Teckning iFokus

Teckning

Etikettövrigt
Läst 1607 ggr
Gerro
0

PANIK den funkar ju inte...

Asså får panik!
Fick min kusins Bamboo CTH-670 idag & kopplade in den i min brors dator som har Windows 7. Den är för vänsterhänta & ska funka till Windows & Macbook som min kusin hade.

Kopplade in den & försökte att rita i gimp. Men pennan funkar inte.. Får verkligen damp. Men när jag använder fingrarna så funkar den.

Jag förstår den inte alls & jag skulle behöva lite hjälp & tips..
Och hur i hela friden får jag pennan att fungera? Och vad kan felet vara?

Min kusin hade den somsagt på sin macbook & använder också gimp, och då funkade pennan och allt…

Snälla hjälp..

Gerro
0

Snälla någon?
(Förlåt om jag masar men har panik.. Håller på med en grej som ska vara klart så snart som möjligt)

choiicho
0

Pennan kanske går på batteri? Vet inte har aldrig haft problemet innan. Har du kallibrerat plattan till din dator osv.

lili3337
0

Jag har hört att Wacoms ritplattor funkar bäst i Photoshop. Så kan det vara så? Själv har jag både Gimp och Photoshop men aldrig rört Gimp sen jag fick ritplattan. Eller jo, jag prövade i Gimp första dagen jag kopplade min Ritplatta och det funkade ju helt bra 🤔 Själv är jag ingen expert så jag går kanske åt skogen…

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Gerro
0

Jag vet faktiskt inte.. Kan inte hitta typ en öppning eller något :/
Ingen aning? Hur gör man för att kallibrera den till datorn?

Jag vet inte. För min kusin använde sig som sagt av Gimp på sin dator.

jossa5
0

Har du provat att starta om datorn?

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Lilyz]
0

Har du någon programvara till den?

Här finns lite drivrutiner: http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=en&pid=29&gm=2

Gerro
0

Ska testa det!

Vet inte vad det är :P
Vad gör drivrutinerna?

[Lilyz]
0

#6 För att saker man kopplar till datorn ska fungera korrekt måste man oftast installera drivrutiner för dom :) Dock har jag ingen aning om vilken det är du behöver… 

Programvara brukar man få med på en cd-skiva, eller jag fick det iaf, men vet inte om man måste ha den installerad…

Gerro
0

Okej tack så mycket! :)
Ska höra med kusinen om hon kanske har kvar skivan!

[Lilyz]
0

Annars kan du prova gå in på denna länk: http://www.wacom.eu/index2.asp?lang=en&pid=29&gm=2 och installera den som finns under "LATEST DRIVER FOR BAMBOO PEN & TOUCH / BAMBOO FUN" och den som är för Windows. Det är från Wacoms egen hemsida så är ingen fara att ladda ner därifrån :)

Gerro
0

Okej tack jag ska testa det! :)

jossa5
0

Starta om datorn har hjälp mig många gånger! Inte bara när ritplattan har strulat. Den har faktiskt gjort samma sak som för dig, funkar att dra med fingret, men inte med pennan.
Och det även fast jag hade drivrutinerna installerade. Om jag minns rätt så hade jag bytt plats på usb-kontakten, och då tyckte datorn att "Nähä, du har inte gjort rätt." :S

Mvh,

Gerro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte att ladda ned drivrutinen & det funkar inte att öppna!
När jag klickar på filen så att jag ska installera så kommer den här saken upp.

Ska testa det!

[Lilyz]
0

Okej då vet jag inte, är ingen expert utan försöker hjälpa bäst jag kan… ett annat tips kanske är att mejla Wacom eller skriva på typ ett dataforum?

Gerro
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SÅ! Nu funkar pennan :)
Laddade bara ned drivrutinen på nytt. Tack för er hjälp :)
Men har bara ett nytt problem haha.. När jag drar pennan på plattan i gimp så kommer den här saken upp..

Vet liksom inte hur man ritar ^^'

jossa5
0

#15 Har du provat att välja rit-verktyget först? Ganska simpel sak, men ibland missar man det! xD

Mvh,

Gerro
0

Haha nej den här gången så kom jag ihåg det ;)
Asså om jag försöker att rita så blir det bara en prick där jag började sträcket. Sedan så kommer den där fliken eller vad man ska kalla det upp när jag släpper pennan från plattan.

jossa5
0

#17 Haha, vilken tur då! ^^

Låter som att din penna fungerar som ett dubbelklick eller liknande då. Så det är nog nån inställning du måste göra på ritplattan. Tror jag…

Mvh,

Gerro
0

Okej, vet du hur man ändrar det..? ^^

jossa5
0

#19 Näe, tyvärr.. Har inte hänt för mig, så jag har ingen aning faktiskt. :/

Mvh,

Gerro
0

Okej tack ändå :/

CamillaS
0

#15 Det där problemet hände för mig med fast i photoshop.
Fick du med något program till pennan när du installerade drivrutinerna?

Gerro
0

Det vet jag faktiskt inte?
Är inte så duktig på datorer & jag förstår att det blir svårt för er att hjälpa mig när jag inte fattar något..

Testade i Paint & då gick det. Men det är bara i gimp som den satans "fliken" kommer upp..

CamillaS
0

#22 Ja det är ju lite svårt att hjälpa till eftersom vi inte sitter framför din dator och jag är absolut sämst på att förklara. Hmm… Kanske det lättaste är om du frågar din kusin om det finns någon cd skiva till den.

Gerro
0

Ja okej jag ska göra det.
Ååh vill ju börja rita… Så sjukt frustrerande..

Tack för er hjälp iaf..!