Annons:
Etikettallmänt
Läst 1550 ggr
oh-la
2018-02-12 13:29

"Åh, kan inte du rita av...?"

Jag blev så himla nyfiken på hur ni andra hanterar den frågan! Jag antar att jag inte är den enda som får höra "Du som kan teckna, kan inte jag få en bild på…?". Det är som att folk ibland förväntar sig att man, bara för att man kan teckna, gärna ritar av allt möjligt, gratis. Nu är jag inte den som är den. Jag gör ibland små projekt på gratisbeställningar till främst släkt och vänner, men min erfarenhet är att det ibland är en lite nonchalant inställning till tecknande. Lite som att man, för att man har talang, bara kan slänga ihop ett porträtt, eller en tavla. Nu kan jag säga att om jag på eget bevåg ritar av andras djur eller barn frågar jag självklart den som kanske har intresse för bilden om dom vill ha Den, och i så fall gratis. Då är det ju på mitt initiativ på något vis. Hur tacklar ni frågan? Är det skillnad på nära familj eller bekanta? Tycker ni den är lika jobbig som jag, eller kastar ni ut pris direkt för en bild?

Annons:
[HundochKatt]
2018-02-12 17:08
#1

Jag har inte fått några direkta "beställningar", men sålt billigt några (3 st tror jag) teckningar för att någon utomstående velat köpa det jag gjort. Har givit bort några också till mina närmaste (barn och särbo). 

Men är det någon som frågar, så säger jag mitt pris för jag anser inte att man ska göra det gratis till "vem som helst". Material är dyrt och i alla fall för mig tar det lång tid att få ett alster klart. Och det är väl knappast någon som vill jobba gratis!?

Jag tycker att det är fräckt att förvänta sig att man ska få en beställning gjord gratis. Att inte människor sätter värde på konst! 

Bara för att man tycker att det är en rolig hobby så har man ju övat i hundra kanske tusentals timmar. Och som sagt var så är ju material väldigt dyrt, i synnerhet om man vill ha kvalité på materialet. 

Är de intresserade av mina teckningar så kan de gott få betala menar jag. Vill de inte betala ja, då får de leta efter någon annan som gör det gratis. 

Men ja, jag tycker det är skillnad på familjen och bekanta och utomstående. Familjen får gärna mina teckningar men andra får faktiskt betala. 

En beställning har jag ett pris på om jag mot förmodan skulle få någon, men om jag gjort något själv som icke beställning så är det ett lägre pris.

rossy
2018-02-13 06:12
#2

Jag gjorde mycket gratisgrejer när jag var yngre och även när jag tog betalt hände det att de aldrig betalade. Problemet var att jag var för snäll när vissa sa, du som tycker det är kul att rita kan väl fixa detta.

Det som gjordes var allt från logos till lokala företag, reklamblad,  textning på kort och teckningar. 

Men det jag lärde mig var att man måste vara tydlig med vad det kostar även om det är jobbigt. Sen har jag många gånger valt att göra gratisgrejer till släkt, vänner och till vissa föreningar m.m.

CamillaS
2018-02-14 12:43
#3

Jag kan bara hålla med er andra. För mig är det stor skillnad om det är familjen eller släkt som frågar eller tom en väldigt nära vän. Men kommer någon utomstående och frågar mig om jag kan rita av dennes häst osv så säger jag nej, eller att personen då får beställa en teckning av mig. Jag har fått mer sådana frågor när jag var mindre, inte så många idag. 

Sedan som någon sa så är det en annan sak om jag själv ber om foton på folks djur och gör det på eget initiativ. Jag skulle nog inte ge bort teckningen helt gratis men skulle inte heller ta fullt pris som om det vore en beställning.
T.ex så är det inte ovanligt att jag kan göra en tråd här på iFokus och fråga efter foton att få rita av för egen tränings skull. Och blir då ägaren förtjust i teckningen så kan man diskutera priset då. 

Och som även sas i #1 så är materialet inte gratis heller för den som tecknar/målar vilket nog inte alla tänker på som frågar efter en gratis teckning. Tänker dom då att man köper sitt konst material på "Rusta"? Ne skulle inte tro det. Men ibland får man den känslan när folk frågar, att dom inte tänker på konstnärens kostnader och det långa arbetet bakom osv. Dom ser enbart en fin teckning.

oh-la
2018-02-14 18:30
#4

Ne, till närmsta familjen ur jag gett bort bilder, både på beställning och sådant jag gjort som dom fallit för. Även ett par nära vänner går in i den kategorin. Tror det som gör mig mest trött är halvavlägsna släktingar som förväntar sig att man ska slänga ihop något som om man vore en printer. Kanske blir jag lite trött för att tecknande för mig är en ganska ångestladdat process. Jag tecknar praktiskt taget enbart självvalda motiv på eget initiativ och tar få beställningsjobb. De senaste gångerna jag faktiskt sålt eller fått ett uppdrag har det bara slutat med att det prutas eller att man känner sig lite som en printer, typ "jamen det här är ju inte en så stor grej, du kan väl bara slänga ihop nått". Prutarna där emot blir jag heligt förbannad på. Som ni skriver är varje bild jag gör, i princip bara barntavlor med helt egna motiv" helt unik, med mycket arbete och mycket tid bakom… ne, ibland blir jag trött…

CamillaS
2018-02-15 10:38
#5

#4 Seriöst, prutar dom på dina teckningar? Vem gör det? Närstående eller utomstående? Jag har en del beställningsjobb och kan känna som du att det kan vara ångestladdat ibland pga att jag själv är en perfektionist. Tänker ofta på alla små fel jag gjort i bilden osv. Till skillnad från dig så ritar jag realistiska motiv och tecknar av andras foton på deras djur och varje gång kunden ska godkänna teckningen så får jag en ångest känsla för att jag känner att det inte var bra nog eller att kunden kommer säga att den inte är nöjd. Hittills har det aldrig hänt men känslan sitter alltid kvar lika hårt vilket jag tycker är väldigt jobbigt, men jag försöker att träna på det för varje teckning jag säljer. Men jag tänker på dina teckningar att du ritar dom direkt ur huvudet då finns det ingen som kan säga att det ser rätt eller fel ut eftersom det är din bild som kommer ur din fantasi. (tolkar det som att du inte ritar realistiskt) men det jag vill komma fram till är att det är sjukt att folk har mage att pruta på ditt arbete. Sätt ett fast pris på dina bilder och håll dig till det och vill dom pruta så gå inte med på det, du vet själv hur mycket jobb som lagts ner på teckningen, den har ett värde! 🙂

[HundochKatt]
2018-02-15 11:54
#6

#4 Säger som CamillaS. Det är fräckt att försöka pruta på en teckning. 

Jag skulle helt och hållet hålla fast vid mitt pris. Vill de inte betala så får de söka sig någon annanstans. 

Det är ju det som är så tråkigt. Vi som tecknar vet hur många timmar vi lägger på en teckning, vad materialet kostar oss och att vi inte "svänger ihop" något på en kvart.

Att det då finns folk som inte vill betala för jobbet eller har mage att pruta på det är så himla fräckt. 

Kanske en idé att ta referensfotot och stoppa i kopiatorn till de som inte kan sätta värde på arbetet man gör?

#5 Även fast många av mina vänner och bekanta säger sig älska mina teckningar och tycker att jag skulle ha en utställning (aldrig i livet) så är det faktiskt ingen som har beställt något av mig. Så jag kan inte riktigt veta hur det känns att teckna på beställning, men kan förstå att det blir enorm press. 

Men får man en beställning så har de ju ändå valt just dig som artist och vet hur din stil ser ut. Misstag i en teckning är väl ändå bara du som vet. Den som beställt och köper ser ju inte det på samma sätt, bara det ser ut som just det motivet som de vill ha målat. 

Tror att vi som tecknar och målar är lite väl självkritiska.

Annons:
rossy
2018-02-15 22:13
#7

Inläggen här väckte ett gammalt minne hos mig. Min första beställning var att rita "Helan och Halvan" då jag var 10-12 år. (Säkert en del som får googla vilka de var)

Jag "tracade" ritade av serietidningar med hjälp av mors smörpapper och tränade för att göra egna teckningar. Lyckades göra en liten bild med Helan o halvan som en släkting blev förtjust i. Hon ville betälla två teckningar med dessa figurer och jag skulle få några kronor för dem. När de var klara ångrade hon sig och ville inte ha dem. Den besvikelsen glömmer jag aldrig.

Finns tyvärr många som har dålig respekt för konst/hantverk och för utövaren, Därför är det skönt med en sajt som denna där man kan visa upp de alster man ärstolt över, men även de som man är mer tveksam och osäker på. 

Här kan man få konstruktiv kritik för att utvecklas vidare.

[HundochKatt]
2018-02-15 22:25
#8

#7 Vilken dålig stil att göra så mot ett barn! 😡

Det är sådant som man aldrig glömmer. Verkligen tråkig upplevelse för dig.

rossy
2018-02-18 10:08
#9

Hoppas jag inte dödade tråden med min barndomsupplevelse. Men tänkte bara tillägga att ta betalt för eget "konstnärligt" arbete är alltid svårt eftersom man lätt tänker undrar vad de vill betala för denna. Många nedvärderar sitt eget arbete. 

Ett tips som jag tillämpade när jag gjorde dopminne m.m. på speglar var att ha en färdig prislista för olika motiv och storlekar. Kan klart vara svårt men iallafall en lista som stöd, och säg pris innan du börjar, för när man står med "kunden" är det väldigt lätt att säga ett pris man ångrar sen.

oh-la
2018-02-18 10:42
#10

#9, inte då, det är väl snarare trådskaparen, alltså jag, som är dålig på att svara i min genen tråd ;) Tycker din upplevelse också är lite talande för vad jag tror många varit med om. Nu syster har varit med om samma sak. En beställning på en stor tavla som hon på många många timmar på där beställaren efter slutfört arbete inte längre var intresserad. Jag har lite svårt för beställningsjobb på grund av det… man är ju ingen printer, och min bild i huvudet stämmer sällan överens helt med beställarens. Oavsett ligger ju det lite i konstnärens frihet, att få tolka en beställning kan ju jag tycka. Tyvärr verkar inte folk fatta det eller ha respekt för skapandet. Man får ju välja lite konstnär om man har ett önskemål. Jag tecknar som exempel bara i akvarell, så en beställning i olja skulle ju aldrig funka. Min stil är min, och det är ju det man får när man gör en beställning.

[HundochKatt]
2018-02-18 11:43
#11

Ett tips är att ta en summa i förskott när beställningen är lagd. Tex 30 % av den totala summan. Ångrar sig beställaren så har man fått en liten del av kostnaden betald. 

Men visst är det dålig stil att beställa och sedan ångra sig. Men ett förskott får kanske dem att tänka till lite mer. 

Och ja, det är ju faktiskt så att beställaren har ju redan valt konstnären och det är ju dennes stil som sedan bestämmer hur resultatet blir.

vevve89
2018-02-28 21:20
#12

Jag har ju inte detta enbart som hobby då jag har eget företag… Allt, och då menar jag minsta lilla öre ska bokföras och registreras.inköp,beställningar osv. Fått frågan ett par gånger om de kan få köpa teckningar (sådana jag gjort som övning) men då tycker att det är för dyrt. Även fått frågan om jag kan rita av deras djur. Men backar då när priset sägs. De som är genuint intresserade av porträtten tycker inte summan är något problem. Även haft de som säger att det är för billigt. Tar inte illa vid mig om de tycker det är för dyrt eller så längre. Material och tid är inte gratis… Och materialet springer lätt iväg i kostnader. Tar även alltid handpenning på beställning som säkerhet och än så länge inte haft en enda missnöjd kund.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: