Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1476 ggr
Zav
1/17/19, 8:13 PM

Pastellpapper - test

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett tag sedan fick jag ju hem en provpacke med 7 olika pastellpapper :)
Jag tänkte att efter hand som jag provar dem kan jag skriva ett litet omdöme eller så? Vet inte om någon egentligen är intresserad men tänker att det kanske är kul?

Först ut blir Mi teintes touch som jag var extra nyfiken på :)
Pappret känns relativt slätt jämfört med de övriga papperna. Bara pastelmat är slätare (velour är ju mjukare men det är en helt annan sak). Colourfix känns likadant och Soft pastel card känns ungefär lika slätt för fingret men hårdare..om det är logiskt..? Uart 400 och Tim Fisher 400 är båda exakt lika varandra till utseende och känsla innan jag provat pastell på dem, och känns lite grövre än touch och colourfix. Allra grövst av de jag testat nyligen är dock Golden pastell grund.

Nåväl, jag började med ett grundlager på Touchen, mjuka kritor. Upplevde det lite svårt att få dem att täcka jämnt utan att lämna "topparna" i pappret ofärgade.  Smetade först med en stompf, provade med fingret men sen testade jag Sofft verktygen till pan pastels och då fungerade det bäst. Nu målade jag en rätt liten grej, hade nog inte tänkt så mycket på det om jag målat i större format :)
Det gick bra att lägga flera lager och att smeta/blanda. Den håller lagren och färgerna bättre än pastellgrundat papper, något sämre än pastelmat.

Det går att göra fina detaljer, men efter att ha använt pastelmat känns strukturen/texturen lite grov. Jag upplevde att jag brottades lite med det, särskilt när jag ville lägga in mörkare hår/detaljer så kändes det grovt och lite ofärdigt..som om jag inte lyckades fylla pappret trots att jag hade lager under. Detta är säkert en övningssak och påverkas av hur jag arbetar; med antingen mer smetning av de mörka lagren eller mindre Kontrast så skulle det nog inte upplevas som störande. Och hade jag kommit direkt från något annat papper än pastelmat så hade jag förmodligen varit frälst i detta pappret :)
Det vinner över golden pastel ground som jag ändå varit supernöjd med tidigare.

Summan är att det är ett bra papper, det tar flera lager utan problem och är slätt nog för små detaljer. Känns att det är ett sandpapper, men definitivt ett fint sådant. Det håller pastellen ok och om jag vant in mig mer på det så hade jag inte upplevt de små störningsmoment jag kände nu.
OBS detta är ju vad jag tycker och högst subjektivt. Någon som arbetar annorlunda  tycker säkert annorlunda också.

Annons:
Grodan
1/17/19, 9:28 PM
#1

Aw vilken fin niin ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zav
1/18/19, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack :)
_________________________________________
Velourpapper testade jag för flera år sedan. Det är väldigt speciellt, luddigt papper.  Svårt att få detaljer eller flera lager, men när pastellen väl var på plats så höll den rätt bra. Och den luddiga ytan är ju definitivt spännande!

Tyvärr var det störande att behöva trycka för att få ner så mycket färg..kanske mjukare pastell fungerar bättre? Och jag känner mig mest frustrerad över pappret när jag arbetar med det.

Zav
1/18/19, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Golden pastell grund

Detta testade jag innan pastelmat men efter velour. (När jag testar papperna fortsättningsvis kommer jag jämföra både med Goldens grund och Pastelmat… )Det är egentligen inte ett papper utan en gesso man kan måla över vilken yta som helst för att få en sandad yta. Ett prisvärt alternativ för den som har snäv budget eller om man vill testa tekniker.

Ytan är grövre än tex mi teintes touch, och tar många lager med pastell utan problem. Det kan vara lite svårt att få detaljer som inte känns skrovliga och det känns verkligen att man ritar på ett sandpapper. Med bra spets kan man bygga upp detaljer fint också.
Goldens grund tillåter smetning betydligt mer än pastelmat, och mer än teintes touch. Jag upplevde inte riktigt samma frustration med att fylla upp grängen/texturen och fylla i mörkt efter att jag fyllt i ljust, som jag gjorde med Mi Teintes touch. Det var bara att försiktigt smeta ut detaljerna. (Däremot känns mi teintes slätare och mindre slitigt, och den håller pastellen bättre när man är klar så mindre rädsla att förstöra bilden oavsiktigt).

En sak jag gillar med Goldens grund är att jag kan ha den i ett skissblock och så har jag bra pastellpapper där om jag vill. :)

Zav
1/20/19, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Pastelmat.
Detta pappret är speciellt. Om jag inte testat detta så hade jag förmodligen varit mycket gladare för de andra papprena. Jag vet inte hur de lyckas med pastelmat, det är slätt, tar lager på lager på lager i en oändlighet och håller fast pastellen… Det närmaste en logisk förklaring jag kommer är att de har anlitat en trollkarl som läser besvärjelser över varje ark….😉

OK, lite mer objektivt. Pappret är väldigt slätt. Det har mer gräng än kopieringspapper, men känns inte som sandpapper.  Detta gör att man kan rita tunna strck som inte blir korniga.  Jag upplever därför att jag kan fylla i med mörkt efter att ha lagt på det ljusa (jag arbetar från mörkt till ljust för det mesta).
Pastelmat greppar pastellen och håller kvar den. En färdig bild är fortfarande smetkänslig (gnuggar du på den kommer den bli suddig) men inte alls lika mycket som andra papper jag testat. Möjligtvis med undantag för velour.

Den enda nackdelen jag kan hitta är att den greppar pastellen lite för bra.. jag tror tex inte att jag kunnat få en så mjuk bakgrund om jag använt kritor istället för pan pastels. Det hade i varje fall varit väldigt mycket svårare.
Det går att sudda och blanda färgerna, men särskilt i de första lagren behövs en stompf för att riktigt smeta och sudda och man blir ändå inte helt av med "strecket" om man ritat med penna. Fingret gör inte jättemycket nytta. När det är fler lager använder jag ibland fingret för att mjuka till lite väl skarpa Kontraster. (på andra papper behöver jag vara mycket försiktig med det). På denna vargen lade jag grunden i pan pastels, sedan ett lager med svart penna för att lägga grunden i pälsstrukturen. Den smetade jag rätt hårt med stompf, det gjorde jag även på det första bruna lagret längst ner på ryggen för att få det ur fokus. Där ser ni ungefär hur mycket/lite det smetar innan man fyller på med många, många lager.

Pastelmat är nog det allra bästa om man vill rita med detaljer, tex djur och päls. För en mer impressionistisk stil kan nog mer smetvänliga papper vara bättre?

Detta är personlig åsikt. Och självklart kan man skapa fantastiska bilder på andra papper. De jag testat hittils är BRA pastellpapper som tar flera lager och kan bygga upp en bild. Men för mig personligen är pastelmat svårslaget pga sin släta yta i kombination med greppandet av pastellen :)

Zav
1/20/19, 1:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett exempel på vad jag menar med att "greppa" pastellen eller vara smetvänligt. Pappret med 3 på är pastelmat, det andra är colourfix som jag testar just nu. Jag har smetat båda med fingret och ni ser skillnaden i hur mycket pastell som flyttar sig.
I vissa lägen vill jag kunna flytta det, tex i bakgrunder osv, men det blir mer och mer lättsmetat ju fler lager man har, och i slutet vill jag kunna mjuka upp detaljer utan att allt ska bli en suddig fläck.
Colourfix och mi teintes touch är ungefär lika smetvänligt på det jag testat hittils. Golden smetar något lättare.

Som sagt, en bra sak att veta och en av de största skillnaderna jag märkt hittils :)

Zav
1/20/19, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Art Spectrum Colourfix

Jag upplevde detta pappret väldigt likt mi teintes touch. Det greppade/smetade pastellen lika mycket och uppförde sig på samma sätt.

