Annons:
Etikettmaterial-och-teknik
Läst 953 ggr
IceTee
2019-03-26 14:25

Polychromos vs. Caran d'Ache Luminance

Jag använder nu polychromos för mina realistiska porträtt och är relativt nöjd. De ger mycket färg och jag tycker om variationerna i nyans samt känslan av att hålla i dem. Men man måste jobba en del för att få färgen jämn och slät. Har hört att Caran d'Ache inte har det problemet (men att de istället inte är lika vassa) då de består av mjukare material. Vax istället för olja, har jag för mig?

Någon som testat båda? Polychromos är ju inte billiga med 19kr/pennan, och Caran d'Ache kostar 29kr/pennan (!!). Är de så mycket bättre att det är värt?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Derrtag
2019-06-19 19:26
#1

Hej! Jag svarar kanske lite sent, men jag har båda pennorna! Det finns definitivt en skillnad mellan dem! Caran D'Ache är väldigt mjuk och lätt att blanda, men trots det kan man vässa det relativt vasst (till skillnad mot den också vaxbaserade Prismacolor från USA) Det finns inte lika många färger som Polychromos har, och sortimentet fokuserar mest på naturliga färger som brun, gul, vit, grå. Polychromos har några fler starka färger (t.ex rosa ) Däremot har Luminance mycket bättre täckningsförmåga - det behövs 3 lager med Polychromos för att få samma resultat som ett lager med Luminance. En annan sak som är bättre med Luminance är att det är så mycket enklare att rita med en ljus färg på en mörk! 

Jag skulle säga att Caran D'Ache är verkligen värt det om du ritar mest porträtt då de är så släta och täcker så bra. Bäst är det dock om du kombinerar de med Polychromos! Rita bilden med Caran D'Ache och lägga till små detaljer med en supervass Polychromos = perfection:)

(ps: det finns även en som heter Caran D'Ache Pablo, där finns det set med 120 pennor. De är mjukare än Polychromos men hårdare är Luminance har jag hört)

IceTee
2019-06-27 17:22
#2

#1 absolut inte för sent! Alltid trevligt med svar och tips🙂
Jag har redan en ganska trevlig uppsättning polychromos med "lagom" många färger (eller ja, kan man någonsin få nog med färger?)
Då kanske jag ska se över att önska mig lite Caran D'Ache. Tack så mycket för svaret 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: