Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1562 ggr
[HundochKatt]
3/20/18, 12:47 AM

Maskeringstejp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tejpar ju upp de flesta av mina teckningar på en plexiglasskiva, då jag numer använder mest staffliet när jag tecknar och målar.  Då går det ju åt en del maskeringstejp. 

Maskeringstejp går ju att få tag på nästan var som helst, men de där vanliga, billiga håller inte så länge tycker jag. Dvs. efter ett tag så lossnar det i limmet och man får tejpa om det. Lite frustrerande när man som jag, tecknar ganska lång tid på en och samma teckning. Även fast det är billigt så blir det ju dyrt i längden, så man kan kosta på sig en dyrare variant. 

Det bästa jag provat är denna från Bauhaus. Har bara testat den gula och den sitter hur bra som helst. För det mesta går det fint att riva bort tejpen men det har hänt när jag haft lite bråttom att lite av pappersytan lossnar med tejpen, men eftersom kanterna oftast hamnar under ram så gör det inte så mycket tycker jag. 

Jag har ca 13 mil (tur och retur) och bensin kostar. Lite långt att åka för en tejprulle. Men jag har just beställt via deras hemsida. Nackdelen är att minsta beställning är på 195 kr, men då beställer jag fler eftersom jag sparar bensinpengar. Så det går ungefär på jämt ut.

Den här gången beställde jag två rullar gula, en blå och en rosa. Ska testa de två sistnämnda hur de fungerar i fästförmågan och hur de är att få bort. 

Tejpar ni upp ert papper? Vad använder ni för tejp?

Annons:
westlina
3/26/18, 10:14 PM
#1

Jag försöker tejpa med klisterremsa köpt på IN-EX i Göteborg. Den sitter dock som berget och jag har svårt att lossa mina målningar från den. Har hört att maskeringstejp lämnar kemikalier som kan skada pappret på sikt, har du märkt av något sådant? Funderar på att återgå till maskeringstejp som iaf släpper utan att dra med sig halva pappret..

[HundochKatt]
3/26/18, 11:03 PM
#2

#1 Nej, jag har inte märkt något sådant. Däremot så bör man väl inte använda det permanent. Dvs använda den tejpen för att tejpa fast teckningen och rama in den. Då behövs syrafri tejp. Dock vet jag inte om den här är syrafri, står ingenting om det i alla fall. Men det finns ju andra syrafria tejper om man behöver tex. för att rama in teckningen.

Kom på ett tips som jag hört för länge sedan om hur man kan hjälpa maskeringstejp att släppa och det är att använda hårtorken. Har inte provat det men ska försöka komma ihåg det när den jag håller på med är färdig.

Choklad
4/23/18, 8:47 AM
#3

Jg såg ett tips på hur man gör tejp mindre "klistrigt", man tar tejpremsan, sätter den på en bit tyg, t ex på sina byxor, låter sitta en stund och sedan är tejpremsan inte starkt klistrig och pappret mår bättre. Om jag inte ska ha väldigt mycket vatten då jag målar, så använder jag helt vanlig tejp.

U R us

[HundochKatt]
4/23/18, 12:40 PM
#4

#3 Ja, det tipset har jag också sett men då skulle jag få massa hund och katthår på tejpen. 🤪 Som förmodligen skulle försämra fästbarheten. 

Den rosa tejpen från bauhaus är mindre klistrig, men håller inte så lång tid som den gula men kan vara användbart för snabbare verk. Den blå är något mitt emellan den gula och rosa tejpen. Men jag föredrar nog ändå den gula varianten, eftersom jag tecknar så långsamt och ännu mer långsamt sedan jag fick problem med min hand och handled.

Choklad
5/6/18, 1:17 PM
#5

# 4

Det tänkte jag ju inte på- jag skulle också ha fått katthår på min tejp. Men man kan ju göra samma sak på något tyg som är fritt från det.

U R us

Upp till toppen
Annons: