Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2107 ggr
lili3337
2013-08-02 16:49
0

Skugga?

Hej

Jag har aldrig skuggat mina bilder (på papper och med fingret, alltså). Om jag gjort det så skuggar jag bara lite. Jag har aldrig "vågat" skugga, kan man säga. Så, nu kommer vi till problemet: Finns det något annat sätt att skugga än med fingret? Hur isåfall?

Tack på förhand!

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

Kakaokaka
2013-08-02 16:53
0

Stompf pennor använder jag till att skugga med. :)

[MikeW]
2013-08-04 09:01
0

Som #1 säger så funkar dom väldigt bra, annars kan du bara ta en öron tops eller vad det nu heter, dom funkar bra dom också :)

Hund och hästälskaren
2013-08-04 15:19
0

Jupp. :) Som #2 sa så funkar öron tops bra också! ;)

Ilandra
2013-08-06 20:28
2

Skugga aldrig med fingret! Stor risk att teckningen blir förstörd av det naturliga fettet vi alltid har på huden! Man kan använda det mesta som är mjukt och rent, topz, toapapper, tyg, stompf, knådgummi (som dock mer är till för att lyfta blyerts och inte för att smeta ut) 

Bästa tipset är att skugga med blyertspennan! Använd en hård penna om du inte vill ha så mörkt. Sen kan man ta någonting att sudda för att jämna ut det med om man vill. Men det är bra övning att träna på att inte använda något att sudda med alls, för att bemästra pennorna!

Men börja med att leka med lite skuggor på ett sätt som passar dig! :) Försök att fylla hela pappret med blyerts, bara det allra ljusaste i bilden, ett glans i ett öga eller en ljuskälla tex, ska lämnas vitt (när man är ute efter fotorealism).

Våga leka, våga prova! Även om det känns som om det blir misslyckat lär du dig garanterat massor!

Lycka till! :)

Zolah
2013-08-07 11:36
0

om du vill leka med skuggning kan du skaffa dig följande

en tyg trasa ( tex gammalt lakan ) , en 'hel' blyerts penna ( alltså hela pennan är av blyerts ), en liten kniv/mattkniv, löv/sönder rivna papper.

Först tar du och skrapar lös blyerts från pennan med kniven, ta sedan och dutta med tyget på det du skrapat löst.

ta sedan tex ett löv  och börja gnugga på/bredvid lövet. Då börjar du få en skugga som blir rätt fint, detta kan du göra som grund om du sedan vill arbeta med en större bild.

det kan bli lite såhär -

http://fav.me/d1rk6nm

( använde snirkliga linjaler på denna )

eller som på denna -

http://fav.me/d1rk74s

( asplöv, blyerts och torrpastel krita )

det är ett sätt att skugga utan att använda stompfer eller tops ( själv tycker jag inte om tops )

Daddyshammër
2013-08-24 19:59
0

Köp in dig på blyerts pennor med olika hårdhets grad först och främst, och lär dig rita/skugga med dom och öva på att få så fina övergångar som möjligt.. Kan du det, så behövs inte så mycket mer grejer..  Det är som att säga att man kan spela piano då man komponerar låtar på datan.. Där kan jag, men inte på riktigt.. IRL alltså *doooh* 😜