teckna ett öga!
Hej!
Jag tänkte visa hur jag ritar ögon.
Det kommer 1 lång beskrivning och 2 korta.
Bra att tänka på är att inte ha en för hård penna till detta och en stompf eller något annat att sprida ut färgen med kommer att komma väl till pass.
första steget:
tänk på att ögat alltid är runt även om det finns hud som täcker.
Gud vad bra jag stavar…
..
Gud vad bra jag stavar…
jag skippar ögonfransar nu kan lägga upp en med i slutet..
Gud vad bra jag stavar…
Jag gillar verkligen de udda formerna på ögonen!
ok tack.. jag satsar mycket på fantasy..
Gud vad bra jag stavar…
Tack Jossan. Skitbra. Skall öva i helgen.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Fina ögonteckningar. jag har en fundering, även om det är fantazyinspirerade ögon så är pupillen ett hål och borde väl ha skarpa konturer?
🙂
jo det är sant.. ska tänka på det😉tack ! jag gilla r tips och konstruktiv kritik.
Gud vad bra jag stavar…
#22 Ja tjo! Fantasynörd här! :D
#24 Du har rätt med att den har skarpa konturer, men beroende på hur irisen ser ut kan den "smälta in" mer, särskilt i svart och vitt. T.ex om du ritar ett öga med en ljus iris kommer pupillen att se skarpare ut, men ritar du ett öga med en mörk iris kan den nästan försvinna helt. Sen kan du ha ljusa irisar med en mörkare nyans närmast pupillen som också får kanten att se minde skarp ut. Mörk-gröna ögon brukar vara ett bra exempel på det.
Så jag tycker att du har gjort rätt med skuggningen runt pupillen. Men blänket i ögonen är lite fel, vet inte hur jag ska förklara det men den brukar oftast inte täcka pupillen på samma sätt, om du vill kan jag försöka att förklara det lite bättre med bilder.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
jag förstår vad du menar.. det beror på irisens form och att huvudets form sår ljuset att oftast inte komma ur den vinkeln.. jag övar. jag är bara 12 så det finns gott om tid att bli bättre på😉
Gud vad bra jag stavar…
tack för tipset föresten..
Gud vad bra jag stavar…
#29 Vinkeln är det inget fel på, men den vita delen av blänket borde vara mindre. Man kan använda sej av gråa nyanser även där för att visa formen på ögat.
Tycker att du gör ett bra jobb med det, du lägger skuggorna rätt och du kollar på detaljerna, tänkte bara komma med lite tips 👍
Om man tittar på naturligt ögonblänk som det ser ut på fotografier, kan man snabbt konstatera att de flesta tecknade bilder överdriver den detaljen. Kolla på manga till exempel, där alla figurer inte bara har enorma ögon, utan också enorma ögonblänk.
mm det är sant.. men att få till en verklig bild skulle ta mig ungefär en hel dag.. och det var vardag och så skulle jag försöka få det tydligt vad det var jag gjorde och jag måste även erkänna att jag har svårt att få till verkliga ögon.. och eftersom att jag är usel på att måla av så tecknar jag enbart från minnet .. men det är något jag ska försöka ändra på..
Gud vad bra jag stavar…
#32 Jadå, det är ju helt beroende på vilken stil man ritar i, men det finns ändå grundregler man kan hålla sej till för att det ska se bättre ut.
Manga t.ex är ju väldigt inriktat på att rita överdrivet men ändå realistiskt, om ni förstår vad jag menar. Om man tittar på de här bilderna http://www.deviantart.com/art/Manga-Eyes-100-Ways-87683343 t.ex kan man se att blänket är överdrivet, men används på ett realistiskt sätt och följer ögonen på rätt sätt.
Tycker att Jossan har gjort ett jätte bra jobb, både med bilderna och med att visa hur hon har tecknat dem. 😃
tack..:)
Gud vad bra jag stavar…
#34 Nja, realistiskt vet jag inte. Alltså, det jag fiskar efter är att blänket inte kan hamna över ett hål, utan måste stoppa upp i kanten av hålet (i detta fall det vi kallar pupill).
Eftersom hålet (pupillen) är äverdragen av hornhinnan och under den, linsen, finns kanske en teoretisk möjlighet att blänket kan tränga in över hålet, men jag kan inte minnas att jag någonsin sett det.
#36 förstår inte vad du menar? Jag har massa bilder där det blir blänk över pupillen? Vill inte lägga upp dom här och förstöra TS fina tråd men lovar att det kan bli blänk över en pupill i foton tex :)
som alla vet så är det en hinna även över pupillen (hornhinnan) och över den så kan det ändå blänka.. sök på ögon så kan du se det själv..
Gud vad bra jag stavar…
dessutom så gjorde jag inte tråden för att jag tyckte att mitt sätt att teckna är realistiskt utan för att jag blev ombedd att göra denna
Gud vad bra jag stavar…
#39 Du är jätteduktig och man måste inte måla realistiskt :) Själv hatar jag att måla av verkliga saker, jag vill hitta på mina bilder själv och bestämma hur de ska se ut. Tycker dessutom din tutorial är väldigt bra upplagd och de som efterfrågade den fick garanterat det dom var ute efter 👍 Ögonen är jättefina! Med fint blänk 😉
#37 Nog tror jag att du förstår vad jag menar, men jag säger ju redan i mitt inlägg att det är möjligt att det går pga hornhinnan och tårvätskan som alltid ligger över ögongloben, det jag sa var att jag inte har sett det på bilder, i alla fall inte mina egna.
Självklart gör man precis som man själv tycker, men tanken eller åtminstone delar av idén med tråden var att vi skulle komma med konstruktiv kritik.
Jag tror att om blänket ska hamna över pupillen, eller åtminstone delvis över den, så måste bilden vara tagen i en vinkel som flyttar blänket åt det hållet, antagligen har jag inte fotat i den vinkeln.
🙂
#41 Okej, ja det är möjligt och vanligt förekommande :) Som TS skriver så kan man söka på ögon, tex på Google, så ser man hur de ser ut :)
Det är säkert sant, jag vet inte hur dina foton brukar se ut eller hur du tar dom :)
Kan ni sluta nu! Det var jag som frågade efter denna tråd för lära mig teckna ögon, inte lära mig om blänket i ögat.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
#43 Blänket i ögat är väl en del av att teckna ögon och visst behöver du också lära dig den delen om du ska lära dig att teckna ögon. Dessutom vill jag ju gärna svara på inlägg som är tydlig respons på mina inlägg.
Men nu har jag sagt det jag ville säga, så misströsta ej 😉
inte för att va sådan.. men meningen med tråden va inte kritik jag skrev bara att det va bra efter att du hade kritiserat.. meningen va att hjälpa t.ex Ylva..
Gud vad bra jag stavar…
Ylva, du kan gärna slänga upp några bilder på hur det går..🙂
om du vill ..😉
Gud vad bra jag stavar…
det va fint! det enda jag kom att tänka på är att irisen kunde va lite större och att skuggan kunde va ännu grövre..Men skuggan hamnade på precis rätt ställen och formen på ögat är perfekt!
vill du se lite fler tecknade ögon som inspiration?
Gud vad bra jag stavar…
Tack. 😃 Hehe vågade inte ta i så hårt men det kanske jag vågar nästa gång. Ja jag vill se flera. 😃
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
oki vänta lite
Gud vad bra jag stavar…
.
Ett tips för dom som vill lära sig rita ögon är att ifall du har problem med hur ögon ser ut typ vart linjerna ska gå och inte kan riktigt få det rätt, lägg papperet på skärmen och rita av hjälp linjer så du ser lite vart allt går och så :)
Najs. 😃
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
tack!
Gud vad bra jag stavar…

snyggt!!
Gud vad bra jag stavar…