Rita digitalt?
Hej! Hur gör ni när ni ritar digitalt? Jag gör det på paint och det blir väldigt dåligt och hackigt! Hur gör ni? Hjälp!
Med ett vettigt Ritprogram och en Ritplatta :)
Programmet bör ha lager funktion och olika penselinställningar att välja på, dessutom bör man kunna ändra Opacitet och det bör ha tryckkänslighet.
Gimp är ett gratisprogram, jag tycker att det är lite rörigt. Artweaver är ett annat.
Eller så köper man ett lämpligt program. Photoshop går väl i stort sett bara att prenumerera på nu, men det finns ju elements eller corel painters varianter.
Med program och Ritplatta så är det övning som gäller, och att måla ungefär som vanligt - välja färger och nyanser, och rita dit dem där de ska vara. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
om du skaffar photoshop cs2 så kan du få det gratis numera, via deras egna hemsida. det är verkligen värt det ^^ då kan du även lära dig använda vectorer, vilket innebär att du slipper ha tablet ( även om det är smidigare )
#2 Kan man få ps cs2 gratis?!
-
Inte lagligt, nej.
Det går mycket riktigt att bara ladda ner det från hemsidan helt utan krångel till datorer med operativsystem som stöder programmet, men man får bara lov att göra det om man har köpt CS2 sedan tidigare.
Men det är ett bra program :)
Det är lagligt, jag har kunnat ladda ner utan krångel, pga av nåt fel som dom gjorde så har don släppt cs2 paketet gratis.
tycker det ska vara konstigt att jag fått ladda ner den isådanafall då jag inte äger cs, och jag vet att jag inte laddatner en pirat version
Det är inte lagligt - det står på sidan att det är för de som redan köpt den. Numera måste man ha ett adobe inlogg, vilket jag inte har mina uppgifter till och inte orkar skapa ett nytt, så jag kan inte kontrollera det och citera. Men jag vet att jag kollade upp det noga när de först ''släppte'' programmet.
De har släppt kontrollen över programmet men man använder det fortfarande utan licens om man inte har köpt licensen. Även om min bil står parkerad med motorn igång, nycklarna i och ingen i sikte så är det ju inte lagligt för någon annan att ta den och köra iväg även om det är enkelt? :)
De har släppt ut en fungerande ''nyckel'' för att de inte vill lägga resurser på servrar till de som en gång köpt programmet. Men egentligen är det enbart till de som har licensen redan. Att de sen inte kan (gissar jag, vet inte om de har något register lagrat om en tvist skulle uppstå) kontrollera ifall man har licens eller ej när man laddar ner är en annan sak.
_____
Loggade in iaf:
"Adobe strongly advises against running unsupported and outdated software. The serial numbers provided as a part of the download may only be used by customers who legitimately purchased CS2 or Acrobat 7 and need to maintain their current use of these products."
Jag använder olika. Mest SketchBook Pro och Drawcast på min IPad Mini. Använder finger. Har en penna men det känns lite enklare med finger. Använder mig av allt som finns. Midground, forground, många färger, olika penslar mm.
Hälsningar mig, Brownie och Ville 
Jag använder SketchBook express och DrawCast. Ritar med mitt finger :P
#6 tycker det är mycket märkligt att dom inte då bara låser den infon med personer som köpt produkten :/ för dom har ju ingen chans att kontrollera den på nåt sätt
#5 Hur har du gjort det? Hade gärna haft ps igen då jag är sååå trött på SAI
EDIT: Nevermind, tror jag fixade det, var lite blind bara..
-
Någon bra på ipaden?
TS: Inkscape har jag lekt lite i också, fast jag vet inte om det bara finns till Mac. Men det är gratis och använder vecktor.
#9 De har släppt den just för att de inte vill lägga resurserna det krävs att hålla den ''svårtillgänglig'' eftersom det är ett så pass gammalt program. För att slippa håla igång servrar har de gjort en universal nyckel och litar på att folk är hederliga. Och att de ohederliga ändå laddar ner från pirate bay.
Jag tänker inte gå hem och kolla vad folk har i sina datorer men man bör veta om att det inte är lagligt att ladda ner. Låt säga att man laddar ner CS2, ritar en bild som sprids och blir känd, tjäna pengar på den, sen kommer adobe och tittar och tänker ''hm.. den personen finns inte i våra register..'' och bestämmer sig för att statuera exempel. Visserligen långsökt, men ''jag trodde ni gav det gratis'' hjälper inte i domstol och det kan handla om ganska mycket pengar OM de av någon anledning får för sig att dra det dit.
Nu tycker jag att vi avslutar den diskussionen i denna tråden och håller oss till TS fråga :) Starta en ny tråd eller skicka PM om du/någon annan känner att det finns mer att diskutera ang. PS CS2 eller andra program med licens.
jag sa inte emot dig zabbio, jag tycker det är bara märkligt att dom gör så - just för att det finns inga sätt för dem att kontrollera detta. finns inte direkt ett hemligt nummer på bilden som skapas
Något bra rit program på ipaden?
#14 Sketchbook
-
#13 🙂
Tack!
till datorn?
Jag tycker Pixlr är bra. Helt gratis och utan nerladdning(förutom till mobilen kanske). Förutsätter att man kan engelska, men annars är det bara att tuta och köra.