Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-medel
Läst 1386 ggr
[MsHammer300]
1

Kritik (medel)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej :3 ritade nyss klart den här bilden. Det ska föreställa en dark elf från skyrim. Är grymt nöjd med den, men för mycket kritik får man aldrig nog av 😉 så, vad tycker ni?

(försökte göra bakrund men det blev bara fel då bakrunden lyste igenom 😕)

[MsHammer300]
1

En annan version 😛 hade lite tråkigt och tyckte färgerna var lite… för gråa. Kritisera gärna den här med ^ ^

[MsHammer300]
1

Och den siste, märkte att de två versionerna passade bra ihop :3

den här är min favorit av alla tre. Kritisera gärna den här med ^ ^

[MARWAKE]
0

Fina! Tycker att den sista vart bäst :D

[MsHammer300]
0

#3 tack ^w^

Får man fråga vad som var så speciellt med den tredje, och vad som fattades på de två första? 😊(vill ha kritik XD)

[MARWAKE]
0

Jag är inget proffs men detta är vad jag tycker, den första kändes lite för grå och trist, dem andra var lite för färgstark och den tredje kände lagom ;)

choiicho
0

Håller med Marwake av samma anledning. 

Det är för övrigt populärt för folk som ritar digitalt att lägga på Textur filter över sina bilder för att få just den här effekten. Den digitala färgläggningen kommer ner lite mer till det jordnära på nått sätt när den får lite naturliga texturer. Dvs ytan känns inte så platt utan mer verklig. 

Första bilden behövde mer Kontrast.

Andra bilden behövde lugnare färger. 

Och vips i pannkakan så blev de jätte bra :D

[MsHammer300]
0

#5 #6 Ok XD ska se om jag kan leka runt med bilderna idag och se om de kan bli ÄNNU bättre :D

Tack för kritiken! Något annat som är "fel"? :3

lili3337
0

Jag tycker att bilderna saknar lite skuggor. Sätt lite till skuggor, så kommer det att bli jättebra! Tycker även att läpparna skulle kunnas skugga mer ;)

MEN! Bilderna var superfina! Gillar trean supermycket! :D

Glada hälsningar från lilla mig! Regnbåge

[MsHammer300]
0

#8 tack 😃 ska tänka på det nästa gång, är dock dålig på läppar så jag får öva 😛

Odd
0

Jättefin bild! 

Den enda kritiken jag kan komma med är att de där linjerna som du har ritat på luvan, halsen och kindbenet ser lite fel ut. Ska de vara skuggor och veck?

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[MsHammer300]
0

#10 de ska vara fördjupningar, har försökt förstärka dem med skuggor, så det innan att jag inte lyckats så bra med luvan, dock tycker jag kindbenet (var inte lätt att få till skuggningen men det ser acceptabelt ut :P ) och halsen ser ok ut.

Såg det konstigt ut för dig? Och vad tyckte du var felet (om du nu kan förklara, ibland kan det ju vara svårt att förklara) 🙂

Odd
2

Ja jag tycker att det är jättesvårt att förklara i text, så jag gjorde några skisser som kanske förtydligar det jag menar 🤐

Du har tänkt rätt, men skuggningen har blivit lite fel.

Personligen tycker jag att det är lättare att rita något om man förstår hur det fungerar, tittar man därför på en människas skelett och muskler får man en bättre uppfattning om hur skuggorna kan lägga sig. Lär man sig det kan man rita i vilken stil som helst men fortfarande få det att se "rätt" ut, även om det är orealistiskt.

I ansiktet är det Okbenet (kindben) och Maxilla (överkäke) som skapar skuggan vid kinden. Jag tror att formen du var ute efter är samma som jag ritade på andra eller sjätte ansiktet, det får man om man har stora men täta kindben och en bred käke eftersom det skapar en "håla" vid kinden brevid munnens ringmuskel.

Sättet du har format skuggan under kindbenet är rätt, men när man använder sig av linjer för att visa skuggor markerar man en kant och inte själva skuggan, för att få det att se rätt ut måste man alltså veta var kanten går.

"Kanten" som man ska markera när man gör en sån skugga är den som följer kindbenet, sen mjukar man ut skuggan nedåt och bakåt.

Skuggan som du har gjort på halsen är också rätt, men du har lagt en linje ovanpå muskeln, tar du bort den ser det mycket bättre ut 😃

Samma regler går att använda när man ritar kläder. Det viktiga är att tyget följer sig själv och formen på bäraren, ändrar det riktning blir det vågigt eftersom tyget måste ta vägen någonstans.

Nu blev det här lite rörigt och snabbt, jag är jättetrött 😴 Men är det något som du inte förstår eller undrar över är det bara att fråga så försöker jag att svara när jag är lite piggare 🤦‍♂️

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[MsHammer300]
0

#12 måste kopiera texten och skriva ner det någonstans! Mycket bra förklarat må jag säga 🙂 fattar nu precis, orkar dock inte ändra det XD men får öva helt enkelt! Tusen tack ska du ha!