Jag upptäckte ännu en skillnad mellan dessa och pastelmat nu när jag arbetade på underlagen så nära inpå; sandpappren äter pennor men mycket av pastellen blir bara damm. Jag upplever inte alls det på pastelmat, det dammar inte och pennorna håller sig vassa säkert dubbelt så länge.
En annan sak jag försökte beskriva med touch och upplevde nu med colourfix, är varför jag har svårt att jämna till och smeta de mörkare färgerna. När jag använder stompf är det som om jag bara puttar undan dem, och de fastnar inte på pappret. Med fingret går det något bättre, men jag kan inte få riktigt samma precision.
Pastelmat kan vara svår att smeta för att den griper så hårt i pastellen, men de andra papprena är svåra för att de griper för lite..det blir mest murrigt och gryningt. Slät yta får jag eentligen bara om jag mättar pappret helt med pastell på dem. Jag ska visa en jämförelsebild i nästa kommentar.

Hursomhelst, tillbaka till colourfix..jag kan faktiskt inte peka på någon skillnad mellan detta pappret och mi teintes touch. Det tar flera lager, känns relativt slätt och det går att göra fina linjer. Med rätt verktyg går det nog att trycka ner färgen i pappret för att få det jämnt, sofft var bra på det, kanske make-up svampar också? Är man van vid sandade papper eller vanliga släta papper så är de båda säkert tillfredsställande. (Är man van vid att arbeta på akvarellpapper eller kartong, som jag gjorde när jag började, och vill arbeta från mörkt till ljust så blir man nog överlycklig över dessa papper ;) Är alternativet vanliga papper så väljer jag alla gånger något av dessa två.)

Jag valde att göra en mindre bild på en drake. Första intrycket var trevligt, men när det började komma till att lägga på färg och skugga på min skiss fick jag jobba hårt och blev något frustrerad. Jag gillar inte den gryniga känslan jag fick och jag jobbade väldigt mycket för att bli av med den.. men lyckades inte. Det finns kanske en bättre teknik som jag inte känner till? Jag har ändå arbetat med att bygga upp lager som jag brukar.. men kände som sagt att jag mest gnuggade bort pastellen när jag försökte mjuka upp det. (med golden pastellgrund blandar sig pastellen lättare trots att ytan känns grövre) och jag fick inte en så bra grund.
Jag hade inga problem med att lägga lager på lager, och bakgrunden som är rätt ljus är jag nöjd med.

Annons:
Zav
1/20/19, 6:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vad jag menar med att jag inte får bort grynigheten..
Även på pastelmat finns det vissa gryniga detaljer, men där handlar det mest om slarv eller att jag gjort saker i fel ordning och inte velat röra runt för nära redan färdiga detaljer. Eller att jag varit lite lat - det krävs en del jobb att bli av med det men jag upplever det inte som omöjligt. Grynigheten på draken arbetade jag väldigt mycket med att bli av med.

Som nämnts ovan finns det förmodligen någon teknik som kan fixa det här, eller bättre verktyg. Jag kanske borde ha mer pastell i undermålningen utan att vara rädd för att inte kunna måla över?
Jag försökte lägga mer färg på och försiktigt blanda färgerna, men då råkade jag mest gnugga bort dem igen.  Att blanda lite lätt med pennspetsen fungerade hyfsat.
Detta är nog ett mindre problem om jag jobbar med päls..

Jag kommer jämföra hur gryniga papprena är, och då är det detta jag menar :P

Yram_98
1/21/19, 8:53 AM
#8

Jätteintressant läsning. Jag har bara använt mig av Pastelmat men har velat ha annat billigare papper som jag kan rita lite mer oseriöst på. Tycker pastelmat är så himla dyrt.. Ska kolla runt vad de papper som du har skrivit om här kostar så får jag se vad som verkar mest prisvärt :)

Zav
1/21/19, 6:13 PM
#9

#8 Roligt att höra att mina funderingar och tester kan vara till nytta :)

Jag ska kolla smetningen på Golden pastellgrund lite mer, och grynigheten. Minns inte att jag varit irriterad alls på det innan, men har nog inte provat det efter att jag fick tag i pastelmat..  Golden är ju definitivt prisvärt för "mer oseriöst" tecknande.
Jag tror nog faktiskt att om jag tvingats välja något annat än pastelmat just nu, så hade jag valt golden grund. Men behöver testa igen för att kolla så jag inte ljuger nu xD

Har hört att klar/transparent gesso (för akryl) också ska ge en bra yta för pastell som är slätare än golden. Har dock inte provat det ännu men kanske gör det en dag :)

Zav
1/22/19, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

**Sennellier soft pastel card
**Jag gillar detta pappret. Det känns relativt mjukt att jobba med och jag har inte problem med grynighet som jag haft med touch och colorfix.

Det greppar inte pastellen särskilt mycket utan smetas väldigt lätt. Det gör det lätt att blanda färger men också lätt att smeta ut bilden oavsiktligt.
Det tar många lager men jag upplevde att det blev mättat och slutade ta emot lager i slutet, vilket jag  hitills inte upplevt med touch, colorfix eller pastelmat. Det känns som att Golden grunden kan ta några fler lager, men jag har upplevt att den "tar slut" också.

Kombinerade att öva på ansikten och hudtoner med att testa pappret :)

Agda
1/23/19, 7:22 AM
#11

Jättekul att du delar med din av dina upplevelser av de olika papperssorterna, för mig som nybörjare är det väldigt intressant att läsa. Har själv inte testat touch papperet än, ska försöka hitta någon bra tutorial att följa (för mig som är grön så känns det tryggare att följa en tutorial än måla efter foto första gången, det känns som lite för dyrt papper att riskera ett misslyckande på😉).

Kanonfina teckningar!

Zav
1/23/19, 7:34 PM
#12

#11 Tack :)
Jag är själv "nybörjare" inom pastell… har gjort några porträtt  för flera år sedan på vanlig kartong, sen vid 2015 ca provade jag velour och ett sandat papper, sen uppehåll och nu denna omgången. Men mitt totala antal pastellteckningar i min livstid ligger nog under ca 20 stycken så känner mig som nybörjare :P

Jason Morgan har en del youtube tutorials med pastell :)
Du kan ju alltid kalkera/trace linjerna efter ett foto och arbeta utifrån det så.  Touchen tog lager rätt så bra, så det går att jobba med lite mörkt först och sen måla ljusare ovanpå. Men håll de understa lagrena så tunna som möjligt..

Agda
2/15/19, 11:40 PM
#13

#12: Jag är ganska grön med färger överhuvudtaget, att rita i gråskala med blyerts går bra men att förstå färger och välja rätt färg har jag alltid haft problem med, det är som en kod - men nu känns det iallafall som jag är på rätt väg för att knäcka den.

Tack för tipsen!

Annons:
Zav
2/16/19, 9:15 AM
#14

#13 Färger är svårt..jag fick min grund i färghantering digitalt när jag lekte med photoshop.  :)

Zav
2/17/19, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu har jag testat det näst sista pappret, Uart 400 :)

Gillar definitivt att arbeta på detta. Inga problem med grynighet, smetade/greppade pastellen rätt så lagom och inga problem att lägga flera lager.
Det blev lite damm, men det har det blivit med alla papper utom pastelmat och velour. 
Det var lätt att få dit detaljer och jag kände inte att jag behövde kämpa med något. Jag kan absolut rekommendera det här pappret :)

Den här bilden är mycket mindre än de andra, det påverkar såklart grynighet/storlek på porer och detaljer osv. Och tyvärr fotad i lite dåligt ljus.

[EM_L]
2/19/19, 11:36 AM
#16

#15 Men vilken söt liten en!

Upp till toppen
Annons: