Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1682 ggr
[MikeW]
2013-08-24 12:13
0

Papper?

Hej, tänkte fråga vart man kan köpa olika sorters papper.
Just nu använder jag mig bara utav papper som man har till skrivare, men det känns så smalt, skulle vilja ha lite tjockare papper.

När jag målar med vatten färger så blir detta pappret helt konstigt. Vart kan man köpa lite tjockare papper och så?

Och finns det något speciellt papper man ska använda när man ritar med vatten färg?

Tack så mycket i förhand :)

Zabbio
2013-08-24 12:16
0

Bokaffärer har ofta lite olika papper, sen finns ju konstnärsbutiker :)

Harald Nyborg, Claes Ohlsson m.fl. har jag köpt papper från förr, var dok ett tag sedan.

Du bör ha akvarellpapper till vattenfärg. Köps i block och är oftast ihopklistrade.

Se efter grängen på de papper du titar på (hur grova eller släta de är) samt vikt. Det säger lite om vad det är för papper.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridelfina
2013-08-24 12:50
0

Har förstått att papper som används till akvarellfärger (samma som vattenfärger?) bör vara runt 200 g. Själv hittade jag ett block "watercolour quality paper pad" från Panduro som var 180 g och det "böljar" sig en del… så kanske mer än 200 g är att föredra ändå?

Zolah
2013-08-24 13:05
0

Canson Bristol

250g/m2

Tjock och fint och klarar av aquarelle och annat skoj, helt underbart att rita på.  Ska gå så länge man tänker på att låta det torka och inte försöker super dränka pappret

fridelfina
2013-08-24 13:15
0

Var hittar du så tjockt papper? Riktig konstnärshandel? Där jag bor var det närmaste en leksaksaffär med lite Pandurosaker…

[MikeW]
2013-08-24 13:21
0

Tack så mycket! =D Undrar också som #4 vart man kan hitta sånt tjockt papper.

Zolah
2013-08-24 13:25
0

Där jag bor finns en konstshop där jag köpte mitt, finns massa kul där. Men det ska gå att köpa via nätet också

[MikeW]
2013-08-24 13:39
0

#6 Vad heter affären? :P

Pelle Långlös
2013-08-24 13:45
0

I en konstbutik hittar du olika papper till olika tekniker. Akrylpapper till akryl, akvarellpapper till akvarell (vattenfärg( skisspapper till skiss/teckningar/kol osv osv. Det finns i olika tjocklekar också så fråga i en sån butik. Har du inte i din stad så kanske du kan ta en tripp till en annan stad. Det är värt pengarna som det kostar att köpa ordentligt papper.

Lycka till!

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

jossan...
2013-08-24 17:38
0

jag brukar handla på panduro. där fins det både papper anpassade för akvarell och annat tjockt papper

Gud vad bra jag stavar…

Tovsefyr
2013-08-28 10:14
0

Jag brukar handla på panduro. Om du är osäker vad du ska köpa, be om hjälp och råd i kassan.

Tovsefyr
2013-08-28 10:15
0

Slarva inte när du väljer papper, för det är en av dom sakerna man måst vara som mest noggrann med. Det påverkar resultatet väldigt mycket beroende på vilket papper su använder

Odd
2013-08-28 17:01
0

Om det finns en färghandel där du bor brukar dom ha en del konstnärs material. Har handlat på Akademibokhandeln nån gång men kommer ihåg att jag tyckte deras märken var väldigt dåliga.

Tycker personligen att Canson har bra papper, använder Canson Croquis som skissblock och A4 teckningar, Canson Dessin till både Blyerts, Kol, och Vattenfärg, funkar rättså bra men pappret böjer sig om man använder mycket vatten. Så det är inte att rekomendera om man vill måla vått på vått.

Dekorima brukar ha bra kvalite på sina block också, kan inte komma ihåg om det är Canson eller Dekorima som är billigast, men jag tror det är Dekorima. Har ett A3 ritblock 120g från dom som jag använder till blyerts och kol. Har inte testat vattenfärger på det än, men tror att det komma reagera på samma sätt som Canson Dessin. Har även ett A3 akvarell block från Dekorima som jag tycker är jätte bra, har använt samma märke flera år nu, använder det endast till vattenfärger, har lite för mycket Textur för mej för att använda blyers/kol på.

Skrivar papper är ju inte särskilt bra att rita på egentligen, men eftersom det är så billigt kan det vara praktiskt att ha om du ritar mycket. Köpte ett A3 block med 100 papper i samma kvalitet för runt 40-50kr, bättre att ha något billigt att kladda i än att slösa på sitt lite finare papper 😂

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~