Zolah's bildtråd - Datagrafik
Tänkte jag kunde dela med mig av vad jag gör på 3D Grafiskt grundår på Solvik Folkhögskola, tänkte det kunde vara intressant för personer att veta samt kul för mig att dela med mig :)
Just nu Gör vi inte så mycket med datorer, utan mer grunder i färg och djup. Så från början kommer det nog vara en del handgjorda saker
Just nu ( sedan förra veckan ) så började vi med färg, som oppositions färger, snäv sektor, snäv sektor med krydda. Det är rätt kul, men lite tråkigt då jag gjort just dessa kurser en gång förut. ( har gått konst 1 och 2 på solvik ).
Denna bild är ett exempel på snäv sektor med krydda, då har jag använt grönt i olika grader och sedan rött som krydda ( vilket är en oppositions färg också ). Tycker att färgpennor är besvärliga då jag inte kan få fram det mörker djup jag vill ha, känner mig nästan stympad på det sättet! o.o Bästa sättet där är nog att ha blandat medium, annars får man aldrig det 'svart-svarta' som kan behövas för djup.
Ber om ursäkt för fotografi kvaliteten, hade inget annat sätt att visa dem på.
Här har vi en till där jag använt snäv färgsektor endast, har försökt göra möte mellan varmt och kallt också men det syns inte lika väl. Det är rätt knepigt att smyga in andra färger i det svarta och få det att se bra ut ( tycker jag )
Trevlig och intressant tråd :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Detta är nästa övning vi ska göra, bild djup.
Hur man får 'rätt' känsla genom att ha extrem förgrund ( trädet med ödlorna, samt båten ), mellangrund ( Mannen i vattnet ) och sedan bakgrund ( träsk öarna längre bak ).
Det är menat att vi ska göra det som är längre bak mer åt det blåa hållet och det som är närmare skarpare och mer färgsprakande. Dock så missförstog jag läraren ( eller lyssnade för mycket ) så jag har halvt tabbat bilden. Men vi får se om jag lyckas rädda den :)
tack :) hoppas mer tycker det, för jag tror det kan säkert dyka upp lite tips osv genom det jag visar upp. Senare så kommer vi få datorer och då ska vi börja rendera och skapa 3D objekt i datorn :)
Jag ska öka på mer, bilden ska vara klar först nästa vecka ^^ Ska se om jag kan få tag på bättre pennor också, vi har bara 8 'grund färger' som gör det svårt för mig att kunna variera mig i kulörer :/
Lustigt att båten känns mer framför än trädet då den har minst färg? kanske har med linjernas tjocklek att göra..? har lärt mig av en kompis att man ska ha tjockare linjer närmare 'iaktagaren' för att få mer djup känsla ^^
#7 Tror det beror helt på pennorna, tycker vissa av dessa pennor har för stark kulör och det gör att den inte går bra ihop med andra färger :/ Här har vi samma bild men mer arbetad på :) fortfarande rätt jobbigt bild :/ vill ha mer svärta och pennorna gör inte vad jag vill haha ^^ har tänkt ta in ett tips av en kompis om att göra dimm rök så inte bakgrunden blir så tom osv. Personligen tycker jag hela bilden är för ljus för att vara ett träsk :/ Du får gärna komma med förslag och teknik råd, pennorna vill verkligen inte det jag vill. Btw - kommer lägga upp tre-fyra bilder på rad nu så alla vet om det. Blir bara långsamt då jag gör detta via mobil.
Det här är vår nya läxa, komposition. Vi fick välja mellan att göra en bild med visuell och lugn balans eller en med obalans och action. Den med den lilla Nornen är en visuell balans bild, den är rätt lugn och det händer inget speciellt. Har försökt att balansera bilden lite mer medvetet genom att ha en röd/vit boll och röda svampar. Skulle igen vilja ha mer ljus/mörker, men jag antar att jag måste använda nån form av bland teknik isådanafall :/
Här har vi en obalans / action bild med en fallande kvinna, den upplevs mer spännande då det är mycket vinklar som möter varandra som också gör att man dras till hennes ögon. Har försökt vara smart med bilden här också och ha en relativt snäv färg sektor, vilket får flickan att synas mer. Har även försökt att använda mig av oppositions färger men tror det är för dovt för att märkas :/ Om ni vill kan jag göra en separat bild/serie där jag förklarar bättre :)
Dagens uppgift/läxa har varit teckning och lura höger hjärnhalva. ( man får lite huvudvärk av dessa övningar xP ) Första delen var att teckna av sin hand utan att kolla på pappret, enda man fick göra var att se på vänsterhanden. Idéen med detta är att visa att hjärnan gärna berättar hur saker ser ut, och byter ut saker mot " symboler ". Dom flesta nybörjare som tecknar en hand brukar ju utan att kolla på en hand teckna direkt på pappret och det ser ju inte värst bra ut eller hur? Det är för att hjärnan hela tiden vill förenkla det vi ser.
Här fick vi se lite på pappret medan vi tecknade, men endast för att kunna se till att pennan var på rätt plats. Ser mycket bättre eller hur? Haha ^^
Detta var det sista vi gjorde, att teckna en bild där vi håller i ett föremål. Hör fick vi titta hur mycket vi ville och arbeta en stund. Han dock inte riktigt klart med bilden, syns mycket på pennan. Nu som läxa ska vi teckna fram några bilder till i morgon. Tror jag kommer teckna av mina fötter, blir så skakig i vänster hand samt att jag omedvetet flyttar om posen. Lol Prova gärna denna övning den är fruktansvärt bra, man kommer bli trött och kanske till och med få huvudvärk men det beror på att du tvingar hjärnan att tänka annorlunda och inte gå på sin " instinkt ".
Vad gör man om man är vänsterhänt då och redan använder höger hjärnhalva? ;)
Dom påstår att vänsterhänta ska vara bättre på att teckna tydligen, men vår lärare sa att han inte har kollat så noga på om det är sant. Man styr ju kroppen så att höger har hand om vänster kropps halva, och vänster hjärn halva höger. Tycker det är rätt intressant :3 och jobbigt xD
Och nu är dagens läxa klar också, tecknade av fötterna - vet inte varför men vi ska tydligen bara ha konturlinjer.
Har inte så mycket råd att komma med :) Men väldigt intressant att se hur ni jobbar.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#15. Tror inte att det är helt sant. Eller det finns ju många högerhänta som är bättre påatt rita än vänsterhänta. I min familj är vi tre vänsterhänta och alla ritar bra, men det beror nog på att det uppmuntrades redan när man var liten. :) Tycker också det där är himla intressant. Dina händer och fötter blev hur bra som helst! :D
Ok, och jo jag tänkte det kunde vara intressant. ^^ Det är ju bra grunder att lära sig med, så kanske nån får nåt bra tips osv. Snart får vi nog datorerna så vi kan börja med själva 3Dn
Nu kan jag skriva utan autokorrekt eller att delar av texten är täckt!
Han hade sagt att han inte hade funnit nån tillförlitlig studie, Så det finns väl igentligen inget som backar upp det. Men jag skulle kunna tro att man har det lättare att bli bra tecknare då hjärnan får 'bättre kontakt', istället för att kommunicera med höger hjärnhalva först osv. Menade inte att alla vänsterhänta är bättre tecknare än höger, dock är höger mer representerat då det tom var fult förut att vara vänsterhänt och man blev tvungen att 'korrigeras'.
True that! ^^
#14 Är du också vänsterhänt? :D jag med, hihi :3
Fina bilder btw :D
Nej, jag är högerhänt :)
och tack så mycket, kommer nog lite mer / annat snart nu då vi fått skoldatorerna! måste dock klura ut windows 8…
#22 Du såg tydligen inte att jag markerade med #14, vilket var Choiichos inlägg :P
Okej!
skyller på att jag sovit dåligt under längre tid, sorry ^^;
Nu har vi kommit in i själva programmen, här har vi blender ( gratis program som alla kan få tag på )
blev typ en pipa från ett vapen
Nu har vi även börjat att använda skulpterings programmet Zbrush, vilket är galet kul :) ger snabbt resultat
Va spännande! :D Alltid kul att hålla på i 3:D
Känner ni igen ansiktet? nu har vi börjat bygga på mer saker som hals etc . Vi har även gjort byggnader men problemet är att jag inte lyckats göra en bra bild av det hela men det kommer :3
Idag har vi även börjat animera, vilket är rätt kul ^^
Detta är vårat projekt som vi gör just nu, vi ska återskapa en människo/djur hybrid vi har photoshoppat ihop i photoshop.
Jag ska göra en 1920tals flapper girl tiger :) går än så länge OK.
NICE :D
USHA, sitter och färglägger i zbrush.
skitsvårt i början att veta hur man ska göra men det blir OK , saknar mina andra program <3
Nice! Gud vilken häftig figur! :D Usch jag tycker 3D är så svårt. försökte göra en hand i Maya en gång. Tyckte det kändes jätte avancerat.
Tack :)
det är rätt svårt, men det går uppåt.
själv tror jag att jag skulle sura ett bra tag om jag skulle göra en hand. Det man gör ofta är att man tar en grund mesh oxh sedan utvecklar. tex flepper tigern jag gör så började jag med en bra grund mesh, det är lite som när folk köper en docka för att sedan göra vad man vill med den ^^
Går frammåt på flapper tigern
#37 Tänker direkt på en Khajiit! 👍
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#37 så fin den blir 🙂
#38 jag med,🙂 ville skriva det men insåg att folk här inne kanske inte visste vad det var 😞
Haha ja håller helt med på Khajiit delen xD men det fanns inte så mycket val :) en klasskamrat lyckades på pricken få ihop en khajiit . vet inte vad kattdjuret heter men den var grå/svart/vit, och kroppen såg ut som en medeltids kvinna :)
och tack, känner mig dock äckligt less på den xD
#40 nä, den blir superfin sen när den väl är klar 🙂
#40 Jag hade nog inte ens orkat börja på något liknande. Ser grymt ut! :)
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus