Annons:
Etikettteckna-djur
Läst 1057 ggr
Derrtag
5/9/18, 9:54 PM

Hund i färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nytt:) Lite störande med de olikfärgade ögonen, men ref bilden var så… Blev inte perfekt, men jag får skylla lite på kameran, färgerna är mer "levande" i verkligheten. Det är bara min andra djurpoträtt i färg, så jag är ändå väldit nöjd!

Annons:
[HundochKatt]
5/10/18, 1:14 AM
#1

Det var det första jag tänkte på de olikfärgade ögonen. På katt heter det Odd eyed, vet inte om det är samma på hund?

Hur som helst så tycker jag att du har lyckats bra för att vara andra porträttet! Du kan ju bara bli bättre och bättre!

Derrtag
5/10/18, 8:47 AM
#2

#1 Det har säkert något vetenskapligt namn också, jag har ingen aning faktiskt;) Tack så mycket! Jag har försökt, men jag borde nog skaffa andra pennor än vanliga "skolpennor" för det går inte riktigt att måla med dem…

[HundochKatt]
5/10/18, 2:12 PM
#3

#2 Ja, det kan var en idé att investera i bättre färgpennor, det gör verkligen skillnad. Sedan rekommenderar jag också antingen Zest-it pencil blend eller Beckers "A" Odourless lösningsmedel, för att blanda (blend) färgerna. 

På det sättet fyller man ut det vita från pappret.

Vanilj08
5/11/18, 9:19 PM
#4

Tycker det är bättre att lära sig från början att "lagra" färgerna och skapa djup än att köra med Beckers A 😉 Man får hålla på ett tag med ljusa lager av färger och få det att se "soft"ut men det ser bättre ut än att blanda i massa kemikalier ;)

[HundochKatt]
5/11/18, 10:13 PM
#5

#4 För mig finns det många fördelar av att använda mig av Zest it. (Eller annan lösningsmedel).  

För mig är det ett hjälpmedel. Dels riskerar jag inte att mätta (burnish på engelska) pappret så att det inte tar mer lager för tidigt. För det andra så sparar det på händerna, om man som jag fått problem med teckningshanden. Man behöver inte trycka lika hårt. 

När man använder den här tekniken så jobbar man fortfarande med lager på lager tekniken, men man täcker fortare pappret och slipper alltså från att det vita pappret lyser igenom.  

Normalt så använder man den här tekniken på de första lagren (med ca 3-4 lager färg varje gång). Sedan börjar man ju med detaljarbetet och då blandar man inte alls eller inte lika mycket. 

Och sist men inte minst så beror det ju också på vilken stil man önskar på det man gör.

Angående kemikalier så innehåller färgpennor redan diverse kemikalier. 😉

Derrtag
5/12/18, 9:51 AM
#6

#4 Tack för tipset, just nu så tror jag inte att jag kan skaffa något "proffsigt" material, lösningsmedel eller pennor, för vi har inte råd med det:-( Men jag vill verkligen ha bra färgpennor som Faber Castell Polychromos eller Caran D'Ache, och en dag ska jag skaffa det. Fram tills dess får jag lära mig att använda mina vanliga pennor och försöka blanda dem som #5 rekommenderar:)

Annons:
Vanilj08
5/18/18, 3:19 PM
#7

#4 Man behöver inte använda burnish tekniken, man kan med lätt hand "lagra" färgerna utan att förstöra pappret :)

Vanilj08
5/18/18, 3:21 PM
#8

#4 Men jag antar att det är en smaksak ❤

Upp till toppen
Annons: