Börjat måla med pastell
Halloj!
För någon dag sedan köpte jag ett set med pastell pennor i olika färger så nu håller jag på att testa mig fram med olika tekniker och försöker lära mig hur färgerna förhåller sig till varandra.
Hade sedan innan hårda pastellkritor som jag använder till mina lerfigurer och en dag slog det mig bara för att testa måla med dom.
I början gillade jag dom inte alls, men ju mer jag målade desto mer förälskade jag mig i dom. 😃
Men insåg också ganska snart att det är svårt att måla riktigt fina detaljer med bara kritor. Då såg jag på olika youtube videos att dom använder pastellpennor för detaljer och på den vägen är det så jag begav mig till affären och köpte mig ett gäng med pennor. Och nu har jag börjat måla med pastell! 😍
Tanken är att så småningom när jag blir bättre med tekniken så tänkte jag börja ta beställningar i detta medium också.
Just nu tar jag bara beställningar i blyerts. Så färg är en ny värld för mig, om man nu inte räknar med mina digitala alster förstås. 😉
Är det någon mer här som målar med pastell? Visa gärna dina bilder! Jag vill gärna se och få inspiration.
Har ni något bra nybörjartips till mig så skriv gärna det med. 🙂
Kul! Pastell är jätteroligt :)
Visa bilder?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Kul att du också håller på och är nybörjare. Hur länge har du målat med pastell? Fin bild också. :) #2 Ja visst är det! :D Åh vilken vacker häst, du är så duktig! Vad använder du för pastell? Hmm har ingen bild som är färdig ännu så väntar på att någon ska bli färdig innan jag visar upp någon bil. ;)
Håller just nu på med en pastelltavla som jag tänkt ska bli en födelsedagspresent till min mamma. Men har någon något tips på hur man bäst ramar in den?
Jag köper IKEAS ramar. 50x70cm för 40kr :) Passar till de större ark jag köper i bokaffären och målar på.
Men funkar en vanlig tavelram till pastelll? Tänker på att man ju inte kan fixera den så bra. Och kommer pastellen mot glaset så blir det vel typ smulor där som syns? Har aldrig ramat in en pastell, men det är vad jag har läst typ. Men har du ramat in i en vanlig ram alltså och det har gått bra?
Jag ramar in just för att skydda den från att smeta sig :) Brukar använda fixativ också men det hjälper inte mycket.
Går det att kanske lägga gladpack på och pensla ut det så det inte är rynkor och annat innan man lägger det innanför glaset kanske? Bara random tanke som kom upp. :)
Eller rent av pensla gladpacken på glaset innan man lägger ned bilden kanske. 🤔
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Däremot finns det ju ''bokplast'' som är självhäftande, stabilare än gladpack och genomskinlig. Hyfsat billig.
Men jag kör på ram :)