Annons:
Etikettmin-tråd
Läst 1678 ggr
Yram_98
10/6/18, 11:04 AM

Mina djurporträtt

Skapar en tråd där jag kan lägga upp bilder på mina djurporträtt. Får se om tråden står tom ett tag till innan jag vågar lägga upp första bilden haha. Kritik undanbedes, men frågor om material o liknande svarar jag gärna på :) Lägger ingen bild i det här inlägget, men förhoppningsvis dröjer det inte särkskilt länge innan det kommer upp lite bilder här.

Annons:
[EM_L]
10/6/18, 3:20 PM
#1

Vad kul! Ser fram emot dina bilder!

Yram_98
10/26/18, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nu lägger jag upp några få av mina nyare teckningar. Vill som sagt inte ha någon kritik men svarar gärna på frågor :) Detta var min andra gång som jag ritade katter och hundar är jag relativt ny på också. Finns mycket jag kunde gjort bättre, men man lär sig och utvecklas hela tiden.

Yram_98
10/26/18, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ytterligare en hund

Yram_98
10/26/18, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Favoritmotivet sedan länge, nämligen hästar!:)Detta var en av våra hästar men tyvärr har han gått bort

Yram_98
10/26/18, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

De tre hästarna vi har just nu. Knepigt att fota teckningar i "rätt" ljus tycker jag, men det är väl också något man kommer lära sig med tiden :)

Yram_98
10/26/18, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

En till bild i annat ljus

Annons:
Yram_98
10/26/18, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En bild i blyerts. Ritade alltid med blyerts förut men sen ett år tillbaka ungefär så har jag börjat mixtra med porträtt i färg istället :)

[EM_L]
10/28/18, 8:46 AM
#8

Får jag säga en sak?

Så duktig du är på att teckna!

De ser så verkliga ut😍

lydisleon
10/28/18, 6:38 PM
#9

Wow, så sjukt fina! Vilka pennor använder du till färgporträtten?

Yram_98
10/29/18, 10:28 AM
#10

Åh tack, vad snälla ni är! Har svårt att ta till mig sånna kommentarer men det är ytterligare en sak att jobba på. #9 Jag använder Faber-Castells Pastellpennor och torrpastellkritor från samma märke. Är som sagt ganska ny på det här med färgpennor men är väldigt nöjd med dem :)

CamillaS
10/29/18, 2:18 PM
#11

Så fina porträtt verkligen! Får jag fråga vad du målar på för papper och hur du vässar dina pastellpennor? 🙂

Yram_98
10/30/18, 8:49 AM
#12

#11 Tack!:) Jag ritar på Pastelmat, tycker det håller många lager och man slipper använda fixativ vilket förstör kontrasterna (jag provade det på min första teckning. Blev ett totalt misslyckande haha). Pennorna vässar jag med kniv, går inte använda pennvässare. Har hört att det ska finnas speciella pennvässare till pastellpennor men jag tycker att det fungerar bra med kniv och har inte behov av att spetsarna ska vara supervassa:)

Vrilen
10/31/18, 12:29 PM
#13

Wow du är verkligen jätteduktig 😍 Trodde några var foton till och med!

Annons:
CamillaS
10/31/18, 7:58 PM
#14

#12 Tack för svaret. :) Vart köper du ditt pastelmat? Har ett block hemma och dom känns svåra att få tag på.
Oj, skulle aldrig ha tålamod att vässa med kniv. Pennvässare med en handvev brukar fungera utmärkt. Problemet är bara att bladet blir slött ganska snabbt vilket är väldigt synd. För det är väl det jag gillar minst med pastellpennor och det är vässningen. ;)

Yram_98
11/1/18, 7:18 PM
#15

#13 Tack! Vad glad jag blir :D #14 Jag kontaktar Panduro o ber dem ta hem Pastelmat till mig så hämtar jag det i butik sen. Förut beställde jag från Zinkvit (där beställer jag pennor och annat ritmaterial) men nu har jag bytt till Panduro då det är smidigare för mig :) Jag tycker inte att vässningen är jobbig men då vässar jag typ, aldrig.. ;) Ritar i stort sett alltid med trubbig spets då jag tycker att det går lika bra, sen är jag lite lat av mig också. Vässar nästan aldrig pennor oavsett om det är blyerts eller pastell. Jag gillar inte när de är spetsiga, tycker att de är obekväma att rita med då så måste jag vässa vässar jag minsta möjliga för att behålla den trubbiga spetsen. O det gör jag lättast med kniv :)

CamillaS
11/1/18, 10:28 PM
#16

#15 Jaha det var intressant, visste inte att Panduro kunde ta hem det. Jag har visserligen ingen Panduro nära mig men har en butik som säljer deras sortiment så får väl fråga där då om dom kan ta hem det. :)

Ja se där så olika man är. Själv gillar jag vassa spetsar för riktigt fina hårstrån och små detaljer. Men ja det är intressant att höra hur andra ser på sådana saker.

Har du pastellkritor också för t.ex bakgrunder eller kör du allt med bara pennor?

Yram_98
11/2/18, 5:26 PM
#17

#16 Alla har sina sätt att rita på, kul ändå att det är så olika. Jag tycker att man kan få till fina detaljer i ögonen och tunna känselhår/hårstrån i päls med trubbiga spetsar. Förut vässade jag mina pennor hela tiden, kunde inte tänka mig att rita med en trubbig spets men idag är jag tvätrom:) Jag använder pastellkritor till större ytor där detaljer inte ska vara med, t.ex. till bakgrunder och hästens kropp om det är huvudet som är i fokus. Tycker att det är svårt att bygga flera lager med dem och har man kritor som bas är det svårt att rita med pennor ovanpå, det blir en så tjock bas av bara 4-5 lager. Med pennorna kan man ju lägga hur många lager som helst i stort sett. Men man sparar mycket tid med kritorna :)

CamillaS
11/6/18, 4:26 PM
#18

#17 Ja det är intressant att höra hur andra gör. Kanske man själv skulle göra en utmaning och bara rita med trubbiga spetsar för att se om man skulle kunna lära sig att gilla det.

Vad har du för pastellkritor? Är dom kantiga eller runda? Vilket märke?

Maria
11/6/18, 4:27 PM
#19

Fantastiska bilder🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Yram_98
11/7/18, 6:32 PM
#20

#18 Haha ja det skulle ju vara spännande. Känns som att de flesta föredrar supervassa spetsar så jag är nog ganska ensam med mina trubbiga. Återkom gärna med resultatet om du får för dig att prova någon gång!:) Jag använder fyrkantiga pastellkritor. Faber-Castells softpastellkritor. Har använt dessa till två teckningar endast men är väldigt nöjd med hur bra de blandar ut sig. Är dock gansk dammiga o det går åt mycket krita, men gillar dem till större partier

Annons:
Yram_98
11/7/18, 6:32 PM
#21

#19 Tack vad snäll du är :D

CamillaS
11/9/18, 4:52 PM
#22

#20 Ja det kanske är så, eller så har man bara fått för sig att spetsarna måste vara super vassa för att det ska fungera. Men ja det vore kul att utmana sig själv lite. Får se bara när jag får tid och lust till det då kan jag visa resultatet.
Ok, jag har både fyrkantiga och runda, men har inte målat så väldigt mycket med pastell så jag vet egentligen inte riktigt vad jag föredrar.

Det jag kan tycka är svårt med pastell är att måla med vitt på mörka färger då den mörka färgen gärna kletar av sig på den vita pennan. Så att hälften av strecket från den vita pennan blir av den andra färgen. T.ex att du har målat med en mörk färg inuti ett öra och så vill du ha vita hårstrån där i. Då känns det som att färgerna smetar ihop sig och det blir inte vitt. Hur brukar du göra? :)

Yram_98
11/10/18, 7:34 PM
#23

#22 Det problemet har jag aldrig reflekterat över, men så är jag ju nybörjare också ;) Däremot har jag kommit på mig själv med att dra spetsen på pennan i handflatan med jämna mellanrum. Gissningsvis gör jag det för att få bort de färgerna som smetat fast sig där eller så gör jag så helt utan anledning. Vet inte riktigt men så gör jag iaf haha (: Jag har en vit pastellpenna från Caran d'ache (tror jag, iaf från dyraste märket) och jag upplever den som väldigt mjuk o nästan lite fet. Den använder jag till t.ex. känselhår och vita strån lite här o där. Tycker att den verkligen lägger sig ovanpå alla lager. Gillar den dock inte till större områden då jag tycker att den är just för mjuk o fet. Jag har nog egentligen aldrig relfekterat särskilt mycket över vad jag egentligen gör och varför jag gör så, så det är nyttigt för mig att tänka efter ibland. Man lär sig ju saker hela tiden. Vad har du för märken på dina pastellkritor/pennor? Jag har funderat på att köpa Polychromos men är osäker på hur de pennorna fungerar på pastelmat, har du någon erfarenhet av dem? :)

Zav
11/11/18, 10:45 AM
#24

Jättefint :)
Vad kostar pastelmat när panduro tar in till dig, och hur kommer de? (ark, block, storlek)?

Yram_98
11/12/18, 7:38 PM
#25

#24 Tack! Nu var det ett bra tag sen jag beställde Pastelmat så jag vågar inte riktigt svara på det. Vet att det senaste jag beställde var ark i storleken 100×70cm o att det va dyrt. Tror dock inte att det var särskilt dyrt för Panduro att ta hem, utan att självaste Pastelmaten var dyr. Men det är den ju alltid haha. Man är iaf tvungen att beställa minst 5 ark o då kan man inte välja olika färger, utan stora ark (50×70cm o större) kommer i fempack. Har även beställt block men då i mindre storlek och i olika färger (t.ex. 18×24cm 12 ark varav 4 vita, 4 ljusgrå o 4 mörkgrå). Vet inte om du förstår mitt röriga svar men det är bara att fråga om du undrar över något :)

CamillaS
11/12/18, 9:50 PM
#26

Jag har börjat störa mig på det, men det kan bero på att jag målar på fel sätt. Jag vet inte riktigt varför jag får det problemet. Hmm att dra spetsen i handflatan kanske fungerar hehe får väl prova det med. ;)

Ja CD har jag hört har väldigt mjuka pastellpennor så ja, kanske vore värt att testa en sådan.
Jag använder lite olika märken (och har hittils testat mig fram vad som passar mig)  Faber-Castell, Derwent och Carbothello pastellpennor. Kritorna jag har är nåt billigt sett från ebay, Mungio tror jag dom heter dom är små halvkritor. Sedan ett större sett som har märket Galleri tror jag och sedan ett litet sett med runda pastellkritor från Rembrant som jag gillar bäst av dom jag har.

Hmm polychromos är vanliga färgpennor tänkte du måla med dom på pastelmat pappret?
Jag vet att det finns folk som målar med färgpennor på det pappret men det sliter ner pennorna väldigt snabbt pga ytan som pastelmat har.
Har polychromos men aldrig testat dom på mitt paselmat så har ingen egen erfarenhet av det.

Men nu funderar jag på om vi kanske ska göra en ny tråd att prata i istället så vi inte förstör din tråd med massa text. Hade varit intressant och roligt att få fortsätta diskutera pastell i en egen tråd. :) Eller vad säger du?

Zav
11/13/18, 7:04 PM
#27

#25 Jag förstår, synd att du inte minns priset x) Hittat pastelmat online för 103kr ark..men sen kommer ju frakt och så när de är stora..

#26 provat att snurra pennan när du ritar? :)
Gärna ny tråd :) Jag har precis fått hem Golden pastel ground - primer så ska prova den om någon dag nu :D Blir som sandpapper av den.
Har aldrig ritat på pastelmat, bara vanligt papper, velour och en gång på pastelboard/pastelpad eller nåt, men den var för grov för mig.

Annons:
CamillaS
11/15/18, 4:15 PM
#28

#27 Ja snurra på pennan gör jag typ hela tiden. Har vanan inne då jag tecknar mest i blyerts i vanliga fall. :)
Ja men då tycker jag vi gör en ny tråd så kan vi fortsätta prata pastelltips i den. Jaha vad roligt, aldrig provat det själv. Du får gärna skriva vad du tycker om det när du provat det sen.
Jag har också provat Velour papper, det var en väldigt speciell känsla måste jag säga. Tyckte dock inte att det var så lätt att blanda färgen på det sammetslika pappret.
Rekommenderar verkligen att prova pastelmat, jag har inte målat jättemycket på det men det lilla jag testat så gillar jag verkligen resultatet av det. :)
Men nu gör jag en ny tråd så får denna fyllas med Yram_98 djurporträtt istället.

Yram_98
1/18/19, 9:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det var ett tag sen jag kikade in här, men jag har haft en liten svacka med ritandet vilket har resulterat i att jag inte skrivit något här. Har ritat klart bilden på min systers hund iallafall och den blev jag faktiskt ganska nöjd med även om det såklart finns saker att jobba på. Bilden blev lite mörk men jag ska lägga in en "in-progress" bild också. Vet dock inte hur man får in två bilder i ett inlägg så jag lägger den i kommentaren under denna. Just nu ritar jag en hund och en häst på samma porträtt. Hoppas bli klar med den ganska snart, men det tar alltid längre tid än jag tror haha. Har nog världens sämsta tidsuppfattning och är en riktig tidsoptimist på det, så det här med att uppskatta hur lång tid saker och ting tar är helt enkelt något jag måste träna på ;) Men men, jag tänkte mest bara göra en uppdatering i min lilla tråd här. Ska försöka gå in här lite oftare för jag får så mycket tips när jag läser era/andras inlägg.

Yram_98
1/18/19, 9:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30
Zav
1/18/19, 3:31 PM
#31

#29 Supertjusigt :) Kul att se WIP också. Så du målar färdigt en bit i taget så att säga?
Jag brukar måla hela på en gång..först grundlager och sedan arbeta fram detaljer..

Yram_98
1/21/19, 8:38 AM
#32

#31 Ja, jag vet inte varför jag gör så egentligen men har aldrig provat något annat haha. Det låter nästan smidigare att göra så som du gör, att lägga hela grunden först och sen göra detaljerna. Det måste jag prova :)

Zav
1/21/19, 6:19 PM
#33

#32 Kan vara intressant att se hur det påverkar resultatet i dina bilder :)
Känner själv att jag lätt "slarvar" lite på delar som är ur fokus, lämnar det lite lösare och kanske inte riktigt pushar detaljerna så mycket som om jag gjort en liten bit i taget :)

Men jag har aldrig riktigt orkat måla bit för bit så..:P

Upp till toppen
Annons: