Kan inte teckna proportionerna så bra
Hur lär jag mig att teckna så hela objektet kommer med? KOlla in denna bild så förstår ni vad jag menar. Objektet jag tecknade av får plats på ett A4 men inte min. 😕
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Originalet hittar ni här.
http://www.wikidino.com/wp-content/uploads/Triceratops-hugemistakes.jpg
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Nu har jag aldrig hållt på med teckning, men kan du inte sätta ut referenspunkter innan du börjar? 🙂 T.ex. var mitten är, var på pappret ögat kommer hamna, var varje ben går, ryggens högsta punkt etc. och sen utgå från det när du ritar resten?

Mvh Stephanie 

Hur gör man sånt? (okunnig)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag brukar först skissa lite slarvigt så det blir rätt storlek på objektet, så att jag vet att den får plats på min teckningsyta. Sen ritar jag det finare o starkare linjer osv 🙂
Har också haft detta problemet när jag målat
//Joanna
Okej. Jag är lite hårdhänt för jag får inga tunna ljusa linjer när jag tecknar upp första gången. Jo kanske de första strecken men sen blir det inte så bra. 😕
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Du kan alltid sudda 🙂
Suddet är min bästa vän när jag ritar
//Joanna
Hittade annars en artikel här på forumet 🙂
Inget sätt som jag använder då jag gör på mitt sätt men det kanske fungerar och tänk på det behöver inte vara perfekt varje gång sålänge kanske 1 liten sak på hela teckningen är bättre på nästa teckning
//Joanna
Suddar jag så blir det fula streck och inbuckningar i pappret.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Då får du nog träna på att "skissa" mjukare, typ impulsiva tunna sträck som inte gör något om man gör fel för man kan sudda det.
eller att skaffa en mjuk blyerts
I ett blyertsset är det ljusa men hårda pennor till mörka men mjuka pennor
2H - HB - B - 2B - 4B - 6B
Hårt men ljust -> mjukt men mörkt
Finns i mitt lilla set från faber castell HB är det vanliga blyerts som finns i gula blyertspennor oftast
//Joanna
Hårdheten vet jag. Hihi.
Gillar inte att teckna med de mjuka för de blir så mörka utan jag brukar teckna med 4H för att strecken skall bli ljusa som möjligt.
Dinosaurien där uppe är först tecknad med 4H så jag får ljusa streck och sen tog jag FB att göra konturerna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Men om man trycker med de mörka blir det ju inga inåtbucklingar när man suddar som det blir med en hård penna
//Joanna
Jo det blir det. 😛
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Om du börjar med att rita en ram innanför pappret, så att du får en mindre yta att jobba på kan det vara lättare att se hur du ska placera objektet.
Annars brukar jag göra som #2 sa, referenspunkterna behöver inte vara exakta, bara något som du kan hålla dej innanför så att du inte försvinner utanför pappret 😃
Skickar med en skiss som förklarar lite, är så svårt med ord. Hoppas du kan läsa min text, säg till om du inte kan så översätter jag.
Om ramen: Om jag ska göra en bild som ska täcka 90% av pappret brukar jag rita en ram ca. 1-1.5cm innanför pappret
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Ser bra ut. Tack. 🙂
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#0 Använd tummen på pennan och mät originalet efterhand du tecknar, ungefär som man brukar visa på film hur konstnärer gör när de målar av något.
🙂
Bra idé det med. :-)
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Skissa och kladda så hårt du vill, använd flera papper tills du får proportionerna rätt. Sen tar du ett nytt fint papper och lägger över den som blev bäst och kalkylerar av 😉
Om pappret är tjockt kan man ställa en lampa på golvet och ta en glas eller plastskiva och lägga mellan sig och bordet så det lyser igenom. Eller helt enkelt sätta upp allt mot ett fönster!
I skolan hade vi ett ljusbord. Så jag saknar det!
Vad jag brukar göra är att rita ett skelett, som består av bara linjer med bollar i alla leder. Det brukar ge en ganska bra idé om hur allt kommer att se ut proportionsmässigt, det tog mig ett tag att lära mig detta men jag studerade människoskelett och hur det ser ut när människor går och står. Det enda rådet jag har egentligen är att prova dig omkring och se vad som funkar för just dig. Alla ritar och målar olika, och har olika tips och tricks! Prova dig omkring, det värsta som kan hända är att du blir missnöjd med teckningen och får börja om!
Hoppas detta hjälper! M.V.H Ireland
Ett tips är att använda en hård penna när du skissar.
Portal Is Love, Portal Is Life.
Har 4H närjag skissar. :-P
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Du kan ju också prova att rita upp ett rutmönsket på originalbilden och sedan ett likadant rutmönster på ditt papper, så kan det vara lättare att bara fokusera på en bit i taget och lättare att hålla sig inom rutorna. :)
Träna på att hålla pennan löst så spetsen knappt nuddar pappret och gör referensstreck på hur bred och hög du vill ha den, vart benen ska börja, vart huvudet ska börja osv. "rama in" vart du vill ha det hela med andra ord, bara rutor och boxar och annat du kommer på. Sedan börjar du där du känner att du vill börja och gör en lätt skiss (löst löst, lättare att sudda) sedan då du har en bra skiss kan du fylla i hårdare :)
Men träna på att bli mjukare i händerna! :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Har det även någon betydelse att jag vässar vasst på pennorna? Hur ser ni strecken sen när ni skissar löst? Jag har svårt att se så det kanske därför som jag tar i lite mer?
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#23 Det kan säkert vara därför som du tar i lite mer. Se till att du har en bra ljuskälla så att du ser linjeran så bra som möjligt utan att behöve trycka för hårt. Om du helst vill ha en välvessad/tunn spets på pennan när du tecknar kan jag rekommendera att prova en 0,3 stiftpenna, de är helt underbara! :)
Är en bordslampa bra ljuskälla? Oj 0,3 i stiftpenna, det var något nytt för mig. 😛
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag brukar ta löst flera ggr tills det syns :)
Okej.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Enklast är nog att ta ett papper och en penna och bara leka lite, testa och försöka och se vad som du är bekväm med :) Stödlinjer är en sjukt bra hjälp i proportioner. :)
Skall testa.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#23 Mjukare penna än 4H = lätta streck syns.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#25 Vad som helst som gör att du får ljusare och ser bättre är en bra ljuskälla! :)
Ja det glömde jag ju! lägg pengar på skisspennor, älskar min 6H!