Photoshop - Gratis?
Hej
Många säger ju att man får PS CS2 gratis, men andra inte. Vilket är sant? Och så har en av mina vänner Photoshop CS6 som hon sagt att hon laddat ner gratis. Så får man det gratis eller? Annars skall det ju kosta… ganska mycket.
Glada hälsningar från lilla mig! 
Med torrent, som är olagligt, kan man få tag på det gratis :p
Har för mig att jag hört att det fanns någon bugg med CS2 så att man kunde få det gratis under en period, men tror inte att det är så längre. Annars är det olaglig nedladdning som gäller om man inte vill betala.
Det är inte lagligt - det står på sidan att det är för de som redan köpt den.
Det går mycket riktigt att bara ladda ner det från hemsidan helt utan krångel till datorer med operativsystem som stöder programmet, men man får bara lov att göra det om man har köpt CS2 sedan tidigare.
Numera måste man ha ett adobe inlogg.
De har släppt kontrollen över programmet men man använder det fortfarande utan licens om man inte har köpt licensen. Även om min bil står parkerad med motorn igång, nycklarna i och ingen i sikte så är det ju inte lagligt för någon annan att ta den och köra iväg även om det är enkelt? :)
De har släppt ut en fungerande ''nyckel'' för att de inte vill lägga resurser på servrar till de som en gång köpt programmet. Men egentligen är det enbart till de som har licensen redan. Att de sen inte kan (gissar jag, vet inte om de har något register lagrat om en tvist skulle uppstå) kontrollera ifall man har licens eller ej när man laddar ner är en annan sak.
_____
Detta står på adobes sida, det är helt utan tvivel att man inte laddar ner det lagligt även om det går:
"Adobe strongly advises against running unsupported and outdated software. The serial numbers provided as a part of the download may only be used by customers who legitimately purchased CS2 or Acrobat 7 and need to maintain their current use of these products."
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.