Annons:
Etikettallmänt
Läst 363 ggr
Surpan
2019-09-17 12:03

Hjälp med akvarell

Jag behöver verkligen hjälp nu. Jag målar akvarell med Winsor & Newton Cotman, men när jag målar större områden och bakgrunder så krakelerar och spricker färgen? Upplever det som att det händer oftast när jag lägger ner mörkare färger och speciellt med Ultramarine och Lamp Black. Det blir aldrig jämt och fint hur jag än gör! Är det pappret som är felet? Eller min teknik? Börjar få panik på att aldrig lära mig grunderna och komma vidare… Funderar kraftigt på att byta medium.

/Surpan

Annons:
Agda
2019-09-18 18:02
#1

Är inte så jättekunnig, men jag undrar om det kanske är granulation du råkar ut för?  Googla på granulation watercolor så får du upp en del bilder och länkar.

Gällande papper så har det gått bäst för mig när jag målat på arches (varmpressat), jag hade mycket problem innan när jag testade billigare papper utan bomull (de var inte så roliga om jag behövde många lager färg).

Sedan får man också tänka på att akvarell är ett levande material med egen vilja, så ibland blir resultatet inte riktigt som man hade velat 🙂

Surpan
2019-09-18 19:47
#2

Exakt det verkar det vara ja… Attans. Kanske blir bättre på ett slätare papper alltså? Jag tycker verkligen inte om effekten.

/Surpan

Upp till toppen
Annons: