Vad behöver man?
Tjena! Jag är en tjej på 13 år som verkligen, verkligen gillar att rita och teckna. Jag försöker rita så realistisk som möjligt, men jag vill nu ha "riktiga" grejer att rita med. Vad behöver man? Och vad brukar det kosta? Det jag känner att jag verkligen behöver är en "skuggpenna". Jag har ingen aning om vad de heter, men vet ni vad jag menar så skulle det vara jättesnällt att länka. Så i princip så undrar jag vad man behöver för att rita, jag vill prova på sånna här typ : http://harrything.deviantart.com/art/drawing-Harry-Styles-Fabulous-407435909 Tacksam för svar!
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Jag hade nog börjat med ett set blyertspennor i olika hårdhet samt en tunn och en tjock stompf. :)
Sökte på sajten och fick reda på att "skuggpenorna" heter stomf :) vad brukar sånna ligga på för pris?
Oj, skulle gissa att de ligger på runt 30 kr kanske, mer eller mindre beroende på storlek. Men det är som sagt bara en gissning, det var många år sedan jag hade någon. :P
Jag har för mig att http://www.artistica.nu ska ha sånna? Jag hittar de inte xD
Är dessa något att ha? Tänkte beställa flera olika storlekar och prova. :) http://www.artistica.nu EDIT: länken funkade icke ;/ var iaf "tecknarpenna" i olika storlekar :)
Stompf-set hade de på den sidan såg jag :)
Jag tycker att de flesta pennor som kan köpas styckvis brukar vara bra, har dock inte testat just det märket. Men jag tror att det är helt ok.
Jag tycker om att använda ganska mörka pennor, 2B, 4B och 8B. Någon vanlig HB till grundskissen (allt från vanliga stiftpennor till gamla skolpennor) och kanske någon lite hårdare för lätta skuggor. Men köper du ett set så kan du ju testa dig fram :)
Glöm inte att skaffa några bra suddgummin! Gärna flera så kan du skära/vässa ett av dem för att sudda små detaljer.
Mycket av tecknande är planering. Antingen om man har ett foto att utgå ifrån eller om man först gör en kladd där man ser vilka partier som ska vara mörka och ljusa osv. Ska man skissa från grunden gäller det att börja med lätta, ljusa skuggningar som lätt suddas ut eller fylls i. Lite tips på vägen bara :)
Annars kan du kolla i bokaffärer - de som har lite papper och pennor brukar ha grafitpennor i olika hårdhet som köpes styckvis, och stompf osv. Jag vill minas att jag hittat på claes ohlsson också.. Tigr och liknande kan också ha ibland. Oftast är det billiga grejjer men funkar hyfsat.
Derwent, Faber Castell tycker jag är bra, sen finns nån blå med svart ''rumpa'' som jag också gillar. Kommer aldrig ihåg namnet på den bara.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
När jag tittar närmare kan det faktiskt vara så att jag har använt de pennorna. Om de är de jag tror att jag haft så är de helt ok :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har en låda 1500 Koh-I-Noor (8B-2H) som jag använder när jag ritar porträtt, tycker att de är riktigt bra, väldigt mjuka och lätta att kontrollera. Köpte den i en färgbutik som säljer konstnärsmaterial i närheten av där jag bor, men den fanns på den där hemsidan du länkade (är inte säker på om det var dem du pratade om?)
En annan bra sak att ha är minst två stiftpennor, 0.3 och 0.5, för lite finare detaljer.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Tack så mycket för tipsen! :)
Ett knådgummi är också bra att ha. Det funkar som sudd men "suger upp" färgen, så det är bra om man råkat göra för mörk skugga eller så.
det brukar finnas startset med sådant.. T.ex ett med ritkol, stompf, blyerts pennor osv.. ett sådant fick jag i julklapp någon gång och jag har köpt ett liknande men mindre st på panduro också
Gud vad bra jag stavar…