Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 637 ggr
Niiinah92
2018-07-15 16:03

Välja färger (polychromos)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur går ni tillväga för att välja rätt färger till en bild? Jag känner att det är där jag är riktigt dålig vilket oxå förtar glädjen i att teckna och måla. När man tittar på tutorials och de förklarar så både låter det och ser lätt ut men nja det är ju väldigt sällan det 😂

Annons:
[HundochKatt]
2018-07-15 18:25
#1

Nej, det är inte så lätt och framförallt inte i början. Men med tiden så lär man sig vilka färger som fungerar bäst. Färger behöver ju inte vara exakt eftersom det är helheten som avgör om det är "rätt eller fel". 

Men annars får man prova sig fram. Ett sätt är också att göra hål i papper, hålla pappret ovanför referensbilden så man se en liten yta genom hålet. Testar att måla med färgpennan och på det sättet se vilken färg som är närmast referensfotot och just där hålet är. 

Hoppas att du förstår vad jag menar.🤔

Vanilj08
2018-07-23 11:52
#2

Framför allt ska du tänka att det inte är färgerna som är det viktiga, kontrasten är absolut viktigast. Så du måste få de mörka partierna tillräckligt mörka och samma med de ljusa för om du tänker på det, om man tar samma bild på en ex. katt och lägger på ett filter som ändrar nyanserna lite så kommer det fortfarande se realistiskt ut och se ut som just den katten. Så stressa inte över färgvalen, det kommer med tiden ❤

Upp till toppen
Annons: