pastell! ^^
hej! "snart" är det ju jul, och jag tänkte önska mig pastell kritor/pennor. men jag undrar, vad är bäst? pastellkritor, mjuka pastell pennor(?) eller pastell färgpennor(som prismacolours)?? :T snälla hjälp mig!
Det beror helt på vad du vill göra med det och hur du arbetar.
Pastellkritor är rättså stora och kan vara svåra att kontrollera, särskilt om man gillar att ha många smådetaljer, men lär man sig att använda dem rätt kan man få riktigt häftiga resultat.
Färgpennor är lättare att arbeta med och man kan fokusera på detaljer och nyanser på ett helt annat sätt.
Har aldrig använt pastellpennor så det kan jag inte komma med någon information på.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
okej tack! eftersom jag aldrig testat pastell tidigare vet jag inte :/ vad är bäst för nybörjare?
Jag tyckte personligen att det var roligare att hålla på med färgpennor när jag började, eftersom jag tyckte pastellkritor kladdade för mycket och inte gick att måla detaljer med. Det kändes lättare att använda någonting med en spets.
Men vissa är jätte duktiga på att måla detaljer med pastell, så det handlar bara om att lära sig 
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Jag föredrar helt klart torrpastell :)
Kritor som grund och pennor i vitt, svart och några bruna nyanser för detaljer.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag håller med Zabbio. Är själv nybörjare på pastell. Det som jag tycker har fungerat väldigt bra är att använda torrpastellkritor till stora områden som du vill fylla sedan har man pastell pennorna till detaljer. Jag föredrar helt klart pastell före färgpennor då man kan variera sig så mycket i tekniken med att t.ex smeta ut färgen med fingret eller en pappers stompf och få till häftiga effekter. :)