Skisstråd
Inte säker på om jag la den här tråden i rätt kategori, nån får gärna flytta på den om det blev fel.
Nu är det ju tänkt att jag ska göra klart en beställning på ett porträtt av en kompis, så självklart har jag suttit och kladdat i mitt skissblock istället.
Men det fick mej att tänka, det skulle vara roligt att se hur ni alla använder era skissblock. Tycker själv att det är väldigt intressant och lärorikt att studera andra människors skisser och övningar.
Så om ni känner för det, lägg gärna upp era skisser, övningar och koncept här. Om ni vill lägga upp hela skissblock-sidor hade det varit ännu roligare. Ni som ritar digitalt kan ju göra sketchdump bilder, d.v.s lägga in era skisser på samma fil, kan bli riktigt vackert om man gör något särskilt av det 😃
Själv använder jag mina skissblock som ett utlopp för mitt humör, nästan som en dagbok, så jag har klippt och klistrat lite i photoshop för att ta bort dom allra mest personliga bilderna. Inte för att jag tror att ni skulle fatta vad dom handlar om, dom känns bara för personliga xD
Jamen nu blev ju det här väldigt långt, igen. Jag klippte iallafall bort en massa! Ni får skylla på min mamma, har fått pratandet från henne.
Men jag får väl börja med några bilder:
Den här gjorde jag för ett tag sen, har bestämt mej för att rita av och lära mej alla benen i människokroppen. Är man arbetslös har man mycket fritid 😂 Trodde jag iallafall, har bara hunnit med en del av huvudet, som jag sa nånstans i början av tråden, måste göra färdigt det där porträttet av en kompis, helst snart 😟
Fisken är en skiss av en tatuering jag funderar på att skaffa.
Hamnade en näsa på samma sida, tränar på att rita människor utan Referenser. Den blev lite lång dock 😂
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
När jag inte vet vad jag ska rita, eller om det jag försöker rita inte blir bra börjar jag nästan alltid rita älgar istället. Finns inget vackrare djur enligt mej 😃 Även om många ser bättre ut är det något speciellt med älgar som gör dom så intressanta.
Testade även några nya pennor på den röda bilden, kommer inte ihåg vad dom är gjorda av längre (slängde förpackningen) men märket är Koh-I-Noor och dom hette något med "Sepia". Väldigt roliga att rita med.
Paramore 👍 Musik är ett måste när jag ritar.
Hittade en rolig bild på ett rådjur som kliade sig i en konstig vinkel, tyckte det var en bra övning på skuggning och Anatomi.
Varje gång jag måste rita något till någon känner jag helt plötsligt för att köra ett Buffy the Vampire Slayer och Angel the Series maraton, har sett alla avsnitt säkert 20 gånger nu. Fråga mej inte varför för jag har ingen aning 🤦♂️ Men Drusilla är alltid rolig att rita av! Blev en övning i vattenfärger den här gången.
#8 Buzz Lightyear 😍
#10 Riktigt bra gjort, tycker händer är jätte krångliga att rita
#12 Jo tjena, undviker dem så mycket som möjligt, hatar händer haha. Jobbar fortfarande på att förstå anatomin när det kommer till händer. Tränar just nu på olika ljustvinklar för att ge mer djup i mina bilder, avundsjuk på hur väl du lägger dina skuggor!
#13 Tycker du gör ett bra jobb själv, du vågar verkligen lägga en skugga, dom flesta som är osäkra brukar skippa det helt. Tänk bara på att de flesta skuggor man verkligen lägger märke till kommer från en "kant", särskilt i ansikten, så försök att lägga en lite mörkare nyans just vid den "kanten" och sen jobba utåt 😃
#15 Väldigt vackra linjer, tycker du har fått till ansiktet riktigt snyggt, fullt av uttryck 😃
#17 Glad att du gillar tråden 😃 Härlig stil du har, tycker särskilt mycket om ansiktet i mitten
#18 Så länge man tycker om jobbet är det väl ingen fara, men det är synd att du inte kan hitta nån tid. Tycker du har en väldigt intressant stil så det hade varit roligt att se nåt traditionellt 🙂 Gillar sättet du använder Kontraster i dina linjer även när du skissar, ger så mycket liv i bilderna 😃
#20 Häftig design! Hoppas du får inspiration/tid till att jobba vidare på den 😃
#21 Ja det kan vara lite jobbigt när man fastnar i att rita samma sak hela tiden, men så länge man tycker att det är kul är det de viktigaste 🙂 Har sett dina hästbilder också, tycker att dom är extremt bra. Vissa av dom ser ut som nåt man kunde se tryckt i en häst tidning 😃
Ingen som är på humör att lägga upp lite skisser? Skulle behöva lite inspiration, är helt uttömd och jag måste fortfarande bli klar med det där satans porträttet som sitter brevid skrivbordet och hånar mej 🤐
#24 Knäpp fråga på gång, men lyser det från hennes bröstvårtor? 😂
#25 Snyggt jobbat med perspektiven!
#26 Riktigt snygga skisser, väldigt uttrycksfulla 😃
#28 Jaha haha! Nejdå jag tror att du klarar dej ändå, jag är bara pervers 😂
Syns tydligt vad det ska föreställa på andra bilden när man kunde se tröjan 😃
#29 Jag trodde det samma. 🤐
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#30 Då kan vi vara perversa tillsammans 😂
#31 Haha, ja händer är endå bara i vägen! Diggar skissen högst upp till höger =D
väldigt sköna skisser!
#34: Fast det kan ju vara bra att kunna rita händer när man behöver. Jag har ju gjort ett snyggt försök i nedre högra hörnet på andra bilden i alla fall😇
#36: Tack! 😊
Ugh, jag känner för att rita men jag känner inte för det 🤦♂️
Så jobbigt 😕
#41 schnyggt! så väldans fluffigt :D
hittade en 100 character meme som jag blev väldigt sugen att prova, så här långt har jag kommit hittils x)
Vet inte varför den blev felvänd. .. lafdad från mobilen
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#42. Sheezes, 100 karaktärer. Det var en väldans massa personligheter att komma på XD. Lycka till. Du verkar ha kommit en bra bit på vägen iaf.
#44. Nice! :D
Den där borde jag också testa. :) Men det skulle ta en halv evighet för mig. XP
#48: Då är vi två 😃 Mina karaktärer är dessutom så tråkiga och lika varandra allihopa.
Jättekul idé, hoppas kunna bidra med någon av mina senaste SB-sidor då och då. Grymma skisser här i tråden. :)
Åh vilken bra tråd!
Och vad kul att stöta på någon mer som älskar älgar! 😃
#51 Hade varit roligt att se dem 😃
#52 *fist-bump for fellow moose-lover*!
Skulle gärna vilja lägga upp lite fler saker, men just nu har jag ingen inspiration alls 😕Hoppas det går över snart, har suttit fast i en evighet nu.
Fortfarande ingen inspiration till att rita det jag vill, men jag har i alla fall lyckats krysta fram några skisser här och där.
Hoppas att det släpper snart så jag kan vara med i månadens tävling, har en idé och allt men kan inte få det gjort 😕
Räven gjorde jag för några månader sen, men allting jag gör nu för tiden känns som om det är så mycket sämre än vad jag brukar göra, så jag ville väl ha lite bevis på att jag faktiskt kan göra något fint 😂
Så här ser nästan alla mina sidor ut i mina skissblock, kladda är roligt!
Gu vilka fina skisser å saker ni ritat :D
#62 Gräsand! Vad fiiiin! 😍 Den kan jag få. 😃
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#63 Haha tack!
Du får spara bilden och använda den till vad som helst om du vill, men orginalet vill jag behålla 😂
Kan skicka en större fil om du vill.
Denna tråden älskar jag, väldigt inspirerande. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#65 Tack Lazzie! Alltid lika trevligt att se nya skisser från dig 😃
#66 Hade varit roligt om du också hade något att lägga upp Cahira!
#67 Jag jobbar på att få upp mitt självförtroende och sänka mina överhöga självförväntningar och krav så det kommer då jag är lite mer bekväm i mitt ritande. ☺️ Det går trögt. Men skam den som ger sig. :)
Men min lilla åsna kikade in i red line hjälpen tråden! 😇
#68 Jag vet vad du menar, det är först nu i år som jag har lyckats sänka mina krav på mig själv och vågat lägga ut bilder som jag inte suttit och haft ångest över i flera månader.
Nu jobbar jag bara på något så länge jag tycker att det är roligt, inte för att det ska se perfekt ut, slutresultaten blir så mycket bättre eftersom jag verkligen njuter av att arbeta med det jag ritar. Men det blir väldigt många oavslutade projekt eftersom jag vill inte tvinga mig själv att göra färdigt något om jag inte känner för det 🤐
Inte bara den söta åsnan, vi fick se en shiba också! Båda tyckte jag var riktigt bra, det syns att du kan, så jag hoppas att du känner för att lägga upp något mer någon gång 😃
#70: Väldigt intressanta karaktärer. Blir nyfiken på storyn bara av att titta på dem. Hoppas du får tillbaks ritenergin snart! 🙂
Lite fler skisser, referensbilder från Cahira och http://www.flickr.com/photos/msfelicious/
Jag borde sätta mig ner någon dag och göra nåt mer än bara skisser, men det kommer nog aldrig hända 😂
#70 Hoppas du känner för att fortsätta på den där serien, karaktärerna ser väldigt spännande ut!
#72, #71 och #73 Riktigt bra gjort med skuggorna, tycker särskilt mycket om räven där du har fått med bakgrund och allt. Väldigt härligt sätt du har ritat huvudet på 😃
#75 Tycker verkligen om sättet du ritar hästar på, ser så avslappnat och roligt ut! 👍
Väldigt intressant att se hur andra använder sin sketch-block! Jag har ju ett med som hänger med och jag kladdar i när jag har tråkigt, men eftersom jag målar digitalt vanligtvis så blir det inte mer än så.
Har aldrig funderat över det, men när jag jämför ser det ut som att jag målar mycket människor och allt gärna ihoptryckt med så mycket som möjligt. Målar det jag tycker är roligt utan att det blir seriöst. Har fyllt en hela sidor men fanart, haha?
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#79 Tycker att det ser så häftigt ut när folk fyller sina skissblock tills det knappt får plats någonting. Då måste man verkligen in och titta för att se alla detaljerna och alla olika små figurer.
Sen har du en väldigt vacker teckningstil, gillar sättet du använder dig av både tunna och tjocka linjer för att skapa Kontrast. Väldigt inspirerande att titta på 😃
#76: Gillar hur du skuggar! Väldigt fina djurskisser 🙂
#79: Roligt att se. Håller med #80 om de varierade linjerna!
#80 Oj, vad snälla du är haha. Nu var kanske inte mitt block jättefyllt men ja det kan nog vara roligt :)
Tyckte själv du hade så fina Kontraster i dina… #3 ser riktigt känslofyllt ut! Brukar du använda referensbilder? Så galet bra proportioner för att "bara" vara skisser!
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#81 Tack så mycket Lazzie! Försöker lära mig olika skuggtekniker men tycker allting ser likadant ut 😂
#82 Tack så mycket, gör mig riktigt glad att du gillar dem 😃
Jag brukar använda referensbilder när jag vill rita någonting realistiskt, men känner jag mig tillräckligt säker försöker jag först utan.
När jag ska rita någonting direkt från huvudet (t.ex fantasy) brukar jag ha alldeles för många idéer så jag bara suddar, ritar något annat, suddar, ritar något annat o.s.v. Ibland lyckas jag hålla mig till en sak och lyckas göra klart en skiss, men oftast blir jag bara frustrerad och börjar rita djur eller porträtt istället 😂
Jag har grovskissat seriesidor idag. Fått ihop hela 12 st än så länge. Kanske inte så jätteroligt att se (de är väldigt grovt skissade och vad som pågår går väl inte direkt lätt att förstå), men tänkte visa ett par i alla fall för att jag är lite nöjd över att jag äntligen kommit igång 😇
Så, här är sida 7 & 8, de två som såg minst kladdiga ut.
#84 Oj vad spännande! Är det någonting du kommer lägga ut när det är klart?
#85: Om den blir klar har jag tänkt lägga upp den som en webbserie och uppdatera med någon sida i veckan. Planen är just nu att skissa klart den här delen, göra klart hälften av sidorna (verkar bli kring 20 st), och sedan börja lägga upp sidor. Om det funkar och jag får klart alla sidor så har jag en och en halv färdigskriven del till att börja rita på efter det.
Sist jag gjorde en längre serie hann jag göra strax över 20 sidor innan jag tröttnade på den, men då hade jag inga färdiga manus och noll planering, så jag hoppas att det går bättre den här gången.
Wow! Ingenting mot mina skisser….
Trololololololololololo
#89 Jag tyckte det såg väldigt snygg ut! Är det med Ritplatta? 🙂
Älskar den översta handen!
Ska rita Colosseum med akrylfärg och vill hitta formerna ordentligt först. Har gjort den missen förut att jag är för ivrig och börjar i stort sett direkt med akryl och blir galet frustrerad när det inte blir bra när jag försöker rätta till saker som inte stämmer. Men den här ska bli bra!
Det var kanske inte så smart att börja skissa med svart tuschpenna, men jag är lite ivrig. Som sagt.
En ''skiss'' eller vad man ska kalla det.. ville jobba med kroppen och formen samtidigt som jag vill lägga färg och få formerna utan att börja med låg Opacitet så att det blir suddigt, för att sen fortsätta med att göra det skarpare, utan att börja från andra hållet istället :)
Vet inte om jag fortsätter på den.
Går det att göra bilden icke sne :/
Hälsningar mig, Brownie och Ville 
#96 Rotera bilden i ett bildvisningsprogram (picasa, windows live photo gallery t.ex) spara och sen redigera ditt inlägg och lägg in den nya bilden 🙂
#95 Riktigt bra gjort! Du har lyckats bra med proportionerna och näsan är jättesöt, gillar sättet du ritade den på 😃
#95 Snygg, ser att du har försökt rita av dig själv ;)
#99 försökte faktiskt inte rita mig själv men men…😃
Tack hörni!!
Hälsningar mig, Brownie och Ville 
#101 ser faktiskt ut som dig men aja… :P
En ny tråd har skapats eftersom denna blivit ganska lång och har många trevliga bilder som laddas :)
Nya tråden finns här: http://teckning.ifokus.se/discussions/52979da7ce12c4312f000903-skisstrad-2?discussions-1