Annons:
Etikettallmänt
Läst 987 ggr
[EM_L]
2019-01-12 12:47

Why people belive they can´t draw? (Gå in)

Ja, hur många här på hela iFokus tror att de kan rita?

Det är bara inbillning att man inte kan rita. Jag tycker att alla kan rita, på sitt egna sätt!

Många gånger har jag hört "Åh vad duktig du är! Jag önskar att jag också kunde rita!"  eller "Jag suger på att rita"

Du kanske tror att du inte kan och önskar att du kunde, allt handlar om träning och intresse för att sätta sig ner och träna, kolla på youtube klipp där de visar och försöker att göra liknande. Om du tycker att det är dåligt så fortsätt att träna.

Ingen är perfekt och duktigast på att rita, teckna, måla.

Alla är duktiga på att ritateckna/måla på sitt egna sätt=)

Därför vill jag se teckningar av både personer som inte ritar/målar/tecknar och de som gör det. Strunta i om du tycker att du suger på det, bara lägg upp en bild i detta inlägg!

Jag tror att den meningen "Jag kan inte rita" förstör vår fantasi och lust så mycket. Om man istället säger "Jag är inte den duktigaste på det, ingen är det. Men jag kan och tänker att träna med handen på hjärtat"

Så kan ni rita eller inte😎?

Annons:
[EM_L]
2020-10-03 15:23
#1

Tänker att jag puttar upp lite trådar för att få liv i dem!

Moon AppleGrey
2020-11-04 23:08
#2

Tror att jag kan rita, är alternativet jag valde.

Vill inte påstå att jag är någon expert, men nog så att jag kan hålla penseln i vilken hand som helst (ambidextruös). 🙂
Gillar både att teckna och måla.
Har tidigare jobbat med oljefärger, men föredrar helt klart akryl.

Ska ta och leta reda på något tidigare alster, men blir nog inte upplagt här förrän i morgon.


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Turast
2020-12-09 22:12
#3

Jag svarade att jag kan rita.

Jag kan faktiskt bli lite småirriterad när folk verkar tro att man föds med talangen att tex rita. Att säga "nej jag kan inte" fast man inte har tränat, gör man det med annat med? Sång vet jag att folk har liknande tankar kring, antingen kan man, eller så kan man inte.

Jag har haft en penna i handen sen jag var liiiiten liten liten, ritat i princip varje dag i mitt liv, samma med sång. Klart man blir bra på något man gör hela tiden?

Tänker man så med tex fysik, språk som inte är ens modersmål, sport osv? Nej då måste man ju träna för att blir bra! Varför anser man att olika konstformer är något man endast föds med talang för?

Självklart kan man ha mer fallenhet för ex konst än sport eller mer talang för matlagning än hundträning, men alla kan träna och bli bättre.

sorry för rant men ibland känns det som man faktiskt inte får cred för att man tränat, lagt ner blod svett och tårar på en kunskap, som att man bara fått det "gratis" :P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Moon AppleGrey
2020-12-13 21:33
#4

#3: exakt. Man utvecklas ju mer man håller på.
Övning ger färdighet, heter det ju. 🙂


'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland


Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

Zav
2021-01-03 10:08
#5

#3: Håller med dig :)
Har svårt för komplimanger om att jag har "talang" eller är "gifted" av samma anledning. Förstår välmeningen men..om jag haft någon oerhörd talang medfödd så borde jag vara betydligt bättre än jag är, med tanke på 30 års träning! :P

[EM_L]
2021-02-25 19:56
#6

Jag själv kan rita. Är inte den bästa på det men jag älskar det. Konsten, att teckna, måla osv är en del av mitt liv och mig. Sedan så finns det perioder där man inte ens ritar minsta lilla grej. Fast sådana har väl alla?

Talang, har många gånger funderat på det och kan verkligen störa mig på det. Jag hör många gånger "Du har sådan talang!" eller "Hon är verkligen duktig och är begåvad inom detta". Man förstår att de menar väl. Men det känns också som om man har fått någonting utan att ens anstränga mig.

Lite som om första gången jag höll en penna och ritade något så skulle det vara rena mästerverket utan några fel alls. Får mig att tappa motivationen lite, speciellt med tanke på att jag sedan väldigt unga år, 4 års åldern har hållit på att måla, rita. Just för att jag älskar att skapa.

Om jag hade talang, precis som #5 säger. Så hade jag varit väldigt mycket bättre än jag var på detta 2017 när jag började med detta seriöst. Och ändå så går det väldigt långsamt för mig att utvecklas. Mest för att jag tecknar/målar aktivt under väldigt korta perioder med tanke på att stress osv tenderar att förstöra motivationen helt. Men, bättre långsamt än ingenting alls! Huvudsaken är ju att man har kul!

Och så kan jag tillägga att om jag hade talang, eller någon annan konstnär så hade vi nog inte varit så drivna till att spendera så många timmar på övning om det redan var perfekt.

När det är perfekt så är det…ändå lite tråkigt eftersom det är resan mot målet som är det roliga!

  • Redigerat 2021-02-25 19:58 av [EM_L]
Annons:
Upp till toppen
Annons: