Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2033 ggr
CamillaS
2018-11-15 16:21

Hur målar ni med pastell?

Eftersom vi började diskutera lite pastell tips osv i en tråd ämnad för Yram_98 djurporträtt så tänkte jag att det är bättre att vi startar en ny tråd för ämnet istället. 

Så hur målar ni i pastell, har ni något tips att dela med er av?
Vad använder ni för pennor kritor? Vad använder ni för papper?
Hur vässar ni era pastellpennor?

Kommer ni på fler frågor som rör pastelltekniken eller vill dela med er av nåt tips så är det fritt att diskutera om det i denna tråd.

Annons:
CamillaS
2018-11-15 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag kan visa en målning som jag påbörjat förra året men inte gjort klart den. Jag är ganska säker på att hade jag gjort den idag hade jag gjort på ett annat sätt. Fick inte till färgerna överhuvudtaget så ja. Jag är inte nöjd med denna teckning då jag bara ser alla fel i den som finns. Minns att jag kämpade med att få dom vita stråna i öronen att se bra ut, men eftersom jag målade vitt på brunt så blev det bara brun vitt klet av alltihop. Pälsen på huvudet blev heller inge vidare.
Hmm hade jag målat den idag hade jag garanterat gjort saker annorlunda men känns tråkigt att slänga denna.
Vet inte riktigt hur jag kan rädda den i dagsläget. Hmm några idéer?
Fotot har jag själv tagit så inget bråk med copyright.

Zav
2018-11-16 21:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#2

#1 Tycker det är en trevlig bild. Behåll den som jämförelse för din utveckling? :)

Nu har jag provat min pastell-primer; Golden Pastel Ground /Golden acrylic ground for pastel (vet inte om den bytt namn men burken sa det ena och hemsidan jag beställde från sa det andra. Säkert samma sak, är rätt märke osv) knappt 0,5 liter kostade 300kr på panduros webshop. Den spädes lite med vatten och penslas på.. har grundat ca 15 A4 och har massor kvar i burken (3/4 kanske? Kanske mer, kanske mindre..men tror snarare på mer) så vill påstå att det är ett förhållandevis billigt sätt att få ok pastellpapper.

Jag ritade en lemur som jag fotat tidigare. Använde panpastels som grund, applicerade med pensel eftersom pappret åt upp sofft-verktygen och det störde mig. När jag lagt grundfärgerna ritade jag vidare med Derwent pastellpennor.

Jag grundade en sida i min skissbok (en sån där vacker med guldinläggningar osv, fick den i födelsedagspresent. Pappret är rätt tjockt men har en speciell Textur som syns igenom lite :) ) Är supernöjd med att kunna skissa/rita med pastell i boken!

Så, mina tankar om pastellgrunden; den är väldigt bra. Nu har jag som tidigare nämnt inte tesat just pastelmat, men jämfört med velour och pastelboard så föredrar jag denna grunden.
Den blir liksom sandig, ungefär som pastelboard, men finare än den pastelboard jag testat.  På Lemuren här har jag använt massor med lager och upplever att jag kan lägga på fler lager utan problem.  Det går lätt att smeta/blanda… är förståss lite smetkänsligt när det är färdigt också men det är nog alla torrpastell bilder?

Det finns en recension av pastellgrunden på youtube, av Jason Morgan. Han målar på pastelmat, men rekommenderar Golden grunden för "Träning eller som  billigare alternativ om man inte kan få tag på pastelmat".

Hursomhelst, jag är helnöjd och det funkar bättre än förväntat :)

Det är också mitt första försök med pan-pastels… de funkar bra att måla på med pensel och ha som grund tycker jag.  Verktygen som är till dem smulas sönder på sandat papper och jag vet inte om jag riktigt ser poängen med dem. Jag tycker också att systemet med hur panpastel skruvas ihop är meckigt..svårt att se färgerna och krångligt att packa upp och ibland svårt att få ihop. Väldigt praktiskt att ta med sig som ett "rör"..men ärligt talat hade jag nog föredragit nånting i stil med en akvarell-ask för förvaring av dem. Färgerna är bra, lätt att blanda och lägga på mjukt utan att det blir streck eller fyller pappret :) Perfekt som grundfärg.

Bifogar bild på min lemur när jag använt panpastel som grund, påbörjat med pennorna och när den är klar. Man ser texturen/strukturen på pappret vid nosen på första bilden, lite förvånad att det syns igenom primern :)
Känner att jag behöver mer övning på att få fram de mjuka och de riktigt fina detaljerna. Och kanske en pennvässare som faktiskt passar pennorna..

Zav
2018-11-17 08:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

Grundade ett papper till i min skissbok :) Nackdelen med att göra det i ett block är att det bara går att göra en sida i taget x) Tänker att jag kan använda vänstra sidan i uppslaget till skisser/övningar (typ doodla ansikten och ögon osv) med penna, och högra till pastell. Då smetar det inte av sig på pastellsidan, det gör inte något om det kommer lite pastell på skisserna (fast lemuren har iofs inte färgat av sig) och jag använder hela boken.

Tänkte att för de som inte provat grunden kan det vara intressant att se?
Först tog jag en klick pastellgrund (använder en make-up pensel eftersom den är så mjuk). Sedan lade jag i lite vatten, blandade ordentligt och penslade helt enkelt på. Försöker visa strukturen pappret fick men vet inte hur väl det syns :)
Klicken på bilden räckte till 2st A¤ och ett A5..men det sista A5 blev rätt tunnt, fick tvinga penseln att täcka. Kan vara intressant att se om/hur mycket det påverkar resultatet :)

Yram_98
2018-11-21 14:46
#4

Men wow vad fint ni ritar! Verkligen! :) Bra att du tog initiativet att starta en ny tråd, jag har helt glömt av att kika in här.. Har läst era inlägg i min tråd o funderar lite mer på det här med Polychromos. Har sett många som använder Polychromos och Lightfast (tror jag det heter) pennor på Pastelmat o de påstår att det fungerar jättebra. Jag har haft tankarna på att använda Polychromos till typ pyttesmå detaljer i ögon, näsborrar osv. Isf skulle jag vässa dem med pennvässare (till skillnad mot vad jag gör med mina andra pennor haha). Tänker att det måste vara lättare att vässa typ vanliga färgpennor än pastellpennor som sliter så på vässarbladen (som jag inte orkar byta/köpa nya). Känns också som att det borde vara lättare att få till detaljer med dem jämfört med pastellpennor som jag upplever som lite "smuliga". Vad tror ni? Jag tänkte kanske beställa hem en eller två Polychromos/Lightfast just för att prova med men frågar här först :) #2 Jag har varit sugen på att testa PanPastell till större ytor men tyckte att kritor lät som en bättre idé. Nu när jag läser ditt inlägg blev jag sugen på att prova PanPastell. Synd att allt ska vara så dyrt bara. Tänk om man kunde bli sponsrad med papper o pennor, vilken lyx ;) Jag har några Derwent pastellpennor men upplever dom som väldigt hårda o nästan lite "plastiga". Är du nöjd med dem eller har du provat andra märken som du tycker är bättre/sämre? Spännande med alternativet till Pastelmat. Jag själv har aldrig provat något annat papper men får se om jag vågar mig på något nytt nästa gång jag ska beställa hem material. - Åh förresten nu kom jag på en till fråga. Hur skissar ni? När jag ritar med blyerts sätter jag papperet på TVn (där jag har bilden som jag ska rita av) o sen gör jag en enkel skiss utifrån det. Bara för att få rätt proportioner och för att det ska gå snabbare. Däremot fungerar ju inte detta på Pastelmat eftersom det är så tjockt. Finns inte en chans att se igenom liksom. Har läst att vissa använder en projektor och har papperet som "filmduk" o sen ritar utifrån det. Känns ju supersmidigt men dyrt framförallt. Berätta gärna hur ni gör så kanske jag kan få tips från er :)

CamillaS
2018-11-23 15:48
#5

Oj oj här var det långa och bra inlägg. Får be om ursäkt då jag också glömt av att gå in hit.

#2 Ja jag kommer nog att spara den precis som du säger så är det roligt att ha lite bilder så man kan se att man utvecklats. Men är osäker på om jag ska göra klart den eller inte :/

Coolt med pastell-primer blev lite sugen att prova på det då jag också skulle vilja måla med pastell i min skissbok och slippa känna att man förstör sina finaste papper. Hur mycket kostade din burk?
Väldigt fin lemur! Alltid lika roligt att se annans konst oavsett om det är en 5 minuters skiss eller flera timmar bakom. :)
Väldigt bra att du fotat det så man får se lite hur det ser ut också. Har du provat det nåt mer än lemuren? Vad tycker du om det i helhet?

#4 Ja som sagt har polychormos hemma men har inte provat det på mitt pastelmat så kan inte säga så mycket om det. Men har sett på youtube filmer att andra använder färgpennor på det så jag tror det går bra det. Men som jag sa i förra tråden så tror jag att det sliter ganska mycket på pennorna om man vill ha vassa uddar. Ja dom är absolut mycket lättare att vässa en pastellpennor.

Har också varit sugen på att testa panpastell ett bra tag men backat ur pga priset. Får se om det blir något sådant set i framtiden. Men #2 Det finns plana brickor till panpastellerna också, man behöver inte bara förvara dom som ett rör.

Vill jag ha en snygg tavla som jag ska hänga upp på min vägg eller sälja till någon så kalkerar jag proportionerna som du nämnde. Vill jag bara ha den i skissboken kan jag rita på fri hand. Då har jag bilden som jag ska måla av på datorn och sedan släcker jag ner i rummet så att bara datorskärmen lyser och sedan kalkerar jag av några linjer så att jag får rätt proportioner på djuret och placeringen på ögat osv. Jag gjorde nog så även när jag skulle måla denna röda panda så det måste ju ha gått att se igenom då. Jag kan inte minnas att jag skulle gjort på något annat sätt.
Var tvungen att testa min metod för skojs skull. Så tog fram en random bild på min då svart/vita kanin och jo det var svårt att se igenom pappret men det går. Jag skulle iaf ha fått konturerna från kaninen och det hade jag nog klarat mig ganska långt på. Ville jag däremot se ögat liite bättre så fick jag sätta in bilden i photoshop och ljusa upp just ögat så jag kunde se placeringen vart det satt. Så ja det hade gått med den bilden iaf. Men såklart skiljer det ju även på färger. Hade det t.ex varit en kolsvart hund så hade det varit mycket svårare att se genom det pappret.
Men använder även mig av carbon/transfer papper alltså ett speciellt papper som överför blyerts eller vad det är till pappret du ska rita på.
Du skriver då ut en bild av det du ska måla av i rätt storlek sedan lägger du först ditt pastemat sedan specialpappret på det och till sist den utskrivna bilden. Sen är det bara att rita på den utskrivna bilden med en blyertspenna eller något med lite tryck så kommer skissen sedan överföras på ditt papper. :)

Yram_98
2018-11-23 16:38
#6

#5 Ja, det kanske stämmer att polychromos slits mer än pastellpennor på Pastelmat. Jag ska nog prova iaf någon gång i framtiden så får jag se vad jag tycker :)

Vad smart med carbon/transfer papper! Jag har aldrig ens hört talas om det, men det kommer jag absolut att prova, jättesmart ju! ☝️

Kom på en fråga som jag tycker är intressant att veta; Hur många lager brukar ni rita? Jag använder mig ju som sagt av Pastelmat och jag har ingen aning om hur många lager jag lägger, det varierar nog ganska mycket. Tror att det blir någonstans mellan 5-6 (bakgrund/ej detaljerade partier) till kanske 15-20 eller mer. Älskar att pastelmat håller så många lager utan att man behöver fixera för man (jag) ritar så många lager i olika färger. Har fått lära mig att svart aldrig är bara svart eller att brun bara är brun och jag tycker att man lär sig för varje teckning.

Vill tipsa om en grymt duktig konstnär på instagram. Hon ritar på Pastelmat med polychromos och andra pennor och ger massa tips. Sjukt lärorikt för mig som är ny på det här med färgpennor!Hon är ju såklart myyyycket bättre på att rita än mig, men hon förklarar så att alla kan förstå, dock på engelska. @bonny_snowdon_fineart heter hon :)

Annons:
CamillaS
2018-11-30 10:37
#7

#6 Jag har för mig att det var en youtuber som sa det i en video.  Ja prova du. Jag ska nog med göra det någon gång. :)

Ja det är ett bra alternativ om man inte har något annat som fungerar bättre för det.
Oj jag har ingen aning på den frågan. Brukar inte tänka på det när jag målar.  Ja så försöker jag också tänka angående färger att vitt aldrig bara är vitt och svart och alla färger som har olika nyanser i sig.

Kollade in på hennes insta, hon ritar väldigt snyggt!

Vad ritar ni just nu? Har ni någon pastell på gång? Jag har det inte just nu då jag håller på med en blyerts beställning som jag försöker få färdig, vilket tar sin "lilla" tid. ;)

Yram_98
2018-12-01 10:08
#8

#7 Jag ritar en border collie i pastell just nu. Det är min systers hund som jag ritar för att öva. Tycker att det är knepigt att rita hundar med lite längre päls så jag har valt att lägga fokus på det ett tag nu. Än så länge går det framåt även om jag vill slita håret av mig emellanåt haha ;) Kan lägga in en "in progress" bild här så fort jag är hemma. Hur lång tid brukar det ta för dig att färdigställa en teckning i blyerts och pastell? Det känns som att alla runtomkring tror att man sitter o ritar i ett par timmar och att det sedan är klart. Tror att de flesta inte förstår hur mycket tid det faktiskt tar. På tal om blyerts tycker jag att det är svårt att få blyertsen riktigt djup o mörk utan att det speglar sig som det ofta gör om man trycker för hårt. Därav föredrar jag att rita med pastell, tycker att det är roligt att experimentera med olika färger och flera lager. Hur gör du för att få mörka partier riktigt mörka med blyertspenna? Många lager eller har du en svart färgpenna? Föredrar ni pastell eller blyerts? Varför? :)

CamillaS
2018-12-14 15:48
#9

#8 Ber om ursäkt igen för sent svar. Tänkt flera gånger att jag ska svara men glömt bort det lika snabbt igen.
Vad roligt, vill gärna se en w.i.p på din bild.

Oj jösses jag brukar inte ta tid när jag tecknar men uppskattar det till åtminstånde c:a 20-30 timmar. Även om jag skulle sitta i ett streck en hel dag tror jag inte jag skulle hinna få klart en teckning med normalt mycket detaljer på. Ja precis folk tror det och det är ju verkligen inte sant! Dom skulle bara veta vad man faktiskt gör och hur mycket jobb det ligger bakom en teckning, den blir inte färdig i en handvändning.

Oj ja du jag har precis samma problem och försöker hitta lösningar på just det att få till svärtan i blyerts vilket jag tycker är jättesvårt om man inte vill ha glansen från blyertsen.
Jag håller på att experimentera mig fram just nu på det. Har t.ex köpt dom här:
https://www.penstore.se/staedtler/mars-lumograph-black-6-set?gclid=Cj0KCQiAxs3gBRDGARIsAO4tqq0j5QdoidONo7l9p6IS19qYjtPDJ2IgirlBk98WBxeEY3Z1G7IRXLsaAhpuEALw_wcB
Vilka jag tycker fungerar ok. Visst dom kanske ger ett svartare resultat än en blyertspenna men dom känns lite av en kritkänsla eller hur jag ska förklara. Dom känns inte så lena mot pappret som blyertsen som glider lätt.
Men jag måste prova dom mera för att veta säkert vad jag tycker om dom.
Vissa använder annars en svart färgpenna för dom allra mörkaste partierna vilket jag tycker fungerar ok men kan vara svårt att sudda så man måste nog vara säker på sin sak att det ska vara riktigt mörkt på det stället.

Hmm svårt, jag har ritat med blyerts så länge att jag nog känner mig mer hemma med blyertsen. Men tycker även att pastell är roligt att måla med. :)

Hur gör du själv? :)

Zav
2018-12-16 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

Jag har också helt glömt bort att kika in på iFokus.. :0

#4 Ärligt talat kommer jag nog inte köpa nya pan pastels när dessa är slut. De är fina till bakgrunden men det slutar med att jag använder kritor istället… #5 jag vet att det finns brickor men jag har ingen plats till det och de brickorna har ju inget lock? så det känns meningslöst..kan lika gärna ställa dem på en bakplåt då?

Jag gillar mina Derwent, men får vässa dem försiktigt. De är mjukare än de pitt pastels jag har, men Pitt har några mindre grälla färger (bruna och ljusa nyanser) som jag saknar hos derwent. Gillar båda.

Angående att få dit skissen; Jag använde projektor till puman, karbonpapper till katten och ibland frihand eller rutnät beroende på vad jag är ute efter :)

#5 Min burk kostade 300kr tror jag? Fanns på panduros hemsida så kolla där :) Det fanns billigare på andra sidor men då var de mindre.

Jag har nu provat att grunda ett 45x65cm papper med pastell-primern och ritat en puma på det. Förutom att pappret är lite buckligt pga att det inte tålde att bli blött, är jag nöjd :P Jag har bara ett lager primer, de rekommenderar 1-2 lager.

#6 Jag räknar inte lagerna men det blir några stycken.. en del till bakgrunden/grundmålningen och sen blir det ju mycket med pälsen.. kanske 2-4 heltäckande lager (som smetas ut med stompf eller fingrar) och sen 6-10 med päls som överlappar sporadiskt.  På puman kändes det som att jag började närma mig gränsen för pappret på sina håll, den ville inte riktigt ta mer ljusa lager där jag lagt tjockt med mörkt, men ska testa med ett bättre lager primer. Det var rätt utvattnat den gången. Jag sprayade också bakgrunden med fixativ innan jag började på puman och upplevde att den var svårare att arbeta med sen..

#8 Lemuren ritade jag på en kväll. Puman i detta inlägget (45x65cm) satt jag med 2-3 timmar efter jobb, ca3 timmar en annan kväll och sen en 4-5 timmar igår för att bli klar. Har inte riktigt koll på tiden när jag målar. :)  Är generellt ganska snabb av någon anleding. Vet inte hur eller varför men har fått höra det många gånger.

Katten tog 4-5 timmar totalt.

Zav
2019-01-02 13:23
#11

Nu har jag testat pastelmat. Vad är det för magi de inbesvurit i det pappret?! Hur kan det vara så slätt och plastigt och ändå hålla fast pastellen?!

Envisas nog ändå med att Golden pastellgrund är ett bra budgetalternativ. Det tar många lager osv, Men det är ju sandpapper och känns grövre att jobba med.

CamillaS
2019-01-03 10:11
#12

#11 Bra fråga hehe ingen aning direkt på svaret dock.

Ja hur har det gått med det? Tycker du det fungerar bra? :)

[EM_L]
2019-01-03 11:38
#13

Oh😍 Så fina teckningar.

Jag som precis börjat med akvarellpennor och som har planer för Faber Castells A Dürer som är skitdyrt blir sugen på pastellkritor och pennor!

Får hoppas på att jag kan prova pastell i skolan innan jag skaffar mig dyrare akvarellpennor😊 

Vad använder ni för kritor/pennor och rekommenderar ni dem?

Annons:
Zav
2019-01-03 20:34
#14

#12 Magi :P

Är sjukt nöjd med pappret, mycket trevligt att jobba med :)

#13 Rekommenderar framförallt rätt papper till pastell :)  Jag har som sagt använt Golden pastellgrund till puman och katten. Tycker det är bra och prisvärt men det är ju ett sandpapper och äter upp kritorna något.
Pastelmat är svindyrt men fruktansvärt fint att jobba med..håller kvar pastellen och man kan jobba i lager. Och känns inte som sandpapper.
Vanligt papper är helt värdelöst…det finns folk som använder det men det går liksom inte att riktigt dra nytta av pastellen på vanligt papper. När jag testade för några år sedan hade jag vanligt papper och visst..det blev bilder men de är så känsliga..

Vad gäller pastellkritor märker jag ingen större skillnad mellan billighetsmärket mungyo och faber castell goldfaber (oxå billigt iofs) eller cretacolor. De har lite olika hårdhetsgrad och gissningsvis är goldfaber mer ljusäkta.
Jag har derwent pennor, några pitt pastell pennor och några kooh-i-noor gioconda. Upplever derwent som lite mjukare, men pitt har fler jordfärger jag gillar. Kan inte rekommendera eller avråda från något. :)

Upp till toppen
Annons: