Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 778 ggr
Novachan
1/16/18, 11:44 AM

Kan Fixativ bli dåligt?

Håller på att röja och rensa i lägenhet och förråd och hittade mitt fixativ (Metalimo) i en flyttkartong i förrådet. Vet ej hur många år jag har haft flaskan och minns inte om den ens är öppnad. I botten står det EK030321 - vad betyder det? är det ett sorts utgångsdatum? Kan fixativ bli dåligt? - även om oöppnad? och hur är det om den har använts tidigare?

Jag har inte sysslat med teckning mycket i många år nu pga brist av inspiration och mina leder är inte som de var när jag var barn/tonåring. Om jag har tecknat har det varit kladdar som kan slängas i papperskorgen direkt samt att jag har försökt börja gå över till digitalt. Så jag tänker vad jag ska göra med fixativet - slänga eller ge bort?

Annons:
Pyttelite
1/16/18, 12:02 PM
#1

Framförallt kan det innehålla miljöfarligt material. Vem har tillverkat det? Finns det något artikelnummer eller annat som identifierar varan? Enklast är det att skicka en fråga till tillverkaren. Den här typen av produkt brukar idag ha ett gediget säkerhetsdatablad.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[HundochKatt]
1/16/18, 1:17 PM
#2

Har faktiskt inte en aning om hur länge Fixativ kan hålla sig. Men jag skulle nog slänga flaskan bland miljöfarligt avfall på återvinningen. 

Dock tror jag nog att Fixativ kan hålla i några år och numret på botten tror jag kan vara tillverkningsnummer.

Upp till toppen
Annons: