Rena Ut-linjer (Photoshop)
Tecknar du Digitalt? Tecknar du med ut-linjer?
Här kommer ett litet tips och tricks till er som kanske ritar en mer tecknad stil och vill ha släta rena fina linjer.
Det är alltid bra att teckna för hand även när man tecknar digitalt. För desto mer man tecknar för hand desto säkrare och slätare blir linjerna. Men det är kanske inte alltid man har en Ritplatta eller känner sig bekväm med den än.
Så här kommer en (visserligen gammal) tutorial som jag gjort om hur du gör linjer med Pen Tool i Photoshop.
--------
Jag vet inte om det är någon som är intresserad av den här tutorialen på detta forum. Men när jag ända var här och laddade upp så kunde jag lika gärna slänga in den här med.
Du får nog länka till antingen bildens URL på DA, eller till DA sidan :) Bara markera bilden och lägg till länk på ikonen i toppmenyn.
Tyvärr blir den för liten för att kunna ses här annars.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Oj då. Här har ni länkarna då ^^.
Ut-linjer:
http://fc01.deviantart.net/fs32/f/2008/232/3/9/OutLine_Tutorial_by_Choiicho.jpg
Färg:
http://fc01.deviantart.net/fs32/f/2008/232/2/f/Coloring_Tutorial_by_Choiicho.jpg
Tack! Bra tutorial :)
Tack! :D
Nice! :D
Riktigt häftig bild också. Snyggt jobbat! ^^
Hur tyckte du att det fungerade då? Var den lätt att följa?
#7 Tack :P
Jovisst, det var enkelt att följa.. fast dels är jag ju van vid engelska och dels kunde jag redan använda pennverktyget :P Lärde mig dset innan jag köpte Ritplatta. Men där var ett par tips jag missat också så lite nytt lärde jag mig :)
Choiicho, vad tar du för beställningar?? Kommer få hem 2 bengalkatter nu september, oktober och jag undrar om de skulle kunna få dom i tecknat format
då menar jag inte att du ska teckna dom exakt så de ser ut utan gör en egen verision av hur dom ser ut 
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Jag brukar ta några hundralappar. Beror på vad det är och hur mycket tid jag måste lägga ner på bilden. Men de skulle gå runt 400 snåret skulle jag säga. Då kan du få en enkel bakgrund till de. :) Behöver lite foton på dem och se om dem några speciella drag. Så kan vi göra dem till tecknade versioner ;). No problems
Bra! :D
Men måste bara säga att bilderna går utmärkt att se med högerklick "visa bild" och zooma in.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Va bra! :D
Ska väll göra en svensk version vad det lider. :)
Superbra tutorial! Jag lider av "skakande-hand"syndromet varje gång jag ska försöka mig på att göra snygga linjer i Photoshop. Kände inte till den där fiffiga funktionen med pennverktyget.

Coolt.
tyvärr har inte jag photoshop men jag tror att den kan vara mycet andvändbar för folk som har det.
Portal Is Love, Portal Is Life.
Snyggt!
Synd att man inte kan göra såna linjer i GIMP :(
#25. Tror Gimp har ett auto funktion, en inställning i pensel verktyget som typ stabiliserar penseldragen, men jag kan ha fel.
Ingen aning :/
Grym tutorial. den ska jag testa på hemma! :)
Gört! ;D
Köpte en Ritplatta en gång, satt i två timmar och var så inne i det att jag glömde spara och Whoosh, strömmen gick. Var förbannad i säkert två månader och vägrade röra ritbrädan. Flyttade och sen var den trasig. *suck*
Denna tutorial har gett mig vilja att köpa en ny och försöka igen. Hade skitkul dedär två timmarna. :) Speciellt eftersom man som vänsterhänt har svårt att rita med musen och gnider ut alla linjer så hela handen och hela pappret blir grått om man ritar för hand. *dubbelsuckar*
Superbra tutorial! :D
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#25 Det har gimp!
Den ser ut som en gul penna med ett streck bredvid. Klicka på den eller klicka bara på "B"
Du klickar en gång och sen en annan gång fast den andra gången håller du inne och drar den.
Eller så klickar du en gång sedan en gång till och sen klickar du och håller inne och drar på strecket som nu finns där.
Sen när du vill skapa en linje så klickar du på Edit -> Stroke Path
Och väljer antingen "stroke line" eller "stroke with paint tool"
Vill du har fler linjer så du inte behöver göra en linje och sen gå till edit -> stroke hela tiden för varje linje, så gör du din första linje och sen håller du in SHIFT och klickar där du vill att den nya linjen ska börja. Sen släpper du shift och gör som innan, för att börja en ny linje så klickar du någon annan stans medans du håller inne SHIFT.
Oh, det här måste jag prova! Tack för tutorialsen! :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
. Menmen jag är bra på andra saker istället, förhoppningsvis(!)
.