Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2318 ggr
Alexandra DI AX
2012-11-10 16:17
0

Tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Kan jag få tips om hur jag ska rita snyggare?

Pelle Långlös
2012-11-10 16:26
3

Rita av något istället för att rita från huvudet. Titta noga och länge på en bild och därefter ritar du av den så som den ser ut. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Alexandra DI AX
2012-11-14 18:11
0

Tack att du kunde hjälpa mig!! Här kommer en bild!! På min bästis Malin Johansson och hennes häst Gervalds Lizzy!!Glad

PollyBoffin
2012-11-15 00:17
2

Jag fick ett råd från en konstnär när jag var 13-14 år och det var att rita av så många bilder/foton på hästar jag bara kunde tills jag "visste" hur de såg ut. Sedan kunde jag börja rita på fri hand. Det har fungerat bra för mig, så jag för vidare hans råd till dig.

Lycka till!

[RC1393]
2012-11-15 15:32
0

Jag bygger upp det jag ska rita med enkla former som jag gör allt svårare. Sitter på biblioteket nu men ska visa när jag kommer hem så jag kan ta några bilder :)

Zabbio
2012-11-15 19:33
5

Rita av foton. Och rita inte det du vet, rita det du ser!

Till exempel vet vi ju att hästens alla ben är lika långa. Men om vi tittar på ett foto - är de verkligen det på bild?

Titta inte bara på  tex hästens huvud när du ritar, titta på bakgrunden också. Vilken form har bakgrunden runt hästens huvud? ;)

Jag bifogar ett exempel där jag ritat konturen runt huvudet genom att se hur akgrunden ser ut. Det hjälper dig att lura hjärnan så att den ser istället för att automatiskt rita en förenklad bild som  hjärnan tycker är bra nog och inte behöver förbättras :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[RC1393]
2012-11-15 21:21
0

Såhär gör jag. Inte så bra bild, (ursäkta) och väldigt dåligt ritat av mig, ser ut som ett föl med en vuxen hästs huvud :P, men jag tänkte mest för att visa grundprincipen på hur jag ritar :) Detta kan man använda till olika rörelser och vinklar osv. Ju bättre man bli på propotioner ju mer detaljer kan man ägna sig åt! :D

Oj, blev något fel, bilden som näms längst upp är den längst ned :)

Flera år gamla bilder jag gjort utifrån denna teknik:

jossan...
2013-07-09 10:43
1

den var väldigt fin men om du vill få den mer realistisk så borde du tänka på proportionerna för t.ex så var hästens ben ganska korta i jämförelse med kroppen och bakbenen på en häst är alltid muskulösare.. men som sagt din var ändå superfin

Gud vad bra jag stavar…

Tovsefyr
2013-08-27 07:45
0

Ledsen för det tråkiga standardsvaret, men det är det bästa sättet: Öva! Kolla på nätet och följ lite tutorials. en bra sida är: Http://dragoart.com/ Dom har massvis av tutorials, en sida jag lärde mig massvis ifrån. Dom uppdaterar dagligen. Värt att kolla in!