Teckning iFokus

Teckning

Etikettdigitala-ritprogram
Läst 1028 ggr
valorous.kid
0

Photoshop-vilken?

Hej! Jag älskar att rita, speciellt digitalt :) Använder just nu Gimp men det är jättedåligt tycker jag… vill sååååå gärna ha Photoshop, men jag undrar: vilken version är bäst för tecknande? CS, Elements…? Jag har redan photoshop elements 11(?), fick det med min Ritplatta, men det tycker jag inte alls om :/ Fick prova CS6 av min kompis, riktigt bra :D Men så himla dyrt bara!! Det får gärna inte kosta hur mycket som helst :/ Kan man liksom, köpa det. Så att man betalar en gång så är det klart, kostar Inge mer? Eller måste man betala xxx kr i typ månaden? Vääldigt tacksam för svar :) (Fyller snart år, mwahahahaha!)

Zabbio
0

Elements är ju en nerbantad version av ''riktiga'' photoshop :)

Du kan antingen prenumerera på photoshop och betala per månad, eller köpa det och ha det för alltid. Fördelen med prenumerationen är att du alltid har det senaste.

Om du studerar och har CSN kan du köpa  Photoshop med ca 80% rabatt. Då handlar det om ett par tusen istället för tiotusen. Fast det gäller nog bara den engelska versionen tror jag.. å andra sidan är de flesta handledningarna online på engelska så det behöver inte vara fel.

Har du windows så finns Artweaver som alternativ till Gimp. Det är gratis.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Sodaduck
0

Jag själv har Photoshop Elements 4.0 och jag tycker det fungerar utmärkt att rita i.

Som ovanstående har skrivit så har Elements inte alla möjligheter som CS har. Men jag har testat senaste CS-versionen och för mig är det ingen större skillnad att rita i CS och i Elements. Sen har ju inte Elements verktyget Pen Tool, och då kan ju CS vara en fördel om man vill använda det verktyget när man ritar (själv har jag inget behov av pen tool).

Men det är nog en smaksak.

Min blogg: linaspyssel.blogg.se :)

valorous.kid
0

Okej tack :) Hur mycket kostar det att KÖPA CS? :3

Sara FE
0

På Adobes sajt kan man numera bara köpa CC, den senaste versionen, för 212:79 kr/månad (bindningstid 1 år). Jag ser faktiskt inte att man kan köpa hela det programmet på en gång på deras sajt längre.  #1 Var hittade du alternativet att köpa hela programmet istället för att betala månadsvis?

Du kan jämföra priser på tidigare versioner från andra butiker på t ex Pricerunner. På MacStore kostar CS6 9.275 kr.

Zabbio
0

#4 Har inte kollat på sistone men det har alltid gått att köpa programmet förr.

Kollade igen, för studerande och lärare går det fortfarande att köpa PS CS6 för 2 829kr.

Sara FE
0

#5 Jo, men de verkar ha ändrat på det nu. De lär ju tjäna mer på prenumerationer. ;)

Jag ser bara Elements för 949:40 på listan för elever och lärare, inte hela programmet. Har du möjligtvis en länk? Det har blivit lite krångligt att hitta på Adobes sajt…

valorous.kid
0

Mamma förslog Lightroom men det går inte att rita i va? Om det går, hur är Lightroom att rita i?

Sara FE
0

#7 Det verkar som om det bara är till för fotoredigering:

Adobe Photoshop Lightroom 5 (kolla "Funktioner")

====================================================================================================================

Vad är Adobe Photoshop Lightroom?

Edit: Ojdå, det blev visst lite stort när jag kopierade, och jag ser ingenstans där jag kan ändra det…

Zabbio
0

#6 Ja, letade upp det, tappade bort det och fick leta en halv evighet till innan jag hittade det för att se priset igen.. 

Väldigt rörigt.

https://www.adobe.com/se/products/catalog/cs6.edu._sl_id-contentfilter_sl_catalog_sl_education_sl_creativesuite6.html

Sara FE
0

#9 Tack! :) Tror att de vill "tvinga" så många som möjligt att prenumerera, annars borde ju valet att köpa hela programmet finnas överallt där prenumerationspriserna finns.

Sara FE
0

Ah, nu hänger jag med. Gamla versionen, CS6, går att köpa. Den nya versionen, CC, går bara att prenumerera på:

"CS6 eller Creative Cloud? Om du vill ha de senaste versionerna av favoritprogrammen – till exempel Photoshop CC och Illustrator CC – gå med i Creative Cloud. Om du föredrar den föregående versionen, CS6, kan du köpa den här."

Edit: Bara för studenter och lärare, ej för vanliga dödliga…

Zabbio
0

#11 Jo, precis.

Tror jag får ta och köpa CS6 innan de tar bort den också…

valorous.kid
0

Det lutar åt en prenumeration :) CS6