Annons:
Etikettallmänt
Läst 2782 ggr
[EM_L]
2019-01-02 16:28

Vad tecknar/målar du nu? #1

Eftersom det behövs lite liv i denna sajt så startar jag denna tråd som alla kan vara med i. Nybörjare så som icke nybörjare.

--------------------------

Vad tecknar du nu?

Du kan lägga upp en bild på en teckning som du håller på med eller en målning.

Eller om du planerar att göra en viss teckning.

Berätta gärna vad det är för material🙂 Om det är akvarell, blyerts, pastell… och gärna vilket märke och om du rekommenderar det till andra tecknare/konstnärer😎

Så… Vad tecknar/målar du nu?

Annons:
CamillaS
2019-01-03 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag håller på med en beställning på en hund. Arbetar med blyertspennor.

[EM_L]
2019-01-03 15:14
#2

#1 Riktigt fin ju!

Jag själv håller på att kladda och göra akvarellmålningar med mina pennor.

Bara för att få känslan för akvarellmålning.

Och sedan så kan jag inte få pastellmålning ut ur mitt huvud😃

Blir så sugen när jag ser vad man kan få fram och allt sånt där.

Så i detta inlägget är jag mest sugen på att få se akvarellmålningar och pastellmålningar.

#1 Men vad använder du för pastellkritor/pennor när du gör dina pastell teckningar/målningar?

CamillaS
2019-01-03 15:47
#3

#2 Tack så mycket! Vad roligt , hur går det då? Ja pastell är även det ett roligt medium att måla med. Synd bara att jag inte kan hålla på med det själv just nu då jag måste arbeta på mina beställningar som råkar vara i blyerts. Men när dom är klara så ska jag ta fram pastellerna igen. Missförstod jag ditt huvudinlägg när du nu skriver att du vill se pastell och akvarell i denna tråd? Annars kan du ju göra en till tråd som är enbart för pastell och akvarell, det gör ju inget. :) Jag har fyra sorter av pastellpennor. Faber-Castell, Derwent, Carbothello och dom jag fick i Julklapp tolv st caran d ache pastellpennor. Det finns nog ingen anledning egentligen att ha så många sorter det har bara råkat bli så när jag velat prova olika. Sedan använder jag mina pastellkritor av märket Rembrandt. Har även nå andra pastellkritor men gillar dom inte så mycket. :)

[EM_L]
2019-01-03 15:59
#4

#3 Nejdå! Bara ser framemot alla teckningar och målningar här!

Men är så sugen på pastell och akvarell är ju jättekul=)

Det går hyfsat med det. Behöver ju lära mig tekniken och färgnyanserna.

Failade på en teckning med blombalden då jag lade ljust grönt och sedan mörkgrönt bredvid och det blev inte bra=/

Även på en där jag ritat ett träd som ska föreställa ett afrikanskt träd som liknar ett plastträdXD Och den konstiga solnedgången i bakgrunden. Man får ingen känsla av att det är akvarell.

Vilket man får på min teckning av en blommaXD

Om jag testar pastell i skolan på bildlektion (hoppas på torrpastell) och får den känslan att jag bara älskar det så ska jag skaffa mig pastellkritor. Om det inte blir så, så blir det bättre akvarellpennor från Faber Castell.

Men får öva med dem jag har nu=)

Vilket märke av dina pennor rekommenderar du då? Och har du länk till kritorna och det märket av pennorna du rekommenderar?

Och är det torrpastell?

Jag själv skulle nog tänka mig dessa kritor

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/teckna-mala/pennor-kritor/pastellkritor/torrpastell-polycrayons-5541

Och hur målar man med pastellXD Vilken teknik har du tex? För dina teckningar/målningar är ju ljuvliga😍

CamillaS
2019-01-03 19:49
#5

#4 Ok bra då. :)
Även om dina målningar inte är så bra så kan du ju visa dom här endå så kanske du kan få lite tips på olika tekniker med dina pennor. :) Lättare att hjälpa till om man ser hur teckningarna ser ut.

Oj då svår fråga. Jag har inte målat jättemycket med pastell, har gjort några målningar men skulle nog klassa mig själv fortfarande som en nybörjare i det mediumet.
Jag brukar blanda mina pennor, använder alltså den pennan som jag tycker har rätt färg för det jag vill använda den till. Men har nog mest använt mina Carbothello skulle jag nog säga tillsammans med mina Rembrandt kritor.
Har för mig att jag köpte mina Carbothello på Ebay för länge sedan ett 60 set.  Det där är ju förstås en personlig sak vad man gillar och inte gillar.

Här är pastellkritorna som jag har och använder mest.
https://www.skapamer.se/soft-pastel-halvkritor

Här är pennorna:
https://www.penstore.se/stabilo/carbothello-60-set-1

Sedan finns som sagt Faber-Castell
https://www.hammaroram.se/produkt/Faber-Castell-PITT-Pastel-Pencil---24-set

Nu har ju jag bara länkat till det som jag använder men det finns ju mindre set också för billigare peng osv.

Sen finns ju derwent också som är helt ok. Jag har inte detta set, har 24st. Men länkar till några Derwent pennor.
https://panduro.com/sv-se/produkter/kreatima/pennor-kritor/kritor/derwent-pastelpennor-36-farger-244409

Pastelltekniker är också en hel vetskap. Mitt bästa tips är youtube. Sök på t.ex How to use pastel pencils eller nåt annat så kommer du få hur många tips som helst hur man målar med pastell.
Det är så jag har lärt mig. Och förstås prata med andra om tips och trix. :)

Zav
2019-01-03 20:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jobbar just nu med en häst och ryttare :) Bakgrunden har jag referens från pixabay, ryttaren är min ridinstruktör och fotot taget av en bekant till henne.

Jobbar i pastell (faber castell goldfaber halvkritor och derwent pastellpennor) på pastelmat.

Nästa blir ett porträtt av hunden vi har hemma på prov och sannolikt behåller. Tänkte att förra ägaren nog vill ha ett porträtt även om han inte kan behålla vovve. Blev väldigt glad när jag föreslog det :)

Annons:
[EM_L]
2019-01-03 21:35
#7

#5 Bilder ska jag lägga upp nästa vecka=)

But the truth is…. jag fastnar mer och mer för akvarell😍

För att träna lite på ögon så gjorde jag fyra olika idag med olika färger i irisarna.

Det känns så verkligt om man ser från långt håll!

Oh jisses vad dyrt! Kollade även på mindre pack och även det var dyrt.

Jag vet att du har Faber Castells Albencht Dürer Akvarellpennor. Skulle du rekommendera de till någon som tecknar landskap, blommor, djur med päls… ja sånt.

För vill inte ha sparat i 1 och en halv månad för att sedan betala typ 375 kr för ett 24 set🤪 PLUS akvarellpapper som jag inte har. Så målar just nu på tjockare papper som är ljust färgade i gult, blått och så…

Men vi får se…. hade gärna haft de pennorna, de jag har nu, pastellkritor, pastellpennor, inktense, polyhromos…

Min pappa som är lite av en konstnär sade att man ska måla och teckna med allt😃

------------

#6 Vilken underbar målning!

Pastelmat är det något papper?

[EM_L]
2019-01-03 21:40
#8

https://www.penstore.se/staedtler/mars-lumograph-12-set?utm_source=criteo&utm_medium=cpc&utm_campaign=lowerfunnel

Oh oh! Dessa blyertspennor, det märket har vi skolan! Äh synd, att det märket bara hade blyertspennor….

Men… en god idé kan ju vara att fråga sin bildlärare om vilka akvarellpennor, pastell pennor/kritor han rekommenderar.

Zav
2019-01-03 21:42
#9

#7 Tack :)
Ja det är ett specifikt pastellpapper från claire fontaine (som jag säkert stavar fel på). Kostar drygt 100kr arket +160kr i frakt på det enda stället jag hittat online i sverige. Man slipper väl frakten om man frågar panduro ifall de kan ta in..?
Annars finns som sagt golden pastell grund som man målar på vanligt papper (gärna lite tjockare papper) som gör att det blir lite sandpapper av det. :) betydligt billigare.

[EM_L]
2019-01-03 21:45
#10

#9 Jo golden pastell grund har jag hört talas om här på iFokus.

Hur gör man med det?

Zav
2019-01-03 21:48
#11

#10 jag tror att jag skrev hur jag gjorde i en av pastelltrådarna? :) Blandar med lite vatten, penslar på pappret och låter det torka. Klart :)

[EM_L]
2019-01-03 21:59
#12

#11 Så det man egentligen behöver är… pastellkritor, pastellpennor och golden pastell grund.

#5 Kan man blanda kritorna för att få nya färger? Och även pennorna.

För om pastellmåleri lockar till mig ännu mer än akvarell så kanske jag köper 12 set som är betydligt billigare.

Zav
2019-01-04 09:30
#13

#12 Ja. Eller kritor, pennor och rätt papper (kan vara pastellgrundat eller tex pastelmat, uart etc :) Vet att vissa använder transparent akrylghesso, men det har jag inte testat själv). Egentligen krävs bara kritor och papper, men pennorna hjälper till stort med detaljer.

Det går att blanda färger till viss del… målar man lätt över med olika färger och sen smetar så blandas de. Men mycket av charmen med pastell är också de klara färgerna och de blir lite murrigare om man blandar. När det kommer till pennor så har man ju oftast de för detaljer och då vill man kanske inte blanda..men man kan ju köpa ett grundset och sen köpa till pennor styckvis i de färger man saknar mest :) Saknar man någon enstaka färg, tex säg att jag vill ha en snutt orange i pälsen på en katt men inte har en orange penna, så kan man använda hörnet på kritan. Lite svårare för detaljer som sagt.

Man kan ju köra helt med pennor också men de är dyrare så de flesta sparar lite på dem.

Om jag startat nu, skulle jag köpt ett större set torrpastell (48-60st) kritor och antingen ett litet set pennor + några lösa färger, eller bara lösa färger i pennor.  Jag ritar ju mest djur, så jag hade velat ha vitt, svart, ett par olika grå och några bruna och gula/röda jordtoner. Kanske en mjuk rosa för tunga. Jag använder mest ljusa färger i detaljer (pälsstråna som ligger ytterst och fångar upp ljuset) så jag hade köpt ljusa pennor och gjort de mörkare lagren med krita om jag haft en tight budget. Men det beror ju på min teknik och favoritmotiv.
Och någon typ av pastellgrund eller sandat pastellpapper.
Jag skulle tro att du kan blanda graphitint som du redan har, med pastell…

Här finns goldfaber 48 för 150kr http://www.konstnarscentrum.se/product_info.php/softpastelset-goldfaber-set-halvlangdskritor-p-4225

Samma sida har också lösa pennor och set med pennor. (pitt pastell och cretacolor för 13kr styck) Och lösa kritor :) Hittar inte pastellgrund på den sidan..köpte min på panduro men det finns mindre burkar som kostar mindre.

Du bor inte i NV skåna? Kunde fått prova mina pennor och pasteller.

Annons:
[EM_L]
2019-01-04 10:36
#14

#13 Bor i Malmö=)

Hoppas de har det i Drewex butikenXD

Fast på något sätt borde min bildlärare veta eftersom han rekommenderar den affären.

Och ja, dessa har jag.

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/teckna-mala/pennor-kritor/fargpennor/derwent-graphitint-1305

Skulle vara skönt om man bara behövde köpa papper och kritor och sedan ha mina graphitint.

Zav
2019-01-04 11:36
#15

#14 Ah, jag är i Malmö ibland. Har vänner där :) Vem är din bildlärare?

De har pastellpennor och kritor styckvis på Drewex, tror det är lite billigare på nätet. Å andra sidan om du är i Malmö kan du ju plocka på dig några åt gången och långsamt bygga upp ett lager :) Slipper ju frakt osv.
Slöjddetaljer har väl också butik i Malmö? Se om de har set med kritor. Om inte Drewex har till bra pris (har känslan av att de främst har konstnärskvalitet och goldfaber räknas till studiokvalitet).

Jag har köpt velour och en typ av pastel board på Drewex för några år sedan.  Velour är lite speciellt, svårt att få fina detaljer och lager, men häftigt papper. Pastelbord är grövre än golden grund, jag upplevde det som störande. Men det är ju jag :) Kostar närmare hundralappen per ark, eller gjorde då (50x70cm ark) så pastellgrunden blir billigare rätt så snabbt. De kanske har klar/transparent gesso? Vissa använder ju det, men som sagt vet jag inte hur bra det är i jämförelse. Ska vara transparent har jag hört, den färgade lär ha sämre grepp.

Graphitint är ju mest mörkt, men kan ju funka så slipper man köpa mörkare pasteller och bara fylla på med lite ljusare? Jag kan se om jag hittar min ask och testa lite. :)

[EM_L]
2019-01-04 13:31
#16

#15 Skickar PM till dig om hans namn=)

Oh, då får jag kika in där👍

Men har de bara pastellkritor och pennor styckvis på Drewex? Eller har de även i pack? För skulle vilja ha i packXD

Men hittar inte Drewex webbutik så att jag kan kolla vad de har😕

Ja, slöjddetaljer har också butik i Malmö.

Dessa som finns i länken har de. De har inte så brett urval av pennor😐

https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/teckna-mala/pennor-kritor/pastellkritor/

Nja. Graphitint är ju mörka mest.

Men Cloud Grey är hyfsat ljus.

Berätta hur det går när du testat=) (Antar att du ska ha pastellkritor i grunden😃?)

Tror faktiskt inte att jag kommer att köpa akvarellpennor.

Det är svårt att få detaljer.

Men vill inte heller ha färgpennor, så jag antar att det tillslut blir pastell för mig.

[EM_L]
2019-01-04 14:29
#17

Det här är svårt😃

Man vill teckna med allt. Men ekonomin är lite begränsad.

Om jag ska ha akvarell så behöver jag detta.

Faber Castell A Dürer akvarellpennor.

Akvarellpapper

Och en liten pensel.

Tillsammans så är det dyrt…

Och pastell

Pastell kritor

Pastellpennor (hoppas att mina graphitint funkar då…)

Om de funkar så behöver jag bara en vit

Pastellpapper som verkar vara väldigt dyrt.

-

Och så vill jag köpa i butik och det är inte så många butiker som säljer pennor.

Zav har Panduro i Malmö pastellkritor från Goldfaber?

[EM_L]
2019-01-04 14:36
#18

Kan lägga till..

Är inte pastell lite "kladdigt" Eller vad man ska säga.

Har hört att det aldrig torkar riktigt och att man måste använde fixiativ.

Och även det är dyrt…

Zav
2019-01-04 15:35
#19

OK, mycket på en gång :)
Drewex har en del set också :) Jag har inte varit där på några år men det är värt att kolla. Jag skulle tro att slöjddetaljer är billigare på goldfaber set OM båda ställena har det, men det får man fråga. Drewex har inte listat sina grejjer på hemsidan sist jag kollade, du kan iofs ringa dit eller gå till butiken och kolla. Slöjddetaljer och panduro har ju hemsidor med produkter, kolla där och checka lagerstatus i butik. Dock verkar goldfaber 48 set vara slut på många ställen..

Papper eller pastellgrund.. pastellgrunden är slut på panduro i malmö. Drewex bör kunna ta in om de inte har redan, de har golden sortiment. Den kostar 180-300kr online beroende på storlek av burk. Jag köpte den stora burken och den har räckt långt. Man blandar lite vatten i också :) Så det är dyrt i uppstart men kostar väl ungefär som akvarellpapper sen med tanke på mängden.

Så "startset" hamnar väl på 500kr om du har någon typ av papper hemma (helst lite tjockare så bucklar det inte så mycket när du grundat. Annars får du lägga det i press efter att det torkat för att försöka släta ut) med 48 goldfaver kritor, golden grund och någon enstaka penna. Ska försöka kolla graphitint idag.  Sen kan du ju köpa till pennor styckvis om du inte hittar ett bra set, ca 15-25kr per penna beroende på märke och inköpsplats.

Ja, pastell smetar och är kladdigt. Däremot undviker de flesta fixativ eftersom det mörkar ner pastellen och ändå inte funkar 100% (oavsett vad tillverkaren hävdar). Därför är pappret viktigt; pastelmat verkar inte släppa ifrån sig pastellen särskilt mycket, och grundade papper håller den rätt ok. Men man ska inte sitta och klappa på bilderna precis.. De kan förvaras i plastfickor eller i lådor med ex. bakplåtspapper emellan. Eller ramas in.

Och blanda inte ihop oljepastell och torrpastell :) Man kan blanda olika torra pasteller (kritor, pans, pennor, märken osv) men man kan inte blanda oljepastell och torrpastell.

Zav
2019-01-04 15:46
#20

Såg nu att det inte var graphitint jag hade utan tinted charchoal. Så färgade kolpennor istället för blyerts.
Men tinted charchoal fungerar att blanda med pastell iaf. Graphitint vet jag ju då inte :/

Pastell kan väl jämföras lite med kol. Fast kol med färger. De smetar lite liknande och så.

Och det går att blanda med vatten, även om jag inte själv testat det ännu. :) https://www.youtube.com/watch?v=2coRFsb1PBI

Annons:
[EM_L]
2019-01-04 18:05
#21

Ah, okey=)

Men fortsätter med akvarell ett tag till och ser om jag blir bättre på det.

Och så tänkte jag att försöka teckna djur i blyerts lite mer.

Och så får jag och pappa kolla på Drewex och se om vi hittar något kul.

Han är också intresserad och vill också ha sånt.

Zav
2019-01-04 21:37
#22

Låter bra :) Lycka till.

[EM_L]
2019-01-04 22:52
#23

#22 Tackar så mycket för dina svar på mina frågor🤗

Måste bara länka till denna videon. Har glömt vad fågeln heter🤪 Men är den inte otroligt söt? Den är målad med Faber Castell Albrencht Dürer Akvarell / Watercolour Pencils.

https://www.youtube.com/watch?v=u-kEsH7Wh2g

Får öva på detaljer med mina jag har nu. Om det är kul och jag känner för att fortsätta med akvarellpennor så får jag hoppas på att Drewex har A Dürer Akvarell pennor 24 set. Och att det är billigare pris för de än på Pen Store.

Okey, lite OT. Men lyssnar om och om på låten The fighter feat Ryan Tedder av Gym Class Heroes. Och jag bara svänger med i låten.🎧

Har inte tecknat/målat något idag, men det lär bli imorn=) Kanske en Zorro(tänker på tvättbjörnar)

Zav
2019-01-05 09:39
#24

#23 Låter smart :) Du kan ju utöka det set du har nu greadvis också och köpa lite färger styckvis på drewex. Det går att blanda  olika märken med akvarellpennor. Då märker du också om kvalitets-skillnaden är så stor att du behöver byta hela setet på en gång eller om det funkar lika bra att lägga till och byta ut efterhand.

Tyvärr brukar fysiska butiker vara dyrare än webshop eftersom det kostar mer med lokaler, folk,  service osv. Men vi håller tummarna :)

Ja fin fågel :)

[EM_L]
2019-01-05 13:33
#25

#24 Jo det kan man ju=) Men det känns som om pennorna snart kommer att vara slutXD 2 av dem har jag använt riktigt mycket.

Akvarell sägs vara fantasieggande. När jag tänkte på akvarell och tvättbjörnar så kom jag på en rolig idé!

En tvättbjörn med mantel, Zorro hatt och svärd!

[EM_L]
2019-01-21 12:33
#26

Ja, då puttar jag upp denna tråd!

Själv har jag gått över med att teckna med blyerts igen. Nu blir det människor från fantasy böcker och så.

Akvarell har hamnat lite lågt nu i denna period. Beror främst på tiden och att det är enklare med blyerts när man inte har mycket tid eller ork.

Yram_98
2019-01-22 11:12
#27

Jag ritar en hund och en häst i samma porträtt just nu. Är snart klar med hunden men jag har redan börjat lite med hästen. Brukar rita från vänster till höger eftersom jag bara kladdar ut allt annars haha. #26 Jag ritade mycket med blyerts och akvarell när jag var en sisådär 13-15 år och jag älskade att rita människor då. Känner igen mig i det du lägger upp och jag ritade ungefär samma motiv med likadana pennor. Har nog kvar nästan alla teckningar och skissblock från den tiden. Lite OT kanske men tyckte bara att det var lite roligt :)

Annons:
[EM_L]
2019-02-16 11:31
#28

Just nu ritar jag av en varg från pixabay. Egentligen bara ögat.

Men det är cool och det ska bli i blyerts och få päls. Irisen ska bli i akvarell!

Ska bli spännande att se resultatet!

[EM_L]
2019-02-16 11:52
#29

Irisen på vargens öga är gult, men tänkte ha lite olikfärgade, lite magiskt.

Zav
2019-02-16 12:41
#30

#29 Vill ju se bilderna också :)

[EM_L]
2019-02-16 12:50
#31

#30 Det får du göra om en vecka😃

Tyvär😟

Zav
2019-02-16 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

#31 aww…
Får väl visa mitt självporträtt :)
Liknar inte mig så mycket men jag känner mig ändå rätt nöjd.

Zav
2019-02-17 13:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Var inte nöjd med självporträttet igår så jag gjorde ett nytt.
Känner att det är för skarpa Kontraster i detta och lite annat, men att det har mycket bättre likhet. Så det får räcka med själporträtt nu, tycker att de är tråkiga xD

[EM_L]
2019-02-20 16:27
#34

Köpt akvarell papper och två penslar!

Ritade av Mira (Blev inte alls likt) Suddade och nu ska jag alldeles strax fortsätta med lite hjälp av rutnät,

Annons:
Zav
2019-02-21 08:57
#35

#34 wohoo! Du får ju visa :)
Rutnät är bra :)

[EM_L]
2019-02-21 13:02
#36

#35 Du får vänta!😂 Lovar på floden Styx att bilder kommer på måndag!

Jo rutnät är helt OK för mig. Så kommer använda det som stöd när jag gör porträtt av djur.

IceTee
2019-03-26 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Kämpar på med ett porträtt av Gerard Way. Polychromos på ett brunt papper som jag inte kan namnet på (fick det i julklapp och det är liksom bara blad som är ihoplimmade på ena kortsidan)

Medarbetare på Skor iFokus

CamillaS
2019-04-02 15:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Har precis fått färdigt denna hund. :)

Sugar Mist
2019-04-13 06:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

En skiss för en tatuering jag ska göra på torsdag..

-

My5665
2019-04-14 14:30
#40

Jag brukar väl rita mest rävar för att dom ser lite magiska ut eller vad man ska kalla det. Håller nu på med en räv teckning med 2 blommar på varje sida och sedan rinner det ner blod från den men just ny så är den i skiss stadiet och långt ifrån färdig. Tror jag ska använda pastell eftersom jag inte gillar att rita med akvarel tycker det blir ganska klumpigt med en pensel. 

Jag använder blyers som jag får av skolan och lite bättre pennor som tyvärr inte vet vart dom kommer ifrån för att jag har fått dom i present och det står inte vad märket heter samma sak gäller pastellen.

Zav
2019-04-16 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#37, #38, #39 Snyggt allihop! Kul att se era verk :)  Olika stilar och ändå väldigt tilltalande att se på.

#40 Låter spännande :)

Själv har jag just ritat en digital bild.

Annons:
[EM_L]
2019-04-17 10:41
#42

#41 Vacker!😍

Har stannat till lite på att måla överhuvud taget. Har inte riktigt fått någon ide på länge.

Det är mina allra senaste som jag gjorde för kanske en månad sen, troligen mer.

Juste! Håller på med en landskapsmåling på bilden!

Lite dåligt papper men, men. Kan skicka bild nästa vecka=)

Zav
2019-06-02 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

#42 Tjusigt :) Du blir bättre och bättre :)

Idag har jag testat ny teknik med pastellen; torrpastell på akvarellpapper. Lagt vatten på första lagret för att skapa en undermålning.

[EM_L]
2019-06-02 21:09
#44

#43 Fiiin!

Får se om jag hinner posta min landskapsbild innan vi ska lämna in IPadsen nästa vecka.

Zav
2019-06-03 09:39
#45

#44 ja det måste du ju! :D

[EM_L]
2019-06-04 08:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#45

[EM_L]
2019-06-04 08:17
#47

Inte riktigt färdig med den.

Zav
2019-06-04 08:56
#48

#46 Det ser bra ut! Bra med mörkare träd längre fram. För att riktigt få in djup kan du sätta ett eller två nästan helt svarta träd längst fram, så nära att man bara ser en ddel av stammen. Det ramar in och ökar djupet :)

Annons:
[EM_L]
2019-06-04 09:08
#49

#48 Tack och tack för tipset.

[EM_L]
2019-06-04 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Denna gjorde jag på bildlektionen idag. Gjord i brun kol från Cretacolor

Derrtag
2019-06-19 19:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Jag håller på att rita en galen bild på en gås på "The Iron Throne"🤪😂Det tar hemskt långt tid med alla svärd och allt, men det är kul!

Jag använder Polychromos och Caran D'Ache Luminance på en bas gjort med markers (promarkers tror jag) och storleken är A3:)

[EM_L]
2019-07-28 13:09
#52

Puttar upp igen!

Ska försöka o göra en porträtt av en hund som jag passar ibland.  Men att börja, ni vet skissen. Är så svårt att få till formen och nu så ligger bilden på mobilen vilket inte gör det enklare.

Jag försökte nyss och det blev fel. Så ska ta en pennstiftsopenna eller en vass och rita mycket tunt tills jag får formen och sedan rita streck så att jag vet vart ögonen och så vidare ska sitta.

Och så ska jag börja med färgpennor! Står mellan Derwent Drawing Pencils och  Derwent Tintet Charcoal.

Agda
2019-08-22 04:08
#53

I år utmanar jag mig själv genom att måla/teckna av samma bild (en ros från pixabay) med tio olika medier (blyerts, kol, akvarell, bläck, gouache, pastell, promarkers, färgpennor, akryl och olja). Är nu klar med sex stycken, så nu är det bara fyra kvar (och av dem är tre redan påbörjade).

Har också börjat att måla ett öga i akvarell och ska sedan göra något fler, ögon är intressanta.

Shirokaze
2019-08-22 18:16
#54

https://www.instagram.com/p/B1OJdubAQuB/

Denna har jag haft ofärdig ett tag nu. Hade tänkt färglägga med blyerts men kom sen på att jag har ju fan inget fixativ hemma så fick gå och köpa i lokala bokaffären! Vore surt att börja och sen upptäcka att man allteftersom smetat ner allt, rätt så typiskt scenario för mig; vette om det har något att göra med att jag är vänsterhänt. 🤦‍♂️Nu har jag fixativet redo men har inte haft orken/tiden att sätta mig ner och fortsätta…

Cosplay-blogg ♥  https://valkoinensamurai.blogspot.com/

[Tante Aubergine]
2019-12-08 03:41
#55

Har inget att visa upp, då jag alltid har målat över de färdiga motiven så att jag kan börja om på samma duk. Har förr målat i olja, men föredrar akrylfärg numera. Är lite sugen på att börja teckna på "vanligt" papper, men inte bestämt mig än för vad jag ska teckna med. Pennor antagligen.

Annons:
[EM_L]
2021-02-25 20:19
#56

Min motivation är på topp igen och jag puttar upp denna tråd!

En lyx jag nu har fått med att gå estetisk linje, bild. Är att vi får lov att ta med oss material hem för att arbeta under dessa tre år. (Också hur vi ändå klarar distansundervisningen). Så har ju 12 soft artists pastels från Berol. Funkar helt okej. Och akvarell färger från Liebeiruih (?). Har använt detta ganska mycket också.

Har varit på Drewex ett antal gånger också. Mest för att skaffa in papper men igår fick jag tag på Faber Castells 6 pitt artist pens black och ett skissblock med 120 ark A4 från Fabriano som jag har ett skissblock från fast A5. Är ett bra skisspapper enligt mig och skissar, tecknar mer än att rita eller ngt riktigt seriöst som en tavla.

Det är ju verkligen billigt på Drewex enligt mig.

I
2021-03-12 09:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Denna håller jag på med nu, eller ja, typ klar med :).
Har precis upptäckt charmen med kol, love it!!

[EM_L]
2021-03-14 13:17
#58

#57: Ooh kol är riktigt mysigt att arbeta med! Dock arbetar jag inte speciellt mycket med det just nu. Riktigt häftig målning du har fått till också =)

Ulla
2021-03-14 22:08
#59

Vad duktiga ni är! Roligt och inspirerande att se allas teckningar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Turast
2021-07-08 14:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Puffar upp lite här :)

Senaste jag tecknade/ritade eller vad man nu säger, var den här Amerikanska Akitan till mina grannar (de äger en akita) som passat mina höns medan jag var iväg i 4 dagar :) Jag pysslar oftast med mer cartoony stil men den här blev lite semirealistisk :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Tismon]
2021-08-17 03:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Mitt problem är att jag aldrig blir klar med faktiska bilder. Bara skisser och så. Självporträtt och min hund

Upp till toppen
Annons: