Trädlevande kanin?
YAY!! jag älskar att fantisera om hur olika djur skulle leva i annorlunda miljöer! Din kanin var ju skitcool!
Portal Is Love, Portal Is Life.
tror du inte att det skulle vara mer grip klor på frambenen eller små 'händer' ? eventuellt sporrar på bakbenen?
och yes, det är skit kul med sådana här saker, jag har gjort en egen alien med tillhörande biologi ;3
ÅÅ vad fin
:)
Funderade på ''händer'' fram, men då skulle det bli väldigt lite kanin kvar över den. Den har istället små, sylvassa klor som den kan kila in i barken på träd och hålla sig kvar med. Liksom mark-kaninerna tar den sig fram med kraftfulla språng av bakbenen och behöver mest frambenen för att hålla balansen när bakbenen är i luften :)
Svansen kan gripa tag i grenar osv för att balansera (är för klen för att hänga sig i, men ger gott stöd) och baktassarnas tår och klor är ganska rörliga :)
Hur skulle sporrar på bakbenen hjälpa? Den har liknande ''tummar'' på baktassarna. Har försökt illustrera det på den bortre tassen :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Fasen att det inte går att köpa gamla gamla böcker, finns en på biblioteket som har en massa påhittade 'fungerande djur' och den är bara bäst att kolla på!
Sporrarna skulle hjälpa att klättra på stammar etc, då djuret lär vara i behöv av detta för att ta sig upp i träden.
men om frambenen används endats för att hålla ballansen, kanske den inte behöver några? om den utvecklats för att sprinta med bakben och att hålla fast sig med svansen så kanske dom devolverar ännu mer eller försvinner helt?
Det jag tänkte med händer var då jag i tanken gjorde en jämförelse med råttor, varför dom har framhänder etc.
ska kanske markera att jag inte tycker bilden är dålig men jag älskar att fiffla med snack om evolution och ' vad händer om… ' :)
Fast den sätter frambenen mot stammen för att hålla sig uppe medans den har bakbenen i luften :) Kraften i språnget gör att det inte behövs mycket för att hålla sig kvar när den sprintar uppför stammarna.
Svansen är rätt så svag, mer ett stöd än en extra hand. Kan möjligtvis användas som extra grepp om den lutar sig ut på en gren för att ta en frukt eller nåt :P
I huvdsak hålls den fast med de starka klorna och tårna på bakfötterna.
Din sporre är inte samma som min tumme då?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
hahaha gud vad söt XD
Putt!
Portal Is Love, Portal Is Life.