Det är inte okej!
Hejsan alla glada! 😃
Måste bara göra alla medvetna om att det är FEL att ta bilder som man inte ritat och hävda att det är en själv som ritat bilden. Detta är en av det fulaste sakerna man kan göra i tecknarvärlden. Ingen gillar någon som tar ära av andras slit. Det är heller inte okej att kalkera någon annans bild och hävda sig ritat den själv, det är minst lika fult.
Detta kan ses som en självklar grej för det flesta. Men det finns dem som är nya för detta och inte förstår det. Så därför skriver jag en påminnelse.
Gör man detta får man ett par varningar sedan blir man avstängd från forumet. Mycket simpelt. 🙂
Nånting man brukar säga är att det är OK att kalkera om man ->
Bett skaparen om lov först
och
Kan bevisa att man har bett om lov samt ger en käll anvisning!
detta gäller igentligen fotografier man sökt rätt på google också. Man kan använda något som heter 'royalte free images ' och då är det fritt fram.
att kalkera kan ju också vara ok så länge du 1) håller det för dej själv för övning osv 2) inte hävdar att det är du som gjort den och att du hänvisar till källan (om inte källan specifikt skrivit i sin egen beskrivning att hen inte vill att man gör sånt då såklart)
sen är det ju alltid säkrast att fråga hen som äger bilden såklart om man är osäker!
Jag ritade Ritsu med samma pose som original bilden. Men det var bara för att öva att rita hans kläder. men jag anser att det som jag ritat är MITT och att jag ritat det, men posen och karaktären äger inte jag.
#2. Precis! :)
#3 Det är skillnad på att ta referens från bilder och rent av kalkera. 🙂Har man tagit referens behöver man inte påpeka något egentligen för då har du ju ritat den själv. Man kan inte äga en pose direkt. 😉
Det jag menar är när man Kalkerat en bild rakt av och sedan påstår sig ritat den helt själv, är fel. Det är de jag menar. Då får man lov att skriva att man Kalkerat bilden inte bara ta ära av andras slit.
Men som skrivet ovan, man kan alltså kalkera i övningssyfte men ladda då inte upp bilden och skriv att man ritat den själv. Utan då får man hålla det för sig själv.
X3 Räknas kalken om man kollat på bilden? Alltså kollar på den för att se hur kläderna ser ut och hur posen och sånt ser ut
#6 nepp då har du tagit bilden som referens, om du tex lagt papper ovanför bilden och sedan 'kopierat' hade det räknas som du Kalkerat av.
#7. Instämmer. 🙂
..
Trololololololololololo
#9 Vad vill du säga med ".." ?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Har det hänt nyligen här på sajten? Känns som att jag har missat något.. 😛
I alla fall håller jag fullt med. Aldrig kul ifall man skulle se någon annan ta åt sig äran för en bild man själv har ritat!
..? Skulle i te skriva nåt alls :o #10
Trololololololololololo
#12 Ok. Blev nyfiken när du skrev en kommentar med bara två punkter.
😡
Trololololololololololo
#14 Förstår inte varför du skriver en arg smiley O.o
#11. Ja det har förekommit på sajten, i ytterst små mån dock. Och det är något som förekommer på många ritsajter. Och jag vill försäkra mig om att alla har förstått detta på den här sajten. :)
För de som är osäkra vad Kalkering är: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/113/93.html
Det är i princip att kopiera nån annans arbete linje för linje antingen papper till papper genom att lägga sitt egna papper över eller under teckningen och dra samma streck, eller använda sig av Opacitet och lager i photoshop som exempel.
Men att använda referens och rita av "via syn" så kan man fortfarande göra en egen touch på den.
Och jag tror Allistjej skrev två punkter för att bokmärka/bevaka denna tråd. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#17 Bra beskrivning :)
Det är ett sätt att bevaka en tråd, absolut. Annars om man bara vill bevaka så finns det en länk uppe till höger i/ovanför inlägg #0 som det står ''bevaka'' på. Tipsar om den till de som vill hålla sig uppdaterade om en tråd :)
Men åååååhhh är ny på det här med smileys, asså herregud, 😺 skulle det vara, liksom för att.. "Jag bara undrade varför du skrev ".." i ett inlägg" Och då skrev jag att jag inte skulle skriva nåt alls, "Nähe" Å så skulle jag göra en glad kattsmiley men det gick Inge bra..
Trololololololololololo
På Instagram heter detta art thief. Vet inte om det heter så här med…
Så klart att man ska fråga skaparen först.
Hälsningar mig, Brownie och Ville 
art thief är ändå lite annorlunda från enbart kalkera, en så kallad "art thief" kalkerar ju inte nödvändigtvis enbart utan tar andras bilder rakt av och sätter sitt namn på ist osv.
det är ju inte bara andras teckningar man kan kalkera, utan allt möjligt, och det blir ju liksom inte nåt du har gjort då, även om kalkera kan vara en ok sak att göra för att öva på något.
jag har svårt att förklara mej idag känner jag, hoppas du kan förstå vad jag menar… kalkera kan vara ok så länge du inte claimar att det är ditt originella verk, medans att sno någon annans verk och sätta eget namn på aldrig är okej!
och det är inte okej att ta någons karaktär/OC/fursona och ändra en färg eller lägga till ett streck och anse att det är sin egen -.-