Annons:
Etikettallmänt
Läst 1129 ggr
The_snow_falls
2018-10-23 06:58

Ifrågasätta skapandet

Hej alla skapare 😀 Är det någon mer än jag här som med jämna mellanrum drabbas av tankar som ifrågasätter varför man målar? Dödar kreativiteten något fruktansvärt. Jag har skapandet som en hobby, har ibland tagit ngn. beställning men inget jag kan någonstans kan leva på. Vet inte om jag vill det heller då jag inte gillar att sälja in mitt skapande, då försvinner lusten att måla det jag vill. Just nu är jag sjukskriven pga. depression och ångest som beror på PTSD men jag försöker ta reda på om ifrågasättandet kommer från det eller om det är fler som drabbas av de tankarna? Allt gott 🧡

Annons:
Tarotstollan
2018-10-23 07:04
#1

Samma här! Jag kan ju inte måla, utan det är ju egentligen bara kladda med färg på färg i lager, har jag tur kanske det liknar något om jag vrider och vänder på det tillräckligt många gånger!😉
Men jag vill väl försöka komma in i principerna i Vedic Art och det är ju avslappnande och roligt! Tänker ju bara på det jag håller på med för stunden, då jag sitter där och det är ju det som är så meditativt!👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

The_snow_falls
2018-10-23 07:27
#2

Ja, att som du säger "kladda med färger" är väldigt meditativt. Jag tror jag har tokhöga krav på mig själv (som i allt jag gör 😝). Jag målar mest med blyerts och färgpennor och jag vill att det ska bli exakt som det jag målar av. Kanske skulle som du prova att bara leka med färgerna 🤔😄

Tarotstollan
2018-10-23 07:41
#3

Ja, kraven man har på sig själv, brukar ju alltid vara mycket högre än vad de har som är runt omkring en!
Det viktigaste är väl att man tycker det är roligt att rita, skissa, måla eller vad det nu är man pysslar med.
Är det inte roligt längre, då kan man ju lika gärna lägga av helt, för stressen och kraven gör ju bara att man spänner sig och inget duger av det man gör.
Kanske att du behöver en paus från dit målande?🤔

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lussan20
2018-10-23 07:46
#4

Ja det är så det är. Man är mest självkritisk!

Jag har målat porslin, sedan olja(men tålde inte färgen för lungorna) provade kol, blyerts i teknikerna. Sedan Akryl. Mest Stilleben och naturmotiv. Hade några akvareller med på en utställning.

Så fick jag problem med ögonen, gula fläcken, så pass att jag inte kunde måla avbildande. längre. Försökte med en färgkomposition, men så fick jag stroke och en propp gick i ögat då lade jag med sorg ner mitt målande.Det är många år sedan nu. Men fick lust för en månad igen att bara kludda lite. Då tittade jag på några gamla verk och tänkte, men de var ju riktigt bra! De som jag kritiserat så.

Men konstnär inser jag att jag aldrig varit mer än hobby målare, gott så för rena glädjen i att måla….Mvh/WL

The_snow_falls
2018-10-24 07:52
#5

# 3 

Jo, det har funnits tankar på att lägga allt åt sidan eftersom jag känner at jag har orimliga krav på mig själv i målandet och det blir då mest en pärs. Men samtidigt så har jag svårt att sluta då jag älskar att måla, mina fingrar blir rastlösa utan att få skapa. Jag brukr sänka kraven när jag byter tekniker eftersom jag inte kan hantera en ny teknik helt med en gång. 

#4

Usch, vad tråkigt att du inte tål det :( Men finns det inget annat du kan prova på i skapande väg?

Lussan20
2018-10-24 09:52
#6

Jo jag älskar ju att klä mina tankar i ord och det funkar ju så här på forum. Lite publicerat också, men skriver mest för nöjet skull.

Det är mycket som irriterar lungorna inom måleri och konst, många får sluta måla. Men Akrylfärger är mildare , men har inte samma mättade färger som olja i min smak.

Men jag kan måla abstrakt och har tagit mod till mig att börja. Men lusten infinner sig inte riktigt som förr, då jag som du bara var tvungen att skapa. Alla åldrar har sina lustar. Jag skapade mest mellan 25- 50.

Men måla på, rätt var det är lossnar det man finner rätt sätt. Från streckgubbe till porträtt är vägen full av övning…Mvh/WL🌺

Annons:
Tarotstollan
2018-10-25 02:12
#7

#5. Kanske låter lite smålöjligt men har du testat att färglägga i målarböcker för vuxna. Där kan du släppa på prestigen och bara måla på, där behöver du inte tänka på vad du skall rita och måla för figurer. Kanterna är klara, bara att måla på och slappna av tills du hittat din egna väg att fortsätta med ditt eget måleri.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

The_snow_falls
2018-10-26 22:53
#8

#6 Vad skönt att det ändå finns andra sätt som du kan få vara kreativ på :)

The_snow_falls
2018-10-26 22:55
#9

#7 Jo, jag har faktiskt provat på det, har lite böcker med lite olika mönster och det är kul men ibland känns det "för enkelt" ;) 

Men jag försöker måla på och bara hitta lite sinnesro i det just nu :)

CamillaS
2018-10-29 14:52
#10

Jo då känner så väl igen det. Är lite inne i en ond cirkel just nu kan man säga.
Jag har tagit på mig alldeles för många beställningar och har inte insett det förrens det i princip var för sent. Ångesten kom som ett brev på posten när jag insåg hur mycket tiden gick och att jag hela tiden sköt beställningen framför mig. I morgon ska jag rita på beställningen tänkte jag ofta, men morgondagen kom och den gick utan att jag dragit något sträck på pappret.
Eftersom jag enbart har min konst som hobby så säger jag aldrig hur lång tid en teckning eller i mitt fall även nåltovning kommer att ta då jag vill ha den friheten att kunna teckna och måla när andan faller på.

Men som jag skrev ovan så har det endå lyckats bli för mycket då jag var alldeles för godtrogen och sa ja till att göra fler beställningar än vad jag själv förstod att jag skulle mäkta med.
Det var roligt i början och inspirationen var på topp och beställningarna kom ut till kunderna. Men allt eftersom jag betade mig neråt i listan desto mer började det bli riktigt kämpigt!
Jag ville inte göra en beställning till. Jag längtade efter dagen då jag som jag kände det skulle bli "fri" att få göra saker för min egen skull igen, att jag var den som bestämde vad som skulle ritas/målas på pappret eller skulpteras med ullen.

Så Jag fortsatte göra mina beställningar trots att det tog emot. Har jag sagt ja till en kund så kan jag inte komma i efterhand och säga att jag inte kommer göra dennes beställning. Så det var bara att bita ihop och göra det endå.
Men jag vet inte hur många gånger jag bara velat släppa allt och sluta måla för gott när ångesten av att prestera blivit för stor.

Jag är en typisk perfektionist som jag vet att många inom konstvärlden är. Så ja ångesten kommer med i det varken man vill det eller inte.
Idag har jag iaf lärt mig något av detta, och det är att inte ta så många beställningar på en gång.

Nu kämpar jag med dom sista och tänker mig bort till dagen då jag gjort klart alla och bara kan göra saker som faller mig in och inte vad andra vill att jag ska göra. ❤️

Tarotstollan
2018-10-30 01:50
#11

#9. Har du testat att  konstruera och måla egna Mandalas?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

The_snow_falls
2018-10-30 14:12
#12

#10 Jag förstår hur du känner, känner så väl igen mig. Jag har tagit någon beställning och sålt något jag tidigare gjort men har inte velat jobba som konstnär med beställningar då jag känner att jag får en extrem prestationsångest när dessa ska göras (vilket jag i och för sig får av alla jobb men är något som jag aktivt jobbar med att sluta med). Jag försöker istället att ha som mål att då och då ställa ut för att ha någon form av målriktning. 

Men precis som du säger så får jag lust att bara lägga ner alltihopa vissa gånger då jag slits mellan att vilja måla hela tiden och prestationsångesten. Jag tror att man helt enkelt får känna efter ordentligt innan man tar på sig för mkt. Kanske prova att bara sälja jobb man gjort.

The_snow_falls
2018-10-30 14:13
#13

#11 Menar du typ doodling? Jag har inte provat det (i och för sig inte att göra egen mandala heller :P) men det kanske faktiskt skulle vara värt att prova :)

Annons:
Tarotstollan
2018-10-31 00:40
#14

#13. Ja , varför inte eller börja göra egna, som i den här nybörjarvideon som visar hur man gör:
https://www.youtube.com/watch?v=vfHvEM2z9rI

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[EM_L]
2018-10-31 11:16
#15

Ibland gör jag det.

Men tack och lov att man har en pappa som målar, tecknar en massa. Han bara gör.

Ibland undrar jag hur han kan få så finna naturlandskap som han målar mycket.

Oftast får jag svaret att man låter fantasin ta över.

Så jag bara gör också.

Ibland ritar jag av vad det gäller djur och sånt.

Men i med att jag tecknar mest natur så blir det väldigt mycket känsla i det hela.

Bredvid så har jag ett papper som jag kladdar på och känner om dem färgerna passar ihop.

Nu tecknar jag dock med blyerts. Men är väldigt sugen på färgpennor. Ett kit på 12 stycken skulle inte vara någon dum idé att ha med till skolan och teckna med om man har tråkigtXD Och hemma förstås.

Strunta i att rita av och så på ett tag! Bara kladda och exprimitera med dina pennor.

Kanske blanda grafitpennor som har färg  med blyerts?

Eller blanda grafitpennor med kolpennor som har en aning ton med färg

Zav
2018-11-11 18:25
#16

Det kommer med jämna mellanrum. Samtidigt har jag ju målandet enbart som hobby, så jag har ingen press på att göra "fina" bilder. Men gillar att utmana mig och bli bättre…det som är mest frustrerande är när jag känner att jag stannat i utvecklingen och inte blir bättre utan bara står och stampar. Särskilt med bilder från fantasin… då brukar jag rita av foton ett tag, kopiera bilder (vilket å ena sidan känns meningslöst - bilden finns ju redan, varför göra en likadan?) men det verkar hjälpa mig att utvecklas och se lite. Ibland kombinerar jag foton till en bild, så blir det iaf något nytt..

Jag vet ju redan att jag är duktig (låter skrytsamt, men tecknande/målande är nog det jag är skickligast på och jag har jobbat hårt och länge på det, så varför ska jag inte erkänna det? Och med tanke på hur jag nästan alltid får tacka nej till commissions när jag lägger upp bilder på olika sidor, så verkar iaf några hålla med ;) ) men vill bli ännu bättre.  Vill kunna måla fotorealistiskt. Och abstrakt.. just nu känner jag mig fast i en semi-realistisk stil. Just det att känna mig fast och inte bli bättre gör att jag ibland ifrågasätter varför jag ens fortsätter försöka.
Men å andra sidan..hur ska jag annars utvecklas?

Upp till toppen
Annons: