Rita av huvudform
Hej! Någon som har lite tips om hur ni gör när ni ritar porträtt? Ritar ni av på fri hand eller använder ni er något? Tex ett ljusbord? Tycker det är så extremt tråkigt att rita grund linjer och svårt att få det där exakta resultatet! Så om ni har nå bra tips får ni gärna skriva det till mig :-)
Jag brukar bara rita på fri hand, men vill du "fuska" lite kan du kalkera huvudformen eller liknande om det är svårt att få till. 😛
Jag ritar ibland upp bilden på skisspapper, alltså kalkerar. Sen när jag ritar på fri hand på vanligt papper kan jag lägga skisspappret över min teckning för att se hur likt det blir. :)
Om jag ska göra beställningar på porträtt brukar jag kalkera vissa grundlinjer så som mun, ögonkontur, näsborrar och huvudform för att få det så exakt som möjligt, eftersom även om köparen kanske inte ser felen känns det inte bra att ta betalt för en bild som kunde sett bättre ut, men sitter jag bara och ritar för skojs skull eller för att öva brukar jag rita på fri hand.
Tycker inte att det är fel att kalkera vissa linjer när man börjar teckna, så länge man fortsätter på att öva fri hand också.
Jag kände det precis som du gör för inte så länge sen (tror till och med att jag gjorde en tråd här på iFokus om det) men efter det har jag skissat mer och inte försökt rita lika många "färdiga" teckningar och det har gjort det mycket roligare att göra grundlinjer eftersom jag lärde mig att det inte är hela världen om en linje blir lite fel, det är lättare att rätta till när man har kommit lite längre på teckningen.
Att rita ska vara roligt, så tycker du att sättet du gör det på nu tar bort allt nöjet försök något nytt, även om du kalkerar linjer lär du dig något om du är uppmärksam på vad du gör 🙂
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Tack för svaren! As bra tips :-)