Annons:
Etikettallmänt
Läst 973 ggr
Yram_98
9/23/18, 9:54 AM

Självkritisk o ingen motivation

Kul att ha hittat en sida med likasinnade! Sett flera trådar här o vill bara inleda med att säga att alla är så sjukt duktiga. Jag vet inte om någon håller med, men jag är så sjuukt självkritisk till allt jag ritar. Stirrar mig blind på delar av teckningen o tappar motivationen på en millisekund. Samma sak händer om något påpekar något eller bara säger typ "coolt", då känner jag att min prestation inte var tillräcklig. Jag vet ju att jag ritar ganska bra (osvenskt att säga, jag vet haha) och jag tycker verkligen om att rita. Tidigare tog jag emot beställningar men kände att jag inte kunda rita under press, så nu ritar jag bara egna motiv och bara när jag känner för det. Hur håller ni motivationen uppe? Många bildtrådar här fylls på med jämna mellanrum o jag undrar om ni gör något speciellt eller om ni helt enkelt bara har mycket motivation till att rita hela tiden. Jag skulle jättegärna vilja gå på "workshops" eller något liknande där man sitter tillsammans o kan diskutera o hjälpa varandra med att rita särskilda motiv. Men å andra sidan tror jag att jag kanske skulle gå därifrån o känna att "oj, vad mycket jag har att jobba på" istället för att bli mer motiverad till att utvecklas. Hatar att jag är så självkritisk o aldrig känner mig nöjd med något jag ritar. Jag har/hade en Facebooksida när jag tog emot beställningar men jag vågar knappt lägga upp något där pga att jag tror att alla andra är lika kritiska till mitt tecknade som jag är. När jag väl lägger upp något får jag ganska många kommentarer som "hyllar" mig men istället för att ta åt mig av dom så tänker jag bara att "dom säger så för att vara snälla". Deppigt startinlägg kanske haha, men det kanske är fler som tänker som jag. Om inte kan ni väl dela med er av lite självförtroende o motivation ;) :)

Annons:
Odd
9/23/18, 10:49 AM
#1

Jag har samma problem som dig =) Mitt tips är att bara teckna eller måla så ofta som möjligt, utan att fokusera på om det blir bra eller dåligt. Skitsvårt, jag vet, men bara skit i det. Sträva inte efter att sälja så många tavlor som möjligt eller bli beundrad av andra, sträva efter det du tycker är roligt utan att lägga vikt i andras åsikter. Det finns inget annat att göra än att ändra din tankeinställning, du kan bli lika duktig som konstnärer du ser upp till, men om du inte får bukt på din självkritik kommer du aldrig inse när du når det stadiet eller kunna njuta av resan dit. Så ta en skissbok och rita för att du tycker det är roligt.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[HundochKatt]
9/23/18, 7:48 PM
#2

Utan att veta hur du tecknar så kan jag säga att det är bra att vara självkritisk i viss mån. Det är då man kan utvecklas och bara bli bättre och bättre. Ibland känner man sig väldigt dålig på det man gör - fast det inte är dåligt, och man känner att man inte utvecklas heller. Men jag tror nog att det händer nog oss alla då och då. 

Motivationen kan gå upp och ner även här. Jag har inte tecknat något på flera månader. Först var det för varmt för att sitta och teckna/måla och nu när det blivit svalare så känner jag inte att lusten har dykt upp riktigt än, men det kommer när det kommer. 

Men vill jag ha motivation att sätta mig med en teckning så brukar jag titta på olika You tube filmer, det brukar för det mesta göra susen. 

Jag tror att det bästa för dig är att som du själv upptäckt att inte teckna under press. Teckna bara det DU vill och känner för.

Yram_98
10/6/18, 10:53 AM
#3

Tack för era fina kommentarer! :) Jag har börjat följa lite konton på instagram där konstnärer ger olika tips o råd vilket faktiskt har gett mig en gnutta motivation. Har även börjat rita på ett hästporträtt som jag började med för 1 (?) år sedan. Känner mig taggad på att göra klart det men ritar bara när jag vill och utan press. Har även börjat skissa lite, något som jag hatade att göra förut, men det känns bra att bara sitta o skissa helt kravlöst. Tappar fortfarande motivationen efter nån timme men då släpper jag bara pennorna o hittar på något annat istället :)

Odd
10/6/18, 1:25 PM
#4

#3 Låter ju toppen!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Smulan80
10/18/18, 4:42 PM
#5

Jag tror att alla konstnärer är självkritiska (vi har ju trots allt ofta höga förväntningar på vad vi vill ha på papper/målarduk, men det är typ aldrig det blir som vi har i huvudet). Tror det brukar kallas för "imposter syndrome" dvs. att man känner sig som en "lurendrejare", att man inte alls är duktig osv.

Jag är själv extremt duktig på att kritisera mig själv och tappar ibland helt intresset av att teckna/måla pga. att jag är för hård mot mig själv. Men, du, om du "bara" sitter och skissar en timme, så har du trots allt övat den där timmen. Läckert! Skitbra! Det behöver inte bli bra. Men vad som behövs är övning, övning och ännu mera övning för att hålla "muskelminnet" i shack och utvecklas. 

Jag är sällan just på iFokus men jag finns på instagram, jag ser mig själv som nybörjare. Är relativt gammal nu, är långsam på att lära mig och som sagt, extremt självkritisk. Jag har absolut ingen aning om vilket håll jag vill ta mitt tecknande åt ännu. Igår satte jag mig och kladdade med oljekritor och bara njöt, eftersom det inte går att vara petig och supernoga. Så frigörande och så kul! Men jösses vad kladdigt! *s*

Så försök att släppa lite på dina "tyglar" och försök ha roligt. Sålänge du övar lite varje dag (eller nära på) så kommer du att utvecklas. Jag tror på dig!

instagram: @saranas_art

[EM_L]
10/20/18, 1:01 AM
#6

Jag kan också bli självkritiskt och inte ha någon motivation.

Men såhär säger jag!

Känn känslorna, vad tänker du, hur känner du dig?

Teckna det! Det kan bli en toppen teckning.

Eller har du härliga drömmar? Skissa och börja att teckna på det.

När jag tecknar så går jag på känsla, låter min lilla fantasivärld ta över.

Om du ritar av någonting så försök att göra den teckningen till din egen, den behöver inte vara exakt lik, eller i samma färg eller ngt sånt.

Och jag håller motivationen uppe genom att teckna i princip varje dag eller skissa eller kladda. Det behöver inte bli bra, det är övning.

Du ska se vissa av mina block eller skolskrivhäften som är fulla med småsaker som jag tecknat. Jag har säkert flera papper med småsaker som jag har skissat och kladdat på. Det är allt från ögon till blommor, träd, positioner hos djur m.mm

Det är väldigt kul att teckna och rogivande.

Jag är glad att jag fann det, jag skulle aldrig klara mig utan det.

Och musik! Såklart!

Det är så att jag funderar på att välja att gå på en gymnasielinje där jag kan ha bild och musik.

Konst och Musik är så viktigt för mig. Det är jag, djur är också jag.

Att sitta i ett tomt rum och få papper, penna och sudd. Ja, då tecknar jag.

Jag är sämst på att rita människor bland annat, men jag över och jag vet att jag kommer att bli bättre. "Jag kan bättre än det här! Men, ett steg i taget"

Så öva, öva och öva. Släpp pressen. Teckna för att det är kul. Gör skojiga teckningar.

Så ska du se att det blir bra!

Annons:
Yram_98
10/24/18, 2:00 PM
#7

Tack för era kommentarer! :D Jag tror verkligen att ni har rätt, att jag måste släppa pressen och bara låta pennan gå dit den vill utan att tänka på resultatet. Men det är svårt, jättesvårt. Jag rotade fram gamla teckningar som jag gjorde när jag var 10-16 år och jag minns att jag va såååå nöjd med dom då. Det är hur många teckningar som helst och jag minns att jag ritade i stort sett varje dag. Den känslan vill jag få tillbaka och jag ska göra det jag kan för att komma dit igen. Jag har haft en svacka i någon vecka då jag inte ritat någonting alls, men nu när jag läst era kommentarer känner jag mig faktiskt lite sugen på att rita något. Får se om det håller i sig när jag tar fram pennor o papper eller om känslan dör lika fort som den kom. Men försöker att tänka på ATT jag ritar, istället för att "det blev inget ritande idag heller". Eller mest försöker jag att inte tänka alls, men det är lättare sagt än gjort haha :) Får se när jag vågar mig på att posta något i min bildtråd. Tänkte kanske lägga upp bilder jag gjorde när jag va 15-16 år. Ritade mest människor på den tiden, något som jag aldrig skulle rita idag. Men roligt att se hur man utvecklats genom tiden :)

Upp till toppen
Annons: