Måla med olja
Jag ska måla en tavla med olja vilket jag aldrig tidigare gjort. Och därför skulle jag behöva lite tips på vad man ska tänka på osv. :D
-' Rebecca Johansson
kom ihåg lager på lager, arbeta för snabbt och det blir bara massa kladd. en vecka emellan typ
ska du använda ägg tempera?
Jag ska göra det i skolan och har aldrig gjort det förut så jag är helt lost. Men ska man måla de olika nyanerna på varandra med en veckas mellanrum?
-' Rebecca Johansson
beror på hur man gör , jag gjorde skikt måleri och det måste man vänta.
om du ska måla tex bakgrund först för att sedan lägga dit en människa eller så kan det vara bra att llåta det torka så inte färgerna blandas på oönskat vis
Okej :) Men är det lätt att måla över med oljefärg?
-' Rebecca Johansson
Du har väl arbetat med akryll förr?
det är ungefär likadant, rätt täckande färg- men torkar långsammare
Nej, dessvärre inte. Är lite newbie, tecknar mest.
-' Rebecca Johansson
- tar fram piskan - bara ta och börja xD
nämen, akryll är jättebra. Man kan använda det som olja om man vill, och det går att späfda ut med vatten :3 så du kan använda det som vattenfärg nästan då
Okej, men jag tror att jag ska använda olja ändå xD
-' Rebecca Johansson
Jo det fattar jag men jag menar det är något som är värt att testa xD
Ja det verkar väldigt kul :D Men jag skall alltså måla bakgrunden, och sedan vänta en vecka innan jag fortsätter med porträttet? :)
-' Rebecca Johansson
ja det är mitt tips, ELLER att du grumndar med akryll och sedan olja ( det går fortare )

Olja är skitkul att måla med, men testa att "grunda" med akryl, alltså måla första lagret med akrylen så kommer man igång lite snabbare och duken lyser inte igenom lika mycket.
Oj, nu såg jag Zolah´s svar.. :D
Oljan tar ett tag att torka som sagt, efter några dagar så byter den konsistens och kan vara lite lättare att arbeta med, så måla försiktigt och i lager som de har sagt redan också :)
Lycka till!
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Jag har prövat för första gången nu. Han inte att måla så mycket, bara bakgunden. Men jag märke hur svårt det var att måla detaljer :o
-' Rebecca Johansson
Jag har precis också börjat måla med olja för första gången.
Om att måla detaljer med olja, det håller jag med om att det är svårt. men det gäller nog bara att man testar sig fram tills man funnit den teknik som krävs för att lyckas. Just nu har jag iaf bara hunnit måla två lager på min oljemålning.
hela ideen med olja igebntligen är ju att man inte ska stå så nära, om man ska arbeta med detaljrika bilder bör man testa nåt annat medium :) eller köra eggtempera först
#15 Vad är eggtempera och vad har det för egenskaper?
hmm, eggtempera är en slags vit färg som man blandar ihop innan.
steg 1 ; grunda duken med en akryll färg, vanligast är väl mörk grön iafl där jag lärde mig
steg 2: ta eggtemperan och börja måla en bild med den
steg 3: blanda ut oljefärg med olja och sedan lägg på tunna lager, använd eggolje tempera om du behöver ljusa upp olika partier.
det där är i korta drag vad man gör, man kan köpa färdigblandad tempera i affären. eller om man vill ha billigare alternativ kan man måla med vit akryll på samma sätt och sedan använda utspädd akryll färg
okej:) tack för beskrivningen:)
jag håller med om ingen stress.. men nyanserna kan vara delvis bra att blanda utanför pappret men smälta ihop dem på..
Gud vad bra jag stavar…