Rita eller teckna
Var går gränsen mellan att rita och teckna? Eller finns det en gräns? Kanske det är samma sak? Diskutera i tråden. 😃
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
samma sak för mig, om det hade stått rita och skissa hade jag kunnat motivera vad jag tyckte :)
Jag tycker att rita=måla vackra porträtt av ex människor eller natur. Och teckna=måla lite fantasy, färgglatt och lite övernaturligt kanske:)
För mig är teckna när man ritar lite finare med blyerts eller färgpennor. Rita är något som dagisbarnen gör. Måla är med material som akryl, vattenfärg och olja.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag tycker samma som #3 :)
Tycker också som #3. :)
Håller med #3!
http://ask.fm/JessicaReips
för mig känns det konstigt att skilja på teckna och rita, det är lite samma sak… enda skillnaden jag kan tänka mig är att man säger det mer 'proffessionelt' genom att säga att man tecknar saker. medans rita är mer 'hobby/amatör' .
Men rita och måla, är ju helt olika saker. Måla gör man med färg, mer 'heltäckande'.
Vad står förresten i ordböckerna? kan vara kul att kika :3
Måla tog jag inte ens med eftersom jag vet vad det innebär utan skillnaden mellan rita och teckna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
men det var andra som hade skrivit
Rita tycker jag är att man skissar/ritar lite proffsigare och teckna tycker jag är att man tex. färglägger i en målarbok :P
För mig har alla tre begrepp - måla, rita, teckna - exakt samma innebörd.
Ingen skillnad för mig 🙂
Teckna = skissa i ett block och kanske göra lite skuggor med blyets.
Rita = måla mer noggrant och på ett papper, i färg.
//Flöffo
Intressant att nästan alla har olika åsikter om detta.👍
Teckna: "skissa fantasy/overkliga bilder"
Rita: "försöka rita av ett speciellt motiv"
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Teckna: proffsigare ord för rita.
Oj detta var ju en jätte rolig diskussion. 😃
Jag anser att Teckna är nått man gör med enkla medel, tex. blyers, kol, pastell, kritor, markers, eller som i våra moderna dagar på datorn. Allt det som inte är målarfärg. Motivet känns som att det ska luta mer åt det tecknade hållet. Men att säga att man "tecknat" ett porträtt låter ju inte helt fel i öronen. Fast då föreställer jag mig typ en karikatyr. Då det känns som att man hellre ska Måla ett porträtt istället för teckna ett. Trots att jag vet att det flesta som gör porträtt sällan målar (om inte på datorn förstås). Men de för mig känns mer som ett skissat porträtt.
Rita känns mer som ett barnsligare ord för teckna. Det håller jag med om där. Kan inte riktigt sätta fingret på själva skillnaden.
Jag menar, om en vuxen ritar likadant som ett barn, kallar man det då att han/hon ritar då? Och ett barn som ritar likar bra som ett proffs, tecknar hon/han då helt plötsligt istället för att rita?
Men man frågar ju aldrig sin kompis om hon/han vill komma över och "teckna". Då säger man ju faktiskt "rita". I alla fall jag.😛
teckna är bara ett finare ord för rita ..
Gud vad bra jag stavar…
Rita: Någonting ett barn eller en amatör gör.
Teckna: Någonting man gör med noggrannhet, medelst pennor av olika slag.
Måla: Någonting man gör med målarfärg av något slag: akryl, olja, vattenfärg…
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hm… Att teckna är för mig att använda blyertsh, kol, eller färgpennor. Mer noggrant kanske…
Portal Is Love, Portal Is Life.

Hej hopp, slänger mig in i diskussionen helt ny på sidan (eg i ett annat ärende och letar efter info om vattenfärgspennor)! 😎
Arkitekter/konstruktörer ritar väl? Inte tecknar de hus/flygplan? Så jag är inte så säker på att rita är en enklare variant av teckna? Jag tror att det helt enkelt är en mer barnvänlig beskrivning av samma sak, eller?
Ungefär som hunden - vovven, katten - kissen
Så skulle jag inte tolka det. Vovven och kissen är en "förlöjligande" ord på hunden och katten. Och teckna är inget förlöjligande ord.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *

Enligt SAOB (svenska akademins ordbok) är måla ett mer ord för konstnärlig verksamhet och teckna och rita är ord för mindre konstnärlig verksamhet. Rita och teckna härrör sig till linjer. Rita syftar mer till att rista och göra markeringar medan teckna syftar till porträtt, karaktäristik och skrivtecken. Måla däremot syftar på att färglägga, avbilda och prydnad.
Se där. 😃
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Coolt! Jag tror att det blir så diffust pga alla det olika medlen man kan använda nuförtiden. Speciellt när datatekniken blev populärt användnings medel. Jag skulle säga att om man avbildar ett träd genom att lägga ut tydliga utlinjer, dvs. två tydliga streck som stam t.ex. Då tecknar man, eller ritar lite beroende på hur avancerat det är.
Medan om man avbildar att träd genom att lägga ut färger och toner istället, då målar man. Dvs. avbilda genom att se skuggor och toner istället för konkreta linjer.
Jag är en sån som typ bara ritar… jag tecknar aldrig och måla… nä, nävvör… måla innebär kladd o sånt… stora ytor som väggar och tak… uusch, nä, säger någon måla då rymmer jag…