Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 1135 ggr
iWontBite
2013-11-09 23:00
1

Sprida sin konst

Hur gör man för att "komma ut där" och sprida sin konst? Vart riktar man sig när man menar att faktiskt sälja sina tjänster?

Jag vill gärna jobba med det här, men vill helst känna av hur det är lite innan jag ger mig in i något. (Typ commissions) Jag skulle tro att jag kan det här tillräckligt bra för att det skulle kunna vara aktuellt (det är i alla fall vad människor har sagt, men ingen har faktiskt något intresse av att köpa haha), men jag vet inte hur man sprider ut det eller vilken typ av människor som skulle vara intresserade, osv.

Hur har ni andra gjort för att "göra reklam" för er själva? Och var har ni fått napp? Tror ni att det beror på något speciellt vart det klickar och inte?

(P.S. Jag målar mest digitalt och det är främst det jag menar)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Zabbio
2013-11-09 23:03
0

Jag når inte heller ut :)

Men det jag har sålt har varit djur porträtt. De digitala har sålt via hästforum. Sen betalar jag vissa tjänster med tavlor. Hovslagaren, bilmecken, ridlektioner osv..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

rumpenstiltzkin
2013-11-10 00:11
4

Suck… min katt tryckte bort allt jag skrev xD

Men, det handlar som sagt att sprida sej! Var med på så många forum du kan - gillar du något extra mycket var med på det forumet. T ex jag gillar WoW mycket och brukade göra mycket fanart och få kontakter och beställningar via det forumet förr. Så gillar du att rita hästar eller nåt annat mycket, sök dej till sådana forum och visa vad du gör och så!

Kommentera och hjälp andra mycket, mycket - det resulterar i att andra kommer och kollar och hjälper och kommenterar dina grejjer!

Det är en process som inte går på en dag, man får låta det ta sin tid, och bara se till att ha roligt, sånt märks tydligt! Rita för dej själv och folk kommer uppskatta det så mycket mer :)

choiicho
2013-11-11 01:35
3

Det bästa är att vara så social som möjligt. Rita så mycket som möjligt. Höras och synas på vartenda sida. 

Ett bra sätt att synas på en sida, tex. Deviantart.com. Är att först..

• Ladda upp något nytt ofta.

• Ha en super bra Avatar som visar nått bra du gjort.

• Gå in på folks sidor och skriv en rad.

• Skriver folk till dig, svara på deras sida så att deras vänner ser din "avatar".

• Ge folk llamor helt random. (endast DeviantArt)

• Kanske vara väldigt aktiv i forumen.  

• Delta i rittävlingar så fort du ser en. 

• Jag brukar skriva tack till dem som väljer att följa min sida, då ser deras vänner mig och kanske också börjar följa mig. Vilket betyder fler potensiella kunder. 

• Vill du ha snabb uppmärksamhet, skriv gärna till folk som ritar sämre än dig (låter jätte hemskt att säga så), eller folk som inte använder samma teknik eller stil. Men det är troligtvis dem som kommer att vilja beställa dina grejer.

Och som bonus får du då, träffa nya människor, du lär dig massa rit knep från forum kanske, och folk ser dig och kommer att upptäcka dina bilder. Och eftersom du ritar så ofta kommer du snabbt bli bättre på att rita på köpet. 

Du kan också uppsöka vissa cafeer och bibliotek där du kan få visa upp dina bilder i en utställning under en viss tid. 

Jag tror det var alla tips jag hade om dettta. Hoppas det hjälper.

iWontBite
2013-11-11 18:15
0

Tack så mycket för alla svar! Många bra tips!

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Zolah
2013-11-11 18:20
0

Se till att alltid bli sourcad också!