. Senare blev det nästan bara humoristiska bilder. Blyerts, tusch och färgpennor använder jag mest, men sällan några med bra kvalité. Använder oftast det material som är närmast när ideerna kommer. Är nyfiken på olika material.

Har gjort en del i sten och glas och nyligen kombination pärlor/sten tillsammans med min dotter. Hon är fantastisk på pärlkonst.

På senare tid ha jag börjat försöka komma in i den digitala världen men är bara på tröskeln ännu. Gillar att titta på alla fina teckningar här på sajten och önskar att jag t.ex. kunde teckna djur som en del kan här.

Annons:
[HundochKatt]
1/24/18, 2:28 PM
#21

#20 Det tror jag faktiskt att du kan. Du har ju grunderna i tecknandet och med lite övning så tror jag säkert att du kan teckna djur också.

rossy
1/25/18, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Visar ett ex. på humoristik teckning jag gjort.

Det är en teckning jag gjorde till en kyrkvaktmästare som fyllde år. Försökte få med intressen och händelser.

[HundochKatt]
1/25/18, 12:52 PM
#23

#22 Jag älskar verkligen dina teckningar. På just den här så händer det så mycket! 👍

rossy
1/25/18, 4:03 PM
#24

Tack kul att du gillar det. Huvudpersonen på teckningen är nu pensionär så bilden kan bli en kul tillbakablick för henne.

Agda
1/27/18, 12:49 PM
#25

Min förra tecknar/målar omgång (2009-2012) så blev det mycket porträtt i blyerts (och några med kol). Jag testade också att göra porträtt, djur och natur i färg men lyckades aldrig så bra, jag testade med pro maker, akvarell, akvarellpennor, akryl och pastell (den sista blev det aldrig någon riktig teckning av utan bara kluddtester). Jag hade inte så bra kunskaper om lager på lager och färglära, jag har blivit mycket kunnigare inom färgblandning tack vare ullfärgning.

Nu vill jag försöka börja måla igen och just nu har jag målat abstrakt i akryl, mest bara massa penseldrag hit och dit för att få en känsla av hur färgerna passar ihop och kan blandas. Så jag har väldigt svårt att kalla det för konst, utan det blir fina färgklickar att hänga på väggarna. Så småningom hoppas jag våga mig på natur/landskap, när jag känner mig lite säkrare. Ska också öva mig fram med akvarell.

k.stenmarck
2/2/18, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#26

Jag tycker mest om att teckna med Promarkers för att sedan göra fler detaljer med Polychromos efteråt. Har använt mig av Promarkers i 2 år, innan det så tecknade jag bara med Blyerts och återkommer till det ibland, men tycker nog ändå det är roligast att jobba med markers och färgpennor! 
Bifogar en bild av varje medium :)

[HundochKatt]
2/2/18, 12:41 PM
#27

#26 Vilka fina porträtt du gör! 👍

Annons:
rossy
2/2/18, 2:25 PM
#28

#26 verkligen fina

Upp till toppen
Annons: