Annons:
Etikettdigitala-ritprogram
Läst 503 ggr
Zav
2019-01-08 17:46

Rebelle 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte skriva lite om Rebelle 3, som är ett ritprogram.
Det är skapat för att verkligen efterlikna traditionella medier som blyerts, pastell, akryl och akvarell. Särskilt akvarellen har sina unika egenskaper i programmet, man kan lägga på vatten, luta ritbordet och skapa droppar eller blåsa på färgen. Den blandar sig också på ett ovanligt realistiskt vis och sprider sig långsamt på pappret (man kan snabbtorka pappret om man vill).

Canvas/papper kommer också med olika struktur och man kan redigera hur mycket färgen ska täcka osv.

Jag gillar även pastellpennorna, något med smetverktyget/blend skiljer sig från de flesta andra ritprogram. Det blir inte digitalt smetigt utan mer som om man faktiskt suddat med fingret.

Jag ska inte säga att programmet funkar helt som traditionell färg. Färgerna täcker lite för mycket, det är lite stressande när de flyter ut och jag vill blanda och det är inte riktigt samma som riktig färg. Men det är det närmsta jag kommit med ett digitalt ritprogram.
Jag köpte Rebelle på rea när det kostade ca 350kr, tror priset ligger på närmare 900. Jag vet inte om jag skulle rekommendera det, allmänt till målande och skissande på datorn föredrar jag Krita som är helt gratis och har fler funktioner (jag känner mig begränsad i Rebelle3, trots att jag i stort sett målar med samma metod digitalt och traditionellt) . Men just vattenfärgseffekten gör det roligt att leka med Rebelle nu när jag har programmet.

Annons:
[EM_L]
2021-02-25 12:46
#1

Väldiiigt sent svar men det ser verkligen inte digitalt ut! Först trodde jag att det var pastell/akvarell målningar.

Upp till toppen
Annons